جذب و استخدام

چگونه یک فرایند استخدام موثر ایجاد کنیم؟

تعریف جذب در منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد. امروزه فرایند استخدام موثر از موضوعات بسیار مهم منبع انسانی است و مشکلات جذب و استخدام به هیچ عنوان کم یا کوچک نیستند. بنابراین باید روش‌های اجرایی جذب و استخدام را تغییر و بهبود دهیم تا در این مسیر کمترین زمان و هزینه را داشته باشیم. در این مقاله ما سعی داریم درباره فرایندهای استخدام موفق در سازمانها بیشتر صحبت کنیم.

 

فرایند استخدام دقیقا چیست؟

فرایند استخدام به مکانیزمی گفته می‌شود که در استخدام کارمندان استفاده می‌شود. مهم‌ترین بخش این فرآیند این است که چگونه یک سازمان از طریق مصاحبه و ارزیابی یا تهیه شرح شغلی استعدادهایی را پیدا می‌کند که الهام بخش باشنمد. به طور خلاصه، شرکت‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که فرآیند استخدام آن‌ها کارآمد و موثر باشد و به خوبی مدیریت شود تا بهترین استعدادهای ممکن را برای این موقعیت جذب کنند. مراحل مختلفی در فرآیند استخدام وجود دارد.

 

فرآیند استخدام چه مراحلی دارد؟

فرآیند استخدام مجموعه‌ای از مراحلی است که شرکت برای استخدام اعضای اصلی نیروی کار طی می‌کند. این مراحل می‌تواند بسته به صنعت متفاوت باشد، اما معمولاً شامل بررسی برنامه‌ها، مصاحبه با متقاضیان، فهرست کوتاه نامزدها و ارائه پیشنهادات می‌شود.

بهتر است هر یک از این مراحل را با شما بررسی کنیم.

 

ایجاد نقش شغلی

استخدام یک کارمند جدید می‌تواند یک روند پیچیده باشد. این مرحله شامل اطمینان از تحقیق، درک فرهنگ شرکت و یافتن فردی است که برای تیم شما مناسب است. از سوی دیگر، استخدام بر اساس نیازهای مالی، عملیاتی و منابع انسانی (HR) شرکت انجام می‌شود. این فرایند شامل سنجیدن عوامل مختلفی مانند مهارت‌ها، تجربه، قابلیت‌ها و انگیزه کارجوها است. همه این‌ها برخلاف الزامات شغلی و عملکرد مورد انتظار اتفاق میفتند. قبل از استخدام، یک تحلیل هزینه و فایده انجام دهید تا مشخص شود آیا کارمند درآمد کافی تولید می‌کند یا خیر.

 

  شرح شرایط شغلی

شرح شغل سندی است که وظایف و مسئولیت‌های شغلی را هم برای شما و هم برای مدیر استخدام توضیح می‌دهد. ممکن است شامل فهرستی از مهارت‌های مورد نیاز برای انجام وظایف ذکر شده در موقعیت باشد. همچنین، ساعات معمول کار و جزئیات محیط کار مانند الزامات کد لباس و تجهیزات اداری. این شامل مجموعه‌ای از معیارهایی است که انتظار داریم شما آن‌ها را رعایت کنید و مهلت‌هایی برای تکمیل صحیح کار.

 

  تامین منابع و جذب کارجوها

برای ایجاد یک سازمان استخدامی موفق باید با پلتفرم‌های منبع‌یابی قابل اعتماد همکاری کنید. از سوی دیگر، مدیریت باید برنامه‌های ارجاع را برای کارکنان فعلی خود در نظر بگیرد. به این ترتیب شانس بالایی برای یافتن منبع سریع کارجوها و جذب موفقیت آمیز آن‌ها وجود دارد.

 

  غربالگری کارجو

برای یافتن بهترین کارجوها، ابتدا متقاضیان خود را بررسی کنید. از این رو، بینش روشنی در مورد رزومه و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها خواهید داشت. پس از آن، رزومه اصلی و هر تجربه کاری یا تحصیلی مرتبط را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مناسب هستند. به این ترتیب خواهید دانست که آن‌ها مهارت‌های لازم برای عملکرد در سطح ما را دارند.

 

  مصاحبه با کارجوهای منتخب

پس از پایان غربالگری، کارجو و فهرست نهایی را انتخاب کنید و سپس فرآیند مصاحبه را آغاز می‌کنند. این تیم برای بررسی مهارت‌ها، سوابق و انگیزه‌های آن‌ها برای همکاری با شما، با هر یک از داوطلبان ملاقات و مصاحبه‌ها را هماهنگ می‌کند.

 

  ایجاد یک پیشنهاد شغلی و معرفی کارجو

مدیریت خط لوله (PIPELINE) استعدادها و حضور اعضای تیم جدید برای موفقیت، ضروری است. بنابراین، ایجاد یک پیشنهاد شغلی و “Onboarding”، از فعالیت‌های حیاتی است که نمی‌توان آن‌ها را از دست داد. وقتی زمان ارائه پیشنهادتان فرا رسید، یک الگوی پیشنهاد شغلی عالی بفرستید که در آن همه چیزهایی را که ارائه می‌دهید توضیح داده شده باشد، از جمله مرخصی با حقوق، هرگونه مزایا یا کمک هزینه برای تجهیزات و غیره. مثل این است که برای شرکت شما کار کنید.

 

چرا داشتن استراتژی استخدام مهم است؟

داشتن یک برنامه استخدامی که به درستی برنامه‌ریزی شده باشد باعث می‌شود شما به عنوان یکی از استخدام‌کنندگان معتبر از بقیه متمایز شوید. البته این باعث صرفه‌جویی در زمان و بازاریابی غیر مستقیم برای سازمانتان هم می‌شود.

از سوی دیگر، یک فرآیند استخدام نامناسب از جهات مختلف، از اتلاف منابع گرفته تا اتلاف وقت، هزینه شرکت را به همراه خواهد داشت. یک طرح استخدام مناسب نه تنها برای سازمان، بلکه با صرفه‌جویی در وقت داوطلبان نیز سودمند است. اجازه دهید شما را از مزایای شیوه‌های استخدام موثر که شامل استخدام افراد مناسب و حفظ ارتباط شفاف با کارجو می‌شود، آشنا کنم.

 

کیفیت متقاضیان

کیفیت متقاضیان یک عامل حیاتی در استخدام است و ما متعهد به بهبود مستمر کیفیت متقاضیان خود هستیم. استراتژی استخدام ما زمانی آغاز می‌شود که یک کارمند تخمین بزند که در سال آینده به چند کارمند جدید نیاز خواهد داشت. همچنین، آنچه که یک پروژه نیاز دارد و صلاحیت‌های کارجو را بر اساس آن ارزیابی می‌کند.

  هزینه کمتر برای هر استخدام

با افزایش تمرکز بر کارایی استخدام، شرکت‌ها متوجه شدهاند که اولین گام در فرآیند استخدام موفق، شناسایی مواردی است که باید استخدام شوند. با ایجاد شرح شغل، مدیران استخدام می‌توانند تمام کارهایی را که برای کارمندان جدید لازم است به وضوح بیان کنند، که در نتیجه هزینه کمتری برای هر استخدام و تعداد کمتری نسبت به سایر روش‌های استخدام دارد.

 

  تنوع در محیط کار

برای افزایش تنوع در محیط کار، پیشنهاد می‌کنیم راه‌های خلاقانه و مبتکرانه‌ای برای به اشتراک گذاشتن افکار کارمندان داشته باشید. تفکر در مورد تنوع و همچنین دادن فرصتی برای یادگیری از یکدیگر. این نه تنها از طریق وبینارها یا ارائه‌های آنلاین انجام می‌شود، بلکه با ایجاد یک خط مشی درهای باز نیز انجام می‌شود. همچنین، برای هر عضوی از تیم که علاقه‌مند به رهبری بحث در مورد هر چیزی و همه چیز است. بنابراین، با تبدیل این فرآیند به یک تجربه تعاملی، کارکنان شما باید این فرصت را پیدا کنند که ببینند چقدر شبیه هستند.

نتیجه‌گیری

فرایند جذب و استخدام یکی از مهم‌ترین پروسه‌های هر کسب و کاری است. مدیران منابع انسانی همیشه به دنبال استراتژی‌ها و برنامه‌هایی برای بهینه‌سازی فرآیند استخدام هستند. ما در این مقاله سعی کردیم راهکاری برای بهبود فرآیند استخدام ارائه کنیم.

 

منبع: xobin.com

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا