جذب و استخداممدیریت استراتژیک

سوالات مصاحبه شایستگی مدیران شامل چه مواردی می‌شوند؟

نمونه سوالات مصاحبه کانون ارزیابی مدیران

برای اولین بار در آمریکا، برای استخدام در مشاغل حساس مدیریتی از این روش استفاده شد. به این ترتیب که پس از سوالات شفاهی و کتبی معمول، متقاضیان را در یک موقعیت مشابه با شرایط کاری قرار‌ می‌دهند تا نحوه مدیریت و تصمیم‌گیری آنها در این شرایط را بسنجند تا از این طریق موفق به انتساب شایسته‌ترین فرد شوند. در واقع‌ می‌توان گفت کانون ارزیابی مدیران نوعی امتحان عملی از متقاضیان پست‌های مدیریتی است. در ادامه به چند نمونه از این سوالات اشاره خواهیم کرد.

  1. مهارت حل اختلاف “با کارمندان” یا “اختلاف میان کارمندان” را ارزیابی کنید.
  2. انواع موقعیت‌هایی که نیاز به تصمیم‌گیری از جانب مدیریت دارد را لیست کنید و سپس سوالاتی که بتواند نحوه تصمیم‌گیری متقاضی در آن شرایط را بسنجد طراحی کنید.
  3. مهارت برنامه‌ریزی متقاضی را بسنجید. شاید‌ درمورد اصطلاح POSDCORB که لیست اختصاری مجموعه وظایف مدیر است شنیده باشید. P در این اصطلاح همان planning یا برنامه‌ریزی است که اولین و مهمترین توانایی مدیریتی است. برای سنجش این مهارت در متقاضی‌ می‌توانید از چگونگی اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی او برای شروع یک پروژه جدید بپرسید. یا اینکه‌ درمورد چشم‌انداز و برنامه‌هایی که درمورد آینده شغلی خود دارد از او بپرسید.

سوالات مصاحبه تخصصی مدیریت دولتی

اگر این عبارت را در جستجوگرهای مختلف سرچ کنید با لیستی از بایگانی‌ها و مراکز فروش این سوالات مواجه‌ می‌شوید که البته عناوین مختلفی نیز برای مشاغل مدیریت دولتی وجود دارند. سوالات تخصصی در مصاحبه‌های مدیریت دولتی‌ می‌توانند شامل سوالاتی از جنس روانشناسی، اقتصاد، قوانین اداری، حقوق اداری و دولتی و‌ هم‌چنین یک سری سوالات عقیدتی که برای دولت جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، باشند.

سوالات پرتکرار مصاحبه با جواب

سوالات مصاحبه را هم‌ می‌توان مثل سوالات کنکور به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم‌بندی کرد. سوالات تخصصی متناسب با شغلی که متقاضی آن هستید از شما پرسیده‌ می‌شود اما سوالات عمومی که اغلب با هدف بررسی روحیات و توانمندی‌های فکری و میزان آگاهی شما پرسیده‌ می‌شود، سوالات عمومی و پرتکرار مصاحبه‌ها هستند. در اینجا ده مورد از سوالات پرتکرار را همراه به راهنمایی‌هایی برای پاسخگویی به آنها گردآوری کرده‌ایم:

از خودتان بگویید.

برای پاسخ به این سوال تلاش کنید تا به مواردی که در روزمه آورده بودید اشاره نکنید ضمن اینکه به مواردی اشاره کنید که مربوط به شغل مورد نظرتان باشد. برای مثال اینکه شما فرد خوش سلیقه‌ای هستید ارتباط مستقیمی با یک پوزیشن مدیریتی ندارد پس بهتر است در این جلسه به آن اشاره‌‌ای نکنید.

بنظر خودتان بزرگ‌ترین نقاط قوت و ضعف‌تان چیست؟

روی نقاط قوت خود تاکید کنید. اگر نقطه ضعف‌تان یکی از مهارت‌های کلیدی گرفتن آن شغل است بهتر است به آن اشاره نکنید.‌ هم‌چنین برنامه خود برای بهبود نقاط ضعف را بیان کنید. دقت کنید که نقاط ضعف و قوتی که به آنها اشاره‌ می‌کنید در تضاد به یکدیگر نباشند.

5 سال آینده خود را در چه موقعیتی می‌بینید؟

نحوه پاسخ به این سوالات به داشتن شناخت از فرد مصاحبه کنند هم نیاز دارد اما با فرض اینکه یک فرد آگاه و کاربلد در حال مصاحبه گرفتن از شماست به این سوال نباید خیلی متهورانه و جاه طلبانه پاسخ دهید؛ ضمن اینکه خیلی متواضعانه نیز نباید باشد. بهترین پاسخ به این سوال این است که من در هر حال سعی می‌کنم بهترین خودم را ارائه دهم تا با شناخت استعدادهایم بتوانم بهترین مسیر شغلی را برای خودم انتخاب کنم.

چه چیزی در شرکت ما شما را برای ارسال رزومه ترغیب کرد؟

برای پاسخ به این سوال نیاز است که از قبل‌ درمورد شرکت اطلاعات لازم و کافی کسب کرده باشید تا بتوانید درمورد روندها و مزیت‌هایی که دارند که به رشد و رضایت شما کمک ‌می‌کنند، صحبت کنید.

اگر با تصمیمی مخالف باشید آن را چگونه ابراز می‌کنید؟

تعارض در سازمان اجتناب‌ناپذیر است و اینکه در عین حال باعث رشد سازمان نیز‌ می‌شود. اما این اتفاق بشرط مدیریت درست تعارض حاصل‌ می‌شود. اگر نمونه‌‌ای در این خصوص دارید حتما بیان کنید در غیر این صورت نشان دهید که با تصمیم نهایی مدیریت و جمع سازگار خواهید بود حتی اگر مخالف نظر شما باشد.

بنظر خودتان انسان موفقی هستید؟

تلاش کنید به نحوی پاسخ ندهید که ازخودراضی به نظر بیایید. برای پاسخ درمورد اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی که داشته‌اید و میزان دستیابی به هریک صحبت کنید.

چرا شما را استخدام کنیم؟

این سوال نیز در واقع با هدف سنجش میزان آگاهی شما از شغل و تناسب آن با توانمندی‌هایی که از خود سراغ دارید، پرسیده‌ می‌شود. بنابراین‌ درمورد دستاوردهایی که خودتان و سازمان پس از استخدام شما خواهد داشت فکر کنید و در اینجا به آنها اشاره کنید.

در مورد شغل رویایی خود توضیح دهید.

بهتر است ابتدا به این موضوع اشاره کنید که از هر شغلی‌ می‌توان چیزی یاد گرفت و کسب تجربه مهمترین دلیل برای کار کردن است. سپس به پارامترهایی که موجب رضایت یا رویایی شدن شغل برایتان‌ می‌شود اشاره کنید.

چرا قصد ترک شغل فعلی خود را دارید؟

در این مواقع متقاضیانی که به دلیل مشکلات شغل قبلی قصد خارج شدن از آن را دارند احساس‌ می‌کنند که بهترین موقعیت برای دردودل کردن را پیدا کرده‌‌اند ‌اما بهتر است خود را کنترل کرده و از تمایل خود برای تغییر و کسب تجارب جدید و اینکه چرا فکر‌ می‌کنند این محیط جدید‌ می‌توان در این راستا به آنها کمک کند، صحبت کنند.

دوست دارید محیط کاری شما چگونه باشد؟

تحقیقاتی که‌ درمورد شرکت انجام داده‌اید، اگر قصد جدی برای استخدام در آن شرکت داشته باشید، در ارائه پاسخ هوشمندانه به این سوال به شما کمک‌ می‌کند. برای مثال اینکه بیشتر به انجام کارهای گروهی علاقه دارید یا انفرادی یا اینکه طاقت قوانین خشک و محیط‌های کاری جدی را دارید و یا اینکه انعطاف‌پذیری سازمان برای شما بسیار با اهمیت است.

سوالات مصاحبه شایستگی مدیران

مصاحبه استخدامی رشته مدیریت

معمولا دو مدل سوال در مصاحبه‌های استخدامی مدیریت پرسیده‌ می‌شود:

  • سوالات واقعیت سنجی یا راستی‌آزمایی
  • سوالات فرضی یا امتحان عملی

سوالات نوع اول به منظور راستی آزمایی اطلاعات رزومه پرسیده‌ می‌شوند که نکات مربوط به خود را دارند و باید رعایت شوند تا متقاضی به ناحق به دروغگویی متهم نشود. اما درمورد سوالات نوع دوم مصاحبه‌کننده باید دقت کند سوالاتی بپرسد که بتواند فرآیند تحلیل و حل مساله متقاضی را بسنجد در غیر این صورت ممکن است به شنیدن پاسخ واقعی، پاسخ صرفا درست را بشنود.

مدیران ارشد هنگام مواجه با چالش‌های تخصصی، چالش‌های تجربی و چالش‌هایی در خصوص تعامل با منابع انسانی اقدام به جذب مدیر جدید‌ می‌کنند. برای این منظور باید حتما پیش از مصاحبه‌ درمورد موقعیت کنونی و موقعیتی که‌ می‌خواهند به آن برسند خوب فکر کنند تا بتوانند مدیر مناسب با چالش‌های سازمان را استخدام کنند.

سوالات مصاحبه مدیر عامل

از آنجا که یک مدیرعامل نقش تاثیرگذاری در سازمان دارد، باید در استخدام او دقت و توجه کافی به خرج داد.‌ هم‌چنین مدیرعامل باید توانایی‌هایی رهبری مثل توانایی تاثیرگذاری در نیروها، انعطاف‌پذیری و صبوری را داشته باشد.‌ هم‌چنین باید در خصوص نحوه تعامل با سازمان‌های مختلف برای مثال اداره مالیات یا بیمه نیز دانش لازم را داشته باشد. به طوری کلی‌ می‌توان سوالات جلسه مصاحبه مدیر عامل را در دو دسته‌ سوالات عملیاتی و سوالات رفتاری قرار داد. برای مثال سوال در خصوص آشنایی با تهدیدها و فرصت‌های شرکت‌ می‌تواند در دسته سوالات عملیاتی باشد و نحوه مدیریت آنها در دسته سوالات رفتاری قرار‌ گیرد.

سوالات روانشناسی مصاحبه مدیران

سنجش روانشناسانه‌ متقاضیان کار ساده‌‌ای نیست. معمولا در سنجش تخصصی با سوالات و پاسخ‌های درست و غلط واضحی روبرو هستیم. اما سوالات روانشناسانه و تحلیل پاسخ‌های آن به تجربه‌ی بالایی در حوزه انسان شناسی یا مطالعه و تحصیل در این حوزه نیاز دارد که البته مدیران حرفه‌‌ای به خوبی از عهده این مورد هم بر‌می‌آیند. اما آزمون‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که‌ می‌توانند به مدیران در خصوص این قسمت از فرآیند استخدام کمک کنند. تست‌هایی مثل تست DISK، MBTI و … که پاسخنامه آنها تحلیل خوبی در خصوص شخصیت متقاضی به کارفرما‌ می‌دهد.

سوالات منابع انسانی در مصاحبه

سوالات کارشناس یا مدیر منابع انسانی در فرآیند مصاحبه از مهمترین و شاید پراسترس‌ترین قسمت‌ها برای کارجویان باشد. چرا که پشت سوالات به ظاهر ساده یک کارشناس منابع انسانی نکات ریزی پنهان است که منجر به انتخاب مناسب‌ترین فرد براساس تخصص و اخلاقیات با توجه به شغل و فرهنگ سازمانی خواهد شد.‌ هم‌چنین سوالات منابع انسانی میزان اشتیاق متقاضی برای آن پست را خواهد سنجید. به طور کلی‌ می‌توان گفت عالی‌ترین فرد در مصاحبه، در مصاحبه با کارشناس یا مدیر منابع انسانی گزینش خواهد شد. زیرا این واحد بهترین و تخصصی‌ترین فیلتر سازمان‌ درمورد نیروها است.

سوالات استخدامی مدیر

وقتی کسی متقاضی استخدام به عنوان مدیر یک مجموعه یا واحد شده است، به این معنی است که احتمالا خودش در گذشته مصاحبه‌هایی انجام داده و افرادی را استخدام کرده،‌ هم‌چنین خودش نیز بارها مورد مصاحبه قرار گرفته است. از آنجا که بهترین راه برای پیش‌بینی عملکرد افراد، بررسی و مطالعه‌ رفتار گذشته آنها است، پیشنهاد‌ می‌کنیم که اگر به عنوان کارفرما قصد مصاحبه با این افراد را دارید حتما سوالاتی را بپرسید که بتوانید موارد زیر را در آنها بسنجید:

چابکی در کار، مدیریت تعارض، رهبری، برنامه‌ریزی، توانایی یادگیری، توان متقاعدسازی، هدف‌گرایی یا نتیجه‌گرایی، توانایی کار تیمی، میزان مشتری‌مداری، قدرت تاب‌آوری و توانایی و چگونگی تصمیم‌گیری.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا