مدیریت استراتژیک

چرا باید از سایت های کاریابی برای استخدام استفاده کرد؟

جذب نیرو دیگر یکی از اولویت‌های منابع انسانی نیست و جذب استعداد از دغدغه‌های حوزه HR به شمار می‌رود. برای دستیابی به چنین رویکردی می‌توان به استفاده از کانال‌های مختلف روی آورد. صرف‌نظر از بکارگیری صفحات اجتماعی، می‌توان به سراغ سایت های کاریابی یا job board‌ها رفت که امکاناتی را در اختیارتان قرار می‌دهند تا با تمرکز بر مهارت افراد، با کارجویان در تعامل باشید.

سایت های کاریابی Job Board

می‌توان این دسته از سایت های کاریابی را ویترینی برای تبلیغ موقعیت‌های شغلی کسب‌وکارها دانست که توسط فیلترهایی به کارجویان در انتخاب فرصت‌های شغلی در محدوده جغرافیایی مشخص کمک می‌کنند. البته کسب‌وکارها هم به نیروی مورد نظر خود می‌رسند.

از جمله این سایت‌ها در ایران می‌توان به کاربوم،‌ ایران‌تلنت، جاب‌ویژن و … اشاره کرد. سایت‌های خارجی نیز مانند Glassdoor، Indeed، Ziprecruiter و… در این دسته قرار می‌گیرند.

چه استراتژی‌هایی برای استخدام در سایت های کاریابی می‌توان به کار گرفت؟

برای بکارگیری بهترین استراتژی در جذب و استخدام سرمایه‌های انسانی، می‌توان روش‌های مختلفی را در نظر گرفت که دو روش عمده موارد زیر هستند:

  • جستجو در بانک رزومه
  • درج آگهی شغلی

‌چرا باید از سایت های کاریابی استفاده کرد؟

فرصت برندسازی برای کارفرمایان

همه کسب‌وکارها به دنبال ساخت راهی برای ارائه تصویری بهتر از ارزش‌ها و چشم‌اندازهایشان دارند تا کارجویان بالقوه را جذب کنند. بخصوص در دنیای رقابتی امروز که فرهنگ سازمانی نقش عمده در تصمیم‌گیری آگاهانه محسوب می‌شود.

کاهش منابع مورد نیاز برای استخدام

چه به لحاظ مالی و چه زمانی، استفاده از دیتابیس کارجویان سایت‌های کاریابی در حالت بهینه‌تری قرار می‌گیرد. فرض کنید شما به دنبال جذب نیرویی با عنوان کارشناس فروش هستید، جستجو در اطرافیان و جذب این عنوان شغلی می‌تواند بسیار پرهزینه و زمانبر باشد. اما در یک سایت کاریابی شما با استفاده از کارجویان موجود می‌توانید سریعتر به مخاطب هدف خود برسید.

طبق آمارهایی از The Undercover Recruiter، کسب‌وکارهایی که استفاده از سایت‌های کاریابی را نادیده می‌گیرند، کیفیت عملکرد پایینی دارند. به طور متوسط برای جذب نیرو با بیش از صد ساعت کار، می‌توانند ۲۵ نفر متقاضی استخدام را بررسی کنند و تنها به سه جلسه مصاحبه برای استخدام برسند.

امکان ردیابی و نظارت بر فرایند

علاوه بر اینکه فرصت این را دارید که کارجویان را براساس نیاز سازمانی خود اولویت‌بندی کنید، می‌توانید با استفاده از سیستم‌های مختلف از کلمات کلیدی گرفته تا بازدید از صفحه آگهی را مشاهده کنید.

سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو

طبق آمارها ۱۳ تا ۱۵ میلیون نفر ماهیانه در جستجوی شغل هستند و اینکار را با جستجوی عنوان شغلی در گوگل انجام می‌دهند. با بهینه کردن آدرس‌ها، متا تگ‌ها و لینک‌سازی می‌توانید فرصتی برای افزایش آگاهی از برندتان، انتقال تجربه کارجویان و جذب بهترین نیروها ایجاد کنید.

استفاده از ترندها و تکنولوژی روز

هر روز استفاده از فناوری بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بسیاری از سایت های کاریابی به متخصصان منابع انسانی کمک می‌کنند تا از فناوری‌های جدید استخدام از جمله توانایی ارسال و دریافت رزومه متنی قالب‌بندی شده و استفاده از یک برنامه هوشمند برای رتبه بندی نامزدها قبل از اینکه حتی برای مصاحبه آورده شوند، استفاده کنند. با استفاده از این ابزارها، می‌توان برای ایجاد یک نام تجاری قوی اشتغال و جذب استعدادهای برتر اقدام کرد. در واقع ساخت یک سیستم استعدادیابی قوی می‌تواند سطح حرفه‌ای افراد را ارتقا داده و فرایندی استراتژیک را تجربه کرد. 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا