جذب و استخدام

چرا کارمندان باید به فکر استخدام با حقوق بالای 10 میلیون باشند؟

استخدام با حقوق بالای 10 میلیون

متوسط سالانه هزینه خانوار در دهک اول که کم‌درآمدترین دهک جامعه هستند، حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال ۹۸ بود. با توجه به آخرین آمار منتشر شده، در سال ۹۸ متوسط هزینه زندگی یک خانواده شهری در ایران بالغ بر ۴۷ میلیون تومان محاسبه می‌شود. این در حالیست که در سال ۹۰ هزینه زندگی خانوار شهری به طور متوسط سالیانه در حدود ۱۳ میلیون تومان بوده است، به‌بیان‌دیگر در طول ۸ سال هزینه زندگی در ایران حدود ۲۶۰ درصد رشد داشت. البته هزینه زندگی در روستاها به مراتب کمتر از شهرها بوده و هزینه زندگی در روستاها چیزی در حدود ۶۰ درصد هزینه زندگی در شهرهاست. مهم‌ترین بخش هزینه‌ای که یک خانواده شهری متحمل می‌شود، هزینه مسکن است. متوسط هزینه مسکن یک خانواده شهری به متوسط در سال ۹۸ در حدود ۱۷ میلیون تومان است؛ بنابراین اصلا عجیب نیست که همه به دنبال استخدام با حقوق بالای 10 میلیون هستند. محاسبه و حسابداری حقوق و دستمزد در ایران را در ادامه بررسی کردیم.

طبق آمار هزینه مسکن در تهران یک سوم درآمد و ۳۷ درصد از درآمد خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. داده‌های مرکز آمار ایران درباره هزینه‌های زندگی نشان می‌دهد که کف هزینه زندگی در تهران برای هر خانوار حدود ۱۰ میلیون تومان در ماه است؛ این آمار کف هزینه زندگی در ارزان‌ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان را حدود ۶.۵ میلیون تومان و به طور متوسط در سطح کشور بیش از ۸ میلیون تومان نشان می‌دهد. اما چندی پیش معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میانگین خط فقر در کشور برای خانواده ۴ نفره را حدود ۴ میلیون تومان و برای شهر تهران کمی را نزدیک به ۵ میلیون اعلام کرد.

امکان استخدام با حقوق بالا در چه شرایطی وجود دارد؟

پیدا  کردن شغل مناسب برای رسیدن به رفاه و کیفیت زندگی مطلوب یکی از بزرگترین دغدغه‌های بخش بزرگی از هر جامعه‌ای است. از آنجا که شهرهای بزرگ مناطقی هستند که مراکز تجارت و خدمات در آنها قرار دارند و با توجه به موقعیت منحصربه‌فردشان به نیروی کار زیادی نیاز دارند.

تهران نیز از کلانشهرهای ایران با این موقعیت است. شاید شما جزو آن دسته از کارجویانی باشید که برای یافتن کار به این شهر مهاجرت می‌کنید. با توجه به بالا بودن هزینه‌های اقامت و اسکان در تهران، شما بایستی در مشاغلی فعالیت داشته باشید که از درآمد بالایی برخوردارند.

آیا می‌توان با حقوق 3 میلیون تومان در ماه زندگی کرد؟

با افزایش مخارج زندگی و گران شدن کالاها به ویژه کالاهای ضروری زندگی، پایه حقوق کارگران هر سال نرخ جدیدی پیدا می‌کند. میزان افزایش این پایه حقوق، به شدت به میزان تورم وابسته است. از همین رو ممکن است یک سال افزایش ۲۰۰هزار تومانی و سالی دیگر افزایش بیش از یک میلیون تومانی را شاهد باشیم. نظیر آن چه که در مورد سال ۱۴۰۰ رخ داد. پایه حقوقی که برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده، سه میلیون و هفتصد تومان است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن است به ۴ یا ۴.۵ میلیون تومان نیز برسد. با این درآمد شاید بتوان یک زندگی مجردی در خانه‌ پدر و مادر را با رضایت به حداقل‌هایی از تفریح و خرید گذراند اما برای یک زندگی زناشویی شاید باید تامل بیشتری به خرج داد چرا که حداقل هزینه‌های زندگی بالاتر از پایه حقوق است.

استخدام با حقوق بالای 10 میلیون ؛ حداقل حقوق لازم برای زندگی در سال 1400

بنابر گزارش و بررسی سازمان تأمین اجتماعی، متوسط خط فقر در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون تومان در ماه است با این‌ حال به نظر می‌رسد این رقم برای شهرهای بزرگ عددی بیش از این و در حدود ۱۰ میلیون تومان باشد.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران خانوارهایی که قصد مهاجرت شغلی به کلان‌شهری چون تهران را دارند، باید به فکر استخدام با حقوق بالای 10 میلیون باشند تا بتوانند یک زندگی معمولی برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند. این آمار کف هزینه زندگی در ارزان‌ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان را حدود ۶.۵ میلیون تومان و به طور متوسط در سطح کشور بیش از ۸ میلیون تومان نشان می‌دهد.

میزان درآمد لازم برای زندگی در شهرهای مختلف دنیا

یک مطالعه در شهریور سال 99 متوسط هزینه زندگی در شهرهای منتخب جهان آشنا را بررسی کرده که در اینجا بطور خلاصه آورده‌ایم:

۱- مشهد-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۴۷۸ دلار

۲- اصفهان- نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۶۹۸ دلار

۳- تبریز-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۴۴۰ دلار

۴- شیراز-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۴۲۰ دلار

۵- باکو-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۵۸۹ دلار

۶- تفلیس-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۵۶۷ دلار

۷- دوحه-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۱۸۰۴ دلار

۸- دوبی- نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۱۸۳۶ دلار

۹- استانبول-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۶۲۳ دلار

۱۰- کی یف-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۷۴۰ دلار

۱۱- نیویورک-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۳۲۴۶ دلار

۱۲- شانگهای-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۱۲۶۳ دلار

۱۳- لندن-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۲۶۲۵ دلار

۱۴- سنگاپور-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۲۱۳۴ دلار

۱۵- مسکو-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۱۰۰۶ دلار

۱۶- لس آنجلس-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۲۶۶۹ دلار

۱۷- سیدنی-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۲۲۷۱ دلار

۱۸- برلین-نیازمند پیدا کردن شغل و داشتن درآمدی در حدود: ۱۷۰۳ دلار

آیا کار کردن با حقوق 6 میلیون در ماه کفاف یک زندگی 4 نفره را می‌دهد؟

در سال‌های اخیر به واسطه تورم و افزایش قیمت‌ها، متوسط هزینه خانوار شهری و روستایی روند صعودی داشته و بیشترین هزینه برای مسکن،‌ سوخت و روشنایی ثبت شده است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از تبعات افزایش تورم، شکاف طبقاتی و افزایش هزینه خانوار است.

پایان سال گذشته مرکز آمار متوسط درآمد شهری را 74.6 میلیون تومان و متوسط هزینه شهری را 62.1 میلیون تومان برآورد کرده است. آن طور که مشاهده می‌شود مسکن، سوخت و روشنایی بیشترین سهم را از خانوار شهری در کل هزینه دارد، پس از آن اقلام خوراکی و دخانی،‌ حمل و نقل و بهداشت درمان بوده است.

بر اساس برآورد صورت گرفته از سوی اتاق بازرگانی سبد هزینه‌های اساسی یک خانواده ۴ نفره ماهانه حداقل ۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. اتاق بازرگانی گفته که میزان افزایش هزینه خوراکی‌ها در سال گذشته ۷۰ درصد بوده و هزینه اساسی زندگی یک خانوار چهار نفره در ماه به شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. البته تاکید بر هزینه اساسی است و با اضافه شدن دیگر هزینه‌ها، بودجه ماهانه خانوار باید رقمی بیشتر از این باشد و استخدام با حقوق بالای 10 میلیون یکی از بایدهای زندگی اولیه بخصوص در شهری مانند تهران محسوب می‌شود.

در آخر گزارشی از یک نمونه کار سخت با حقوق بالا و باور نکردنی که طرفدار ندارد را بخوانید

به گزارش خبرگزاری نیوزلند هرالد یک پزشک عمومی به نام  “الن کنی”، به دنبال پیدا کردن فردی است که حاضر باشد در در یکی از جزیره‌های زیبا و بکر در شمال نیوزیلند کار کند. این پزشک 61 ساله می‌گوید که کارش در سال گذشته حسابی سکه شده اما به دنبال پزشکی است که بتواند حجم کاری او را سر و سامان دهد. شرایط کاری پیشنهادی او به این صورت است: حقوق 243 هزار یورو (حدودا 940 میلیون تومان) حقوق، سه ماه تعطیلی در سال، کار فقط در طول روز و آخرهفته‌ها تعطیل.

درآمد یک پزشک معمولی در نیوزیلند بین 136 تا 181 هزار یورو در سال است، اما پیشنهاد دکتر کِنی (243 هزار یورو در سال) با استقبال خوبی مواجه نشده بود. در حال حاضر 6000 بیمار در نوبت ویزیت او قرار دارند. علیرغم مدت زیادی که از آگهی او گذشته هیچ کسی به او پیشنهاد همکاری نداده است. او می‌گوید: «من عاشق شغلم هستم و دوست دارم که همین جا بمانم، اما به دلیل مشکل رفت و آمد و سختی کار هیچ پزشکی حاضر نیست به اینجا بیاید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا