ارزیابی عملکردمدیریت استراتژیک

8 مزیت بازخورد 360 درجه

بازخورد 360 درجه می تواند بلافاصله بر رهبری، تیم ها و کل سازمان سود و تأثیر بگذارد. وقتی سازمانی تصمیم می گیرد برای اولین بار برنامه بازخورد 360 درجه را راه اندازی کند، برخی از رهبران تمایلی به شرکت ندارند. رهبران خوب ممکن است نسبت به عمل تعصب داشته باشند، و اگر چیزی بخواهید که بتواند با شروع خواندن این مقاله نتیجه را ایجاد کند، هیچ چیز بیشتر از انجام بازخورد 360 درجه با رهبران امتحان شده و درست نیست.

چرا بازخورد 360 درجه مهم است؟

بازخورد 360 درجه بلافاصله به نفع رهبری، تیم ها و کل سازمان است. با ارائه روشی ایمن، محرمانه و قابل اعتماد برای بازخورد همکاران، یک شرکت بینش ارزشمندی در مورد رهبری فعلی تیم ها و سلامت کلی سازمان کسب می کند. بازخورد 360 دانش و بازخورد قدرتمندی را درباره رهبران و عملکردهای موثر آنها فراهم می کند. هنگام استفاده صحیح از این داده های بازخورد، سازمان ها می توانند با کمک به کارکنان در بهبود و تبدیل شدن به رهبران و مشارکت کنندگان بهتر در شرکت به سرعت اقدام کنند.

اما حتی امروز که سازمانی تصمیم می گیرد برای اولین بار برنامه بازخورد 360 درجه را راه اندازی کند ، برخی تمایلی به شرکت در آن ندارند. من همه چیز را شنیده ام: “چرا به بازخورد نیاز دارم؟ آیا نمی توانم به جای ارزیابی، از دیگران سوال کنم؟ ” یا “من یک سیاست درب باز دارم ؛ من قبلاً همه چیزهایی را که باید بدانم می دانم “یا حتی” بدون اینکه بدانم خوب کار می کنم! ”

اینها پاسخ های بدی نیستند، اما عالی هم نیستند. حقیقت این است که  بازخورد آینده است. دوران غریزه روده و احساسات خوب گذشته است. برداشت کارمندان ممکن است شاخص های کاملی از حقیقت نباشد، اما یکی از با ارزش ترین بازخوردهایی است که یک رهبر می تواند دریافت کند.

اما دریافت بازخورد صادقانه درباره عملکرد دشوار است. وقتی رهبران در یک سازمان بالا می روند، بازخورد صریح درباره عملکرد یا سبک رهبری آنها کاهش می یابد. دیگران غالباً از نارضایتی افرادی که در مناصب رهبری هستند ، ترس دارند. این بدان معناست که آنها ممکن است بازخورد ضعیف تری درباره عملکرد رهبر داشته باشند ، در صورت درخواست چهره به چهره.

ارزیابی بازخورد 360 درجه چیست؟

بازخورد 360 درجه به دیگران فرصتی می دهد تا به شیوه ای سازنده و محرمانه به رهبران بازخورد دقیق و مفیدی بدهند. در ارزیابی 360 بازخورد، رهبر و گروه دیگری از رأی دهندگان به سوالات خاصی در مورد عملکرد رهبر پاسخ می دهند. رهبران رأی دهندگانی را انتخاب می كنند كه به طور مكرر با آنها ارتباط برقرار می كنند و معمولاً شامل سرپرستان، گزارش های مستقیم  همكاران و مشتریان می شوند.

1.آگاهی از خود را افزایش می دهد

خودآگاهی به معنای درک شخصیت شماست، از جمله نقاط قوت، ضعف، باورها، انگیزه ها ، افکار و احساسات. و خودآگاهی به ویژه در مورد رهبری بسیار مهم است. رهبري افراد به تعادل دقيق اولويت هاي رقابت نياز دارد. بسیاری از رهبران با نیت خوب مرتکب اشتباه می شوند زیرا در مسیر نادرستی پیشرفت مستمر دارند.

همه فکر می کنند که در مورد چگونگی نگاه دیگران به آنها مهارت خوبی دارند. اما تحقیقات ما نشان می دهد که مردم به طور کلی نمره کمتری نسبت به سرپرست و گزارش های مستقیم خود کسب می کنند. آیا خوب نخواهد بود اگر بدانید مردم بیش از آنچه در مورد خود فکر می کنید به شما فکر می کنند؟ آیا اطمینان بیشتری نسبت به کاری که انجام می دهید به شما می دهد؟

2.رفتارها را روشن می کند

اگر از شما بپرسم چه رفتارهایی باعث ایجاد یک رهبر خوب می شود ، آیا می توانید 62 رفتار را از بالای سر خود لیست کنید؟ این تعداد رفتارهایی است که ما از رهبر استاندارد تجارت 360 خود می پرسیم. سوال درباره آنها آنچه را برای سازمان مهم است آموزش می دهد. علاوه بر این، به شما این امکان را می دهد که بفهمید آیا تلاش های اضافی خود را معطوف به رفتاری می کنید که به خوبی انجام می دهید یا نه، ممکن است به این دلیل باشد که یک رفتار ضعیف تر انجام دهید.

3.اندازه گیری “چگونگی” انجام کارها در مقایسه با “آنچه” انجام می شود

کدام یک بهتر است ، انجام کاری به روش صحیح حتی اگر ممکن است شکست بخورد یا صرفاً انجام آن بدون توجه به اینکه چگونه اتفاق افتاده است؟ یا به طور خلاصه تر – فرایند در مقابل نتیجه؟ پاسخ: همیشه فرآیند است. هیچ چیز هیچ وقت تضمین کننده نیست و بنابراین با پذیرفتن آن و تمرکز بر روی روند ، بهترین نتیجه را برای ایجاد نتیجه مطلوب به خود می دهید. و جایزه تکرارپذیری و قابل پیش بینی بودن اضافه می شود.

4.گفتگو را تقویت می کند

گفتگو اولین گام در حرکت از اندازه گیری به سمت بهبود است. خودآگاهی ، رفتار واضح و بازخورد فرآیند با هم ترکیب می شوند تا فرصتی طبیعی برای گفتگو فراهم کنند. در حالت ایده آل ، این گفتگو با یک بحث گرم بین رهبر و شرکت کننده آغاز می شود. آنها نقاط قوت را برجسته می کنند و سپس نقاط ضعف را کشف می کنند. گفتگو باید با گفتگوی برنامه ریزی بین شرکت کننده و سرپرست آنها ادامه یابد. در این گفتگو ، هر دو در مورد اهداف و برنامه های بهبود توافق خواهند کرد. در صورت لزوم ، گفتگو همچنین می تواند شامل همسالان و کارمندان باشد.

 

5.مزایای بازخورد 360 درجه

یکی از رفتارهای حیاتی در یک رابطه متقابل است – مبادله ای سودمند و متقابل. بازخورد عملکرد چیزی است که غالباً یک طرفه است (مانند رابطه سرپرست / گزارش مستقیم) یا کاملاً گم شده است (همسالان احساس نمی کنند جای آنها برای گفتن هر چیزی است). با معرفی این عنصر به یک رابطه ، ما یک نقطه تماس دیگر برای پشتیبانی متقابل ایجاد کرده ایم.

6.رشد شخصی را تشویق می کند

بعید است رهبران با رفتارهای تصادفی به جایگاههای خود در سازمان رسیده باشند. رهبران معمولاً دارای یک عنصر طبیعی انگیزه و جاه طلبی هستند ، در غیر این صورت آنها در جایی که هستند نیستند. این امر به نوعی از خودآگاهی در مورد نقاط قوت ، ضعف و رفتار مناسب رهبری منجر می شود. اما بازخورد صادقانه و قابل اعتماد برای آزمایش ادراک ، شناخت نقاط قوت قبلی که نادیده گرفته شده و افشای نقاط کور ادراکی لازم است. رهبران با تهیه مناطق آسان و قابل هضم برای بررسی  طبیعتاً آنها را درک می کنند تا پیشرفت خود را ادامه دهند.

توسعه شخصی عوامل موثر را به مدیران موثر تبدیل می کند. این چقدر مدیران موثر به مدیران موثری تبدیل می شوند و مدیران موثر به اعضای موثر هیئت مدیره تبدیل می شوند. کارفرمایانی که فرصت های توسعه فردی را فراهم می کنند ، استعداد خود را بیشتر از کارفرمایانی که کارمندان را به حال خود رها می کنند ، حفظ می کنند. ارزیابی رهبری 360 جنبه های لازم رشد فردی را فراهم می کند.

7.مسئولیت پذیری را افزایش می دهد

دشمن پاسخگویی ابهام است. هرچه چیزی مبهم باشد ، مسئولیت پذیری برای افراد دشوارتر می شود. به همین ترتیب ، همکاران در نهایت با یکدیگر صحبت می کنند چیزی ساده مانند ، “من از آن مراقبت خواهم کرد” به نبرد معنایی معنای “مراقبت” و “آن” تبدیل می شود.

شما نمی توانید به کسی بگویید “رهبر بهتری باشید” یا “ارزش های شرکت را نشان دهید” بدون ارائه جزئیات معنای آن. این دقیقاً همان کاری است که ارزیابی بازخورد 360 درجه انجام می شود. آنها رفتارهایی را روشن می کنند که به شما امکان می دهد در مورد اینکه آیا شخصی رفتار را نشان داده یا خیر قضاوت کنید. که به نوبه خود به شما امکان می دهد کسی را مسئول این رفتارها بدانید. اما بهترین قسمت این است که شما می توانید بار زیادی را از دوش خود بردارید. اگر رفتارها را به اندازه کافی واضح و روشن کنید ، فرد در واقع می تواند خود را مسئول بداند.

8.عملکرد را افزایش می دهد

تمام نقاط قبلی گلوله منجر به این فینال و مسلماً مهمترین مزیت بازخورد 360 درجه و بهبود عملکرد می شود. بازخورد 360 درجه یکی از قدرتمندترین ابزارها در زرادخانه شما است. این به شما کمک می کند روابط را بهبود ببخشید ، مسئولیت پذیری را افزایش دهید و در مورد چگونگی بهبود عملکرد شفافیت ایجاد کنید. این یک راه حل درست نیست و بسیاری از سازمان ها آنها را به اشتباه ارائه می دهند که در واقع می تواند اوضاع را از گذشته بدتر کند.

تحقیقات داخلی ما نشان می دهد که یک برنامه بازخورد 360 درجه خوب مربوط به افزایش درگیری کارکنان و بهبود عملکرد است. به خوبی انجام شده است ، ارزیابی بازخورد 360 درجه می تواند به چیزی تبدیل شود که کارمندان به جای ترس از آن انتظار دارند. هنگامی که من مزایای بازخورد 360 درجه را ارائه می دهم ، کارمندان پس از من التماس می کنند که رهبران خود را به خدمت بگیرم. اگر آن را به درستی قاب کنید ، شبیه قهرمان می شوید! شما این ابزار ساده را برای رشد چشمگیر و پیشرفت در اختیار مردم قرار داده اید.

چرا 360 بازخورد ضروری است

بعید است رهبران با رفتارهای تصادفی به موقعیتهای خود در سازمان رسیده باشند. آنها احتمالاً درک درستی از رفتار مناسب رهبری دارند. آنها احتمالاً حتی تصور خوبی از نقاط قوت و نیازهای خود دارند. اما بازخورد صادقانه و قابل اعتماد برای آزمایش درک خود ، شناخت نقاط قوت قبلی و دیده شدن نقاط کور شخصی ضروری است.

منبع: https://decision-wise.com/benefits-of-360-degree-feedback/

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا