مدیریت استراتژیک

تست شخصیت شناسی یونگ

تست شخصیت شناسی یونگ بر چه اساسی پایه‌گذاری شده است؟

“کارل گوستاو یونگ” روانشناس و روانکاو سوئیسی به تکراری و عمومی بودن شخصیت‌ها و رویدادهای زندگی نسل بشر در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها پی برد. مطالعاتی که یونگ بر روی اساطیر فرهنگ‌ها و زمان‌های مختلف انجام داد، او را به این نتیجه رساند که برخی مفاهیم در تمامی فرهنگ‌ها و زمان‌ها تکرار شده‌اند. در حالی که هیچ ارتباطی میان این دو فرهنگ وجود نداشته است. برای مثال وجود یک قهرمان، خردمند، مراقب یا اهریمن در تمامی اسطوره‌ها دیده می‌شود.

حرف یونگ این بود که در تمامی این داستان‌ها تعداد کمی الگوهای اصلی وجود دارند که تکرار شده‌اند و در واقع بصورت ناخودآگاه جمعی از نسلی به نسل دیگر به ارث رسیده‌اند. در واقع یونگ پای مفهوم “آرکیتایپ” را به حوزه روانشناسی باز کرد.

آرکی تایپ یا کهن الگو به چه معناست؟

آرکتایپ در علوم و هنرهای مختلف، از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، نمایشنامه نویسی، داستان نویسی و تحلیل اسطوره‌ها به کار می‌رود. طبیعتاً تعریف آرکتایپ در هر حوزه‌ای می‌تواند متفاوت باشد و مصداق‌ها و مثال‌های آرکتایپ در یک حوزه یا حوزه دیگر می‌تواند یکسان نباشد.

آرکتایپ یا کهن الگو در حوزه روانشناسی عبارت است از: تصاویر، الگوها و مدل هایی که از ناخودآگاه جمعی بیرون می‌آیند. در رؤیاها، اساطیر و افسانه ها ظاهر می‌شوند و در همه انسان‌ها طیفی از آن وجود و مشابهت دارد.

این مساله که کهن الگوها در نسل‌های پی‌در‌پی و در میان همه افراد تکرار می‌شوند؛ موجب می‌شود در روان بشر نقش ببندند و در خیال‌پردازی‌ها و رویاهایشان هم جلوه‌گر شود. به این ترتیب کهن الگوها تاثیر به سزایی در شکل‌گیری و رشد شخصیت انسان‌ها پیدا می‌کنند.

ویژگی‌های آزمون یونگ؛ بهترین تست شخصیت شناسی جهان

گفتیم که تست کهن الگو به بررسی رفتارهای مشابه انسان‌ها که به صورت ناخودآگاه در آن ها ایجاد شده‌اند، می‌پردازد. یونگ برای معرفی این نظریه تمامی تجربیات و نظریات خود را در قالب تست آرکتایپ ارائه داد. شخصیت‌هایی که توسط یونگ در این تست معرفی شدند به سرعت در میان عموم افراد، محبوب شدند. زیرا از افسانه‌ها برگرفته شده بودند و حالت داستانی داشتند. در این تست شخصیت‌شناسی 15 کهن الگو معرفی شده که 8 کهن الگو مربوط به مردان و 7 کهن الگو مربوط به زنان است. این 15 کهن الگو نمادی از اسطوره‌های یونانی هستند. در ادامه به معرفی گذرایی از این آرکتایپ‌ها خواهیم پرداخت:

آرکتایپ مردانه:

  1. زئوس (ZEUS): خدای خدایان، مظهر قدرت، جاه طلبی، پیشرفت، رقابت، کنترل کننده، ریسک پذیر و اهل عمل.
  2. پوزیدون (POSEIDON): خدای دریاها و خدای عواطف و احساسات و غرایز، اهل عواطف و عمیق شدن در احساسات، عشق و هیجانات تند و شدید و خشم و کینه شدید.
  3. هادس (HADES): خدای جهان زیرین و خدای دنیای ارواح و مردگان، فرمانروای ناخودآگاه، درون گرا و معناگرا، مردان شهودی و عمیق و کمی عجیب غریب در رفتار، بدون عواطف و احساسات و دور از اجتماع، منزوی ولی پیچیده.
  4. آپولو (APOLLO): خدای خورشید، بازیکنی متمرکز و منطقی که برنامه ریز خوبی است، اما در کنار آمدن با نیروهای بی نظم، مانند احساسات و روابط ضعیف عمل می‌کند.
  5. آرس (ARES): خدای جنگ، جنگ‌جویی قدرتی که از رقابت کردن و خطر کردن لذت می‌برد، از وابستگانش دفاع می‌کند، از هیچ چیز و هیچ‌کس نمی‌ترسد، به جز آن که توانایی خود را برای استفاده‌ کامل از بدنش از دست بدهد؛ فلج شدن برای او به معنای مرگ است.
  6. هرمس (HERMES): خدای سخنوری و مذاکره، دارای قدرت جذب بالا، تنوع طلب، شوخ طبع و خوش سر و زبان، خوش سفر، دارای نوجوان ابدی، فراری از مسئولیت و محدودیت.
  7. هفائستوس (HEPHAESTUS): خدای آتش و فلزکاری، زحمتکش و اهل کار، مردانی درونگرا و گوشه‌گیر اما پر از خلاقیت و هنرمند، وفادار، اعتماد به نفس پایین.
  8. دیونوسوس (DIONYSUS): خدای مستی و شراب. خدای لذت و شادی، جوانترین خدای المپ، اهل خلسه (چه مدل عرفانی و چه مدل اعتیاد به مواد)، آواره و سرگردان، همیشه عاشق، بدون چارچوب، روح لطیف و درک‌کننده زنان و زیبایی‌ها.

آرکتایپ زنانه:

  1. آتنا (ATHENA): خدابانوی عقل و مهارت و تمدن و پیشرفت، دختر تحصیل‌کرده و عاقل پدر، منطقی و عقل گرا، علاقه مند به شغل و تحصیل و مدرک، اهل پیشرفت و رقابت، هدفمند، کمال گرا، محافظه کار، نماینده تفکر منطقی زنانه، مدیر.
  2. آرتمیس (ARTEMIS): خدابانوی شکار، جنگاور، آسیب ناپذیر، مستقل، حفظ هویت فردی، عشق به طبیعت بکر، طرفدار حقوق زنان، خواهر.
  3. هستیا (HESTIA): خدابانوی معابد، زن دانا، ساکت و آرام، اهل دعا و معنویت و مدیتیشن، شهودی و درونگرای عمیق، ساده پوش و ساده زیست، انرژی گرفتن از خود، خاله و عمه دوشیزه.
  4. پرسفون (PERSEPHONE): خدابانوی دوشیزه، ملکه جهان زیرین، مظهر دوشیزگی، نماد دخترانگی، معصوم، انعطاف پذیر، پذیرا و نقش پذیر و منعطف، تقلیدکننده و دنباله‌رو، نماد اضطراب جدایی از زندگی قبلی به یک زندگی جدید، دختر ساده‌لوح، بی خیال و بی‌مسئولیت و سر به هوا، دارای امید، سطح بالای خودآگاهی، اهل این شاخه به آن شاخه پریدن.
  5. هرا (HERA): خدابانوی ازدواج، زنان همسر الگو که همسر مهم‌تر از همه و مرکز زندگی ست، وفادار به همسر و عاشق شوهر کردن، زن زندگی، ملکه، شیک‌پوش، حسود و کینه‌توز، کنترل‌کننده همسر.
  6. دیمیتر (DEMETER): خدابانوی مادر و غلات، زنان مادر الگو که همه را مراقبت می‌کنند و سرویس می‌دهد، مادرانی خستگی ناپذیر و تسلیم‌ناپذیر، فداکار، حمایت بی‌دریغ، مهربان و صمیمی، عاشق بچه‌ها، عاشق مهمان و مهمانی دادن، توانمند.
  7. آفرودیت (APHRODITE): خدابانوی عشق و زیبایی و هنر، خلاق و عاشق‌پیشه، طبیعت دوست، مرکز توجه، دوستدار زیبایی، دختری اهل زیبایی که با کمترین امکانات بیشترین زیبایی را می‌آفریند، در لحظه زندگی می‌کند.

تست شخصیت شناسی شغلی یونگ چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفتیم ناهشیار، بخشی از ذهن است که بدون آگاهی ما بر روی رفتارمان تاثیر می‌گذارد. کهن الگوها که بخشی از ناهشیار جمعی هستند نیز همین کارکرد را دارند و به رفتارها و تجارب فرد سامان می‌دهند. فعال بودن یک کهن الگو به این معنی است که شما داستان او را زندگی خواهد کرد و دنیا را از عدسی چشم قهرمان آن داستان می‌بینید. در این حالت موفقیت، پیروزی و رضایت را بر اساس ملاک‌های آن کهن الگو درک و دنبال می‌کنید.

بنابراین با آگاهی به این بخش از وجودمان:

  • می‌توانیم نقاط ضعف و نقاط قدرت شخصیت خود و استعدادهای درونی‌مان را به طور کامل شناسایی کنیم.
  • با شناخت کهن‌الگوهای خودمان و به تعادل رساندن آنها می‌توانیم بر رفتار خود کنترل داشته‌ باشیم.
  • شرایط شغلی سازگار با شخصیت خود را بشناسیم و در شغل مناسب با روحیات خود مشغول به کار شویم.
  • شناخت بیشتر و بهتری از زنان و مردان اطرافمان بدست می آوریم.
  • یاد می‌گیریم که با هر تیپ شخصیتی باید به چه صورتی برخورد کنیم.
  • در پذیرش افراد مختلف با تیپ‌های شخصیتی متفاوت بهتر عمل می‌کنیم.
  • اگر به عنوان یک مدیر بخواهیم کارمندان جدید استخدام کنیم، به ما کمک می‌کند با توجه به موقعیت شغلی فرد مناسب‌تری را استخدام کنیم.

به طور کلی هرقدر این الگوهای تکرارشونده را بهتر بشناسید و بتوانید نشانه‌های آن‌ها را در خود و دیگران تشخیص دهید، برای ایفای نقش قهرمانی خود در داستان زندگی‌تان مجهزتر و اثربخش‌تر هستید.

ارتباط بین اندیشه های یونگ و تست MBTI

یونگ اولین کسی بود که به مبحث تیپ‌های شخصیتی اشاره مستقیم داشت. چرا که معتقد بود اگر زیر بنای ذهنی و برداشت‌ها و نگرش‌های اشخاص را بشناسیم، می‌توانیم رفتارشان را پیش‌بینی کنیم. بحث “قطبیت های برون گرا و درون گرا” را در سال ۱۹۱۵ مطرح کرد و کتاب انواع روانشناختی (psychological types) را در سال ۱۹۲۱ منتشر نمود.

یونگ چهار عملکرد روانشناختی اصلی که هر یک بیانگر نوع مشخصی از پردازش‌های ذهنی هستند را با نام‌های «فکری»، «احساسی»، «حسی» و «شهودی» مطرح کرد و برای هرکدام دو گرایش درونگرا و برونگرا در نظر گرفت.

هنگامی که “کاترین بریگز” در اوایل قرن بیستم تصمیم گرفت که تیپ‌های شخصیت شناسی خاص خود را گردآوری کند، کتاب یونگ را خواند و مفاهیم وی را کاملا مشابه تفکرات خود اما بسیار سازمان‌یافته‌تر دید. بریگز از گردآوری تیپ‌های مدنظر خود چشم پوشید و کار روی بسط و توسعه تفکرات یونگ را شروع کرد. وی به همراه دخترش ایزابل مایرز بریگز پرسشنامه روانی برای اندازه‌گیری این تیپ‌ها ابداع نمود. نتیجه این کار پژوهشی، تبدیل تیپ‌های شخصیتی ۸ گانه یونگ به تیپ‌های ۱۶ گانه مایرز بریگز شد که هم اکنون به عنوان تست (MBTI) معروف است.

تست شخصیت شناسی یونگ انلاین با جواب

اگر همه اطلاعات این مقاله را خواندید، حتما علاقه‌مندید که بتوانید از تست‌های آنلاین کمک بگیرید تا هم در کسب‌وکارتان و هم بصورت شخصی شناخت بیشتری از خودتان پیدا کنید. تست پرو یا Testpro ابزاری است که می‌توانید علاوه‌براین آزمون، از کلیه تست‌های شخصیت‌شناسی و تخصصی دیگر برای سنجش جنبه‌های گوناگون از آن بهره‌مند شوید.

نوشته‌های مشابه

3 دیدگاه

  1. میخواهم خودم را بشناسم در آینده چه خواهم شد و استعدادم را کشف کنم
    و به چه رشته. ای علاقه دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا