جذب و استخدام

28 سوالی که در مصاحبه‌های استخدامی موقعیت منابع انسانی با آن روبرو می‌شوید

 

مصاحبه بخش مهمی از هر فرآیند استخدام است که بصورت حضوری یا مجازی انجام می‌شود. بسیار مهم است که در جلسه، آماده حاضر شوید تا بتوانید به راحتی پاسخگوی سوالات مصاحبه استخدامی که در مقابلتان قرار می‌گیرد باشید. این فرصتی است که نشان دهید برای سازمان مناسب هستید و اینکه چگونه می‌توانید در زمینه منابع انسانی ابتکار عمل داشته باشید.

در این مقاله 28 سوال یک مصاحبه متخصص منابع انسانی که انتظار می‌رود در طول مصاحبه با آنها روبرو شوید را گردآوری کرده‌ایم، به همراه نکاتی که می‌گوید چگونه پاسخ مناسب را آماده کنید.

 

مصاحبه متخصص منابع انسانی

متخصص منابع انسانی گسترده‌ترین نقش را در دپارتمان منابع انسانی دارد و البته اولین استخدامی است که یک شرکت انجام می‌دهد. این فرد به جای انجام یک کار تخصصی، طیف وسیعی از مسئولیت‌ها را بر عهده دارد.

برای مشتاقان منابع انسانی، ممکن است این معنی را بدهد که نوع سوالاتی که در مصاحبه شغلی از شما پرسیده می‌شود بسته به نیازها و الزامات شرکت می‌تواند بسیار متفاوت باشد. گذشته از اطمینانی که باید درمورد اینکه شما نظر مناسبی به توانایی‌ها، سابقه، مدارک و تجربیات گذشته خود دارید حاصل کنید، باید آماده پاسخگویی به انواع مختلف سوالات مصاحبه نیز باشید. از سؤالات مربوط به نقش خاص گرفته تا سؤالات موقعیتی می‌تواند متغیر باشند.

اما جای نگرانی نیست! ما سوالات متداول مصاحبه عمومی را فهرست کرده‌ایم تا بتوانید با آنها تمرین کنید. آنها به 5 دسته تقسیم می‌شوند و برای هر دسته، نمونه سوالات و نکاتی را برای شما در نظر گرفته‌ایم تا مصاحبه خود را به بهترین نحو انجام دهید.

 

سوالات مصاحبه برای نقش خاص

کار متخصص منابع انسانی بیشتر وظایف HR را پوشش می‌دهد که می‌تواند شامل استخدام، پاداش و مزایا، مدیریت و غیره باشد. این بدان معنی است که کارفرمای بالقوه شما می‌خواهد مطمئن شود که شما مهارت و دانش عمومی کافی در زمینه منابع انسانی دارید. نحوه پاسخ شما به این سؤالات، شایستگی‌تان برای این شغل و تجربیات شما در حوزه منابع انسانی را مشخص می‌کند.

 

سوالات مصاحبه استخدامی:

  • هنگام تدوین یک خط مشی جدید منابع انسانی، چه عواملی برای شما مهم‌تر است؟
  • آیا می‌توانید مراحل رسیدگی به تعلیق یا اخراج یک کارمند را فهرست کنید؟
  • راه‌های اطمینان از اینکه شما با قوانین و مقررات ملی مطابقت دارید چیست؟
  • به نظر شما جمع آوری داده‌ها و ایجاد گزارش در مورد عملکرد کارکنان چقدر مهم است؟
  • ارزیابی‌های 360 درجه را برای بهبود عملکرد کاری مناسب می‌دانید یا خیر؟ درصورت منفی بودن پاسخ را توضیح دهید.
  • چگونه به ادعای آزار جنسی رسیدگی می‌کنید؟
  • آیا می‌توانید مهارت‌ها و تخصص‌هایی را که فکر می‌کنید برای یک متخصص منابع انسانی ضروری هستند فهرست کنید؟
  • چه کاری می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که ثبت و نگهداری شما صحیح و به روز است؟

 

نکاتی برای پاسخگویی به این سوالات مصاحبه استخدامی:

حتماً بر تجربه و دانش عمومی خود در زمینه منابع انسانی تکیه کنید. آن‌ها پایه‌ای قوی برای شما فراهم می‌کنند تا پاسخ را ملموس‌تر نشان دهند و همچنین عمق تخصص شما را نشان می‌دهند. اما فراموش نکنید که پاسخ‌هایتان را نیز بر اساس شناخت و تحقیقات قبلی‌تان از شرکتی که برای آن درخواست داده‌اید، قرار دهید. کارفرمای بالقوه شما به دنبال بهترین HR Generalist نیست، بلکه به دنبال متخصص منابع انسانی است که با شرکت آنها بهترین تطابق را دارد. به آنها نشان دهید که می‌توانید از دانش و تخصص خود برای ایجاد ارزش افزوده در سازمان استفاده کنید.

 

سوالات مصاحبه رفتاری

بخش عمده‌ای از کار منابع انسانی مربوط به افراد است و در بسیاری از موارد، این به معنای مواجهه با موقعیت‌های دشوار است (به فسخ قرارداد، رد کردن نامزدهای شغلی یا شکایات در محل کار فکر کنید). برای موفقیت در شغل خود به عنوان یک متخصص منابع انسانی، باید بدانید که چگونه رفتارهای حساس و در عین حال قاطعانه داشته باشید. در اینجا چند سوال رفتاری وجود دارد که ممکن است در طول مصاحبه شغلی از شما پرسیده شود.

 

سوالات مصاحبه استخدامی:

چگونه اطمینان حاصل می‌کنید که هنگام کار کردن تحت فشار، سازماندهی شده و کارآمد باقی می‌مانید؟

وقتی یک کارمند با ادعای آزار جنسی/تبعیض به شما مراجعه می‌کند، چگونه واکنش نشان می‌دهید؟

آیا فکر می‌کنید برای اخراج یک دوست خوب با مشکل مواجه می‌شوید؟

وقتی در محل کار با تضاد منافع مواجه می‌شوید چه می‌کنید؟

 

نکاتی برای پاسخگویی به این سوالات مصاحبه استخدامی:

در مواجهه با این سوالات، سعی کنید با دقت پاسخ بدهید و از درخواست یک یا دو دقیقه برای فکر کردن به پاسخ دریغ نکنید. همیشه بهتر است به بهترین شکل ممکن پاسخ دهید تا سریع‌ترین راه ممکن. همچنین باید در نظر داشته باشید که از یک طرف باید اطمینان حاصل کنید که به صورت حرفه‌ای و مثبت پاسخ می‌دهید، اما از طرف دیگر نیاید خیلی بی‌احساس و بی‌تفاوت باشید. بخش عمده‌ای از وظایف منابع انسانی در سرمایه‌های انسانی خلاصه می‌شود و به همان اندازه که به مهارت و دانش نیاز دارد، به قلب نیاز دارد. کاری که باید انجام دهید یافتن نقطه تعادلی بین حرفه‌ای بودن و همدل بودن است.

 

سوالات برای مصاحبه اقتضایی

رویارویی با موقعیت‌های دشوار در حوزه منابع انسانی نه تنها به نحوه رفتار شخص شما بستگی دارد، بلکه به نحوه برخورد با آنها بر اساس تخصصتان نیز بستگی دارد. بیشتر اوقات، در طول مصاحبه شغلی، با سؤالاتی مواجه می‌شوید که بر موارد خاصی که در گذشته تجربه کرده‌اید تمرکز می‌کنند، یا موقعیت‌های فرضی مشابه آنچه ممکن است در شغل جدید خود با آن دست و پنجه نرم کنید.

 

سوالات مصاحبه استخدامی:

  • در شغل قبلی خود، روی چه ویژگی‌هایی به عنوان نامزد شغلی متمرکز می‌شدید؟
  • فکر کنید شرکت شما در حال عبور از یک تغییر فرهنگی است. برای به حداقل رساندن مقاومت چگونه این تغییرات را به کارمندان خود منتقل می‌کنید؟
  • آیا تا به حال کاری انجام داده‌اید که منجر به مسائل قانونی شود؟ بگویید چطور به این وضعیت رسیدگی کردید.
  • اگر یک کارمند اطلاعات محرمانه یا حساس دیگری را از شما درخواست کند، چه کار می‌کنید؟
  • اگر کارمندی بخاطر اینکه از جانب مدیریت مورد تبعیض قرار گرفته نزد شما بیاید، چگونه با این موضوع برخورد می‌کنید؟

 

نکاتی برای پاسخگویی به این سوالات مصاحبه استخدامی:

از تجربه قبلی خود در مدیریت این موقعیت‌ها به عنوان مبنایی برای پاسخ استفاده کنید. شرکت‌ها فقط کسی را نمی‌خواهند که بتواند صدها نظریه منابع انسانی را در مورد نحوه برخورد با نژادپرستی در محل کار بیان کند. آنها تجربه زندگی واقعی می‌خواهند و این فرصت خوبی برای نشان دادن آن است. از سوی دیگر زیاد در مورد احساس یا واکنش شخصی خود صحبت نکنید. در اینجا باید تمرکزتان روی این باشد که چگونه شرایط را به بهترین شکل ممکن برای شرکت مدیریت کنید و فراموش نکنید که در مورد مقررات و قوانین کشورتان، قوانین استخدامی و سیاست‌های شرکت به روز باشید. این موارد دستورالعمل‌های اساسی را در اختیارتان قرار می‌دهید تا در تصمیم‌گیری‌هایتان بتوانید بهتر عمل کنید.

سوالات مصاحبه استخدامی

سوالات برای مصاحبه حل مسئله

یک متخصص منابع انسانی تقریباً با هر جنبه‌ای از وظایف منابع انسانی درگیر است؛ از استخدام و مدیریت مزایا گرفته تا روابط شرکای تجاری و کارکنان منابع انسانی. بنابراین، داشتن توانایی حل فوری مسائل منابع انسانی سازمان یک ویژگی حیاتی برای هر متخصص منابع انسانی است. این به این معنی است که سوالات مربوط به توانایی حل مسئله، در طول مصاحبه شغلی بدون شک مطرح خواهد شد. در ادامه چند نمونه از سوالاتی که ممکن است با آنها روبرو شوید را آورده‌ایم.

 

سوالات مصاحبه استخدامی:

  • آیا می‌توانید یک برنامه سلامت کارکنان را پیشنهاد دهید که بتوانیم از آن برای تقویت روحیه استفاده کنیم؟
  • نمونه‌ای ذکر کنید که توصیه شما به مدیران ارشد، موجب تغییر در خط مشی کسب‌وکار یا بهبود تجربه کاری همکارانتان شده است.
  • هنگامی که با نرخ بالای جابجایی ناخواسته مواجه می‌شوید، برای حفظ بهتر استعداد خود چه کاری انجام می‌دهید؟
  • چه استراتژی‌هایی را برای تضمین و/یا بهبود رضایت شغلی کارکنان اتخاذ می‌کنید؟
  • به عنوان یک متخصص منابع انسانی، بزرگترین چالش را چه می‌دانید؟ چگونه برای غلبه بر این چالش‌ها برنامه‌ریزی می‌کنید؟
  • هنگامی که با سایر اعضای تیم یا رهبری درگیری دارید، چگونه آن را حل می‌کنید؟

نکاتی برای پاسخگویی به این سوالات مصاحبه استخدامی:

اولین چیزی که هنگام پاسخ دادن به این سؤالات باید به آن توجه داشته باشید این است که باید دقیق باشید. تنها بیان برخی اظهارات کلی مانند “من به دقت وضعیت را تجزیه و تحلیل می‌کنم و بر اساس آن راه‌حل ارائه می‌کنم” کافی نیست. به عمق مساله بروید و از جزئیات زیاد در مورد نحوه حل مشکلات به نفع شرکت بهره ببرید. برای ارائه نمونه‌های واقعی از مهارت‌های حل مسئله خود، بر تجربیات گذشته خود نیز تکیه کنید.

علاوه بر این، فراموش نکنید که پاسخ خود را با حقایق پشتیبانی کنید. بدون داده‌ها، شما فقط یک فرد دیگر هستید با یک نظر. این موضوع برای مصاحبه‌های شغلی نیز صادق است.  هنگام پاسخ دادن به سؤالات حل مسئله، به یاد داشته باشید که داده‌هایی را ارائه کنید. برای مثال، در مورد کاهش گردش مالی ناخواسته یا افزایش امتیاز eNPS سازمان که به لطف ابتکار عمل شما بدست آمده بود.

 

سوالات مصاحبه استخدامی متمرکز بر ویژگی‌ها و انگیزه‌ها

مثل بسیاری از مصاحبه‌های شغلی برای موقعیت‌ها و زمینه‌های مختلف، کارفرمای احتمالی شما می‌خواهد در مورد شایستگی‌های شما و همچنین انگیزه‌تان برای درخواست شغل متخصص منابع انسانی بیشتر بداند. این یک فرصت عالی برای به نمایش گذاشتن شخصیت و اشتیاقتان برای این موقعیت است، پس مطمئن باشید که آماده اید!

 

سوالات:

  • انگیزه شما برای درخواست این شغل چیست؟
  • چرا فکر می کنید به عنوان کارشناس منابع انسانی برای این موقعیت مناسب هستید؟
  • سه مورد از بزرگترین نقاط قوت خود را به عنوان یک متخصص منابع انسانی نام ببرید.
  • فرهنگ شرکت ما را چگونه توصیف می کنید و چرا فکر می کنید این چیزی است که می خواهید بخشی از آن باشید؟
  • اعتبار و تجربه گذشته شما چگونه به شما کمک می کند تا در این موقعیت برتری داشته باشید؟
  • در مورد بزرگترین پیروزی و/یا بزرگترین شکست خود در حرفه خود به عنوان یک متخصص منابع انسانی به ما بگویید.

 

نکاتی برای پاسخگویی به این سوالات مصاحبه استخدامی:

با این نوع سوالات، اولین نکته‌ای که به شما می‌گوییم این است که حتما در مورد شرکت تحقیق کنید. این که فقط به کارفرمای بالقوه خود بگویید که مشتاق کار در آنجا هستید کافی نیست – شما باید پیاده روی کنید! آمدن به مصاحبه آماده پاسخ دادن به هر سوالی در مورد اینکه چرا شرکت را دوست دارید یا چرا فکر می کنید مناسب هستید، راه خوبی برای نشان دادن تعهد و انگیزه‌تان است. می‌توانید صفحه هایشان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، وب‌سایت‌هایشان را بررسی کنید، یا در Glassdoor یا Indeed نظراتی که در موردشان نوشته شده را بخوانید.

فراموش نکنید که نقاط قوت خود را بشناسید! این‌ها سوالاتی هستند که از ده‌ها کاندیدای شغل پرسیده می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که می‌توانید نشان دهید چه چیزی شما را از بقیه منحصربه‌فرد می‌کند. نقطه قوت می تواند دیدگاه تازه ای از یک کشور و فرهنگ متفاوت یا تسلط بر زبان سوم یا چهارم باشد. به خاطر داشته باشید که این ویژگی ها باید با آنچه کارفرما به دنبال آن است مطابقت داشته باشد، بنابراین هنگام تنظیم پاسخ های خود از شرح شغل به عنوان یک راهنما استفاده کنید.

 

سخن آخر

احتمالاً بارها و بارها این را شنیده اید که تمرین واقعاً عالی است. این که برای هر وضعیت احتمالی در اتاق مصاحبه، آماده باشید غیرممکن است، اما این نباید بهانه ای برای آماده نبودن در جلسه باشد. یک پیش بینی کلی از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد و اینکه شما چگونه می توانید رفتار کنید داشته باشید. با کمی آمادگی، مطمئناً به شغل رویایی خود به عنوان یک متخصص منابع انسانی دست خواهید یافت.

 

چنانچه علاقه‌مند به اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تنظیم قراردادها و توافق نامه محرمانگی دارید به دیگر بخش‌های مجله  Testpro سری بزنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا