مدیریت استراتژیک

7 مورد از سبک های مدیریت و رهبری کدام‌ها هستند؟

چه برای اولین بار مدیریت کنید و یک فرد کاملا حرفه‌ای باشید که در حال ساخت تیمی جدید است، درک سبک های مختلف مدیریت و نوع تاثیرگذاری آن‌ها اهمیت بسیاری دارد.اصطلاح معروفی وجود دارد که می‌گوید: «افراد شغلشان را رها نمی‌کنند، بلکه مدیرانشان را ترک می‌کنند.» دقیقا به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید سبک مدیریتی شما چیست که با شخصیت و نوع بیزینس شما همخوانی دارد.

برای پیدا کردن سبک مدیریتی‌تان، در ادامه  این مقاله  تست پرو با ما همراه باشید.

 

توصیف سبک مدیرتی

سبک مدیریتی، راهی است که یک مدیر برای رهبری و کار با تیم خود انتخاب می‌کند. این شامل نحوه تصمیم‌گیری در مورد کارمندان، نحوه نظم و انضباط یا اعمال اقتدار، برقراری ارتباط، مدیریت پروژه‌ها و به طور کلی، نحوه انجام عملیات روزانه آن‌ها محسوب می‌شود.

مدیریت تیم شامل مراحل مختلفی از ردیابی اهداف، تشویق به بهبود و حتی تایید هزینه‌ها است. بنابراین باید بتوانید بهترین روش را برای تکمیل تمامی وظایف پیدا کنید.

در حالی که سبک های مدیریتی مختلفی وجود دارد، به ندرت می‌توان گفت که یک رهبر تنها از یکی از این روش‌ها به صورت کامل استفاده می‌کند. بهترین رهبران می‌توانند سبک مدیریتی خود را طوری تنظیم کنند که با توجه به هر یک از گزارش‌ها بهترین کار را انجام دهند.

 

چهار سبک مدیریت

در واقع 4 سبک اصلی مدیریتی در جهان وجود دارد که شامل: خودکامه، دموکراتیک، اعتمادی و کارآفرین هستند. با این حال در تحقیقات اخیر سه سبک دیگر نیز به آن‌ها اضافه شده‌اند که در ادامه به همه آن‌ها می‌پردازیم.

 

1.دموکراتیک

سبک دموکراتیک مدیریتی درست مانند سبک دموکراتیک حکومتی است که گزارش‌های مستقیم یک مدیر نقش فعالی در تصمیم‌گیری دارد. در این سبک مدیریت، فرآیند تصمیم‌گیری به کل واحد واگذار می‌شود. به همین دلیل، زمانی که همه گزارش‌های مستقیم مدیر نقش مشابهی داشته باشند یا در جهت یک هدف کار می‌کنند، نتیجه موثر و خوبی خواهد داشت. با این حال، اگر چندین مشارکت‌کننده را با معیارهای مختلف مدیریت می‌کنید، احتمالا برای تیم شما منطقی نخواهد بود.

به دلیل افزایش همکاری، سبک مدیریت دموکراتیک می تواند روحیه تیم را افزایش دهد، زیرا همه احساس می‌کنند که کل فرآیند نقش دارند. اگر از این رویکرد استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که برای انتقاد سازنده و صریح ارزش قائل هستید.

دقت کنید، زمانی که در پاسخ به این سوال که سبک مدیریتی شما چیست؟ دموکراتیک را انتخاب می‌کنید، با ویژگی‌های شخصیتی‌تان همخوانی داشته باشد.

 

 

2.الهام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخش (visionary)

رهبرانی که چشم‌انداز دارند، به تصویر بزرگ نگاه می‌کنند. این مدیر که از او به عنوان سبک مدیریت الهام‌بخش نیز یاد می‌شود، چندان به فعالیت‌های روزمره خود اهمیت نمی‌دهد.

درعوض، به کارمندان خود اعتماد می‌کند تا تدارکات را مدیریت و در عین حال به چیزهایی مانند چشم‌انداز شرکت و اهداف آینده توجه کنند. این مدیران کاریزماتیک تقریبا همیشه ایده‌های بزرگی دارند.

به طور کلی، کارمندان اغلب این مدیران را بسیار انگیزشی می‌بینند. تمرکز آن‌ها بر آینده می‌تواند کارکنان را به سمت یک هدف واحد جمع کند و روحیه تیم را افزایش دهد.

 

3. خودکامه

اگر فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد» محصول 2006 را دیده باشید، پس با سبک مدیریت خودکامه آشنا هستید. یک مدیر مستبد اغلب دستورات دقیقی می‌دهد و فضای کمی برای خلاقیت یا رشد کارکنان باقی می‌گذارد. آن‌ها ممکن است در ابزار مدیریت پروژه خود زندگی کنند و احتمالا وظایفی را با دستورالعمل‌ها و ضرب‌الاجل‌های واضح تعیین می‌کنند.

در حالی که چیزهای زیادی در مورد این سبک مدیریتی خاص مورد بحث است، نمی توانید بگویید که این سبک مدیریتی ناکارآمد است. هنگامی که تصمیمات به صورت یک طرفه گرفته می‌شود، فرآیندها سریع و بدون درز انجام می‌شوند. همانطور که گفتیم این سبک مدیریت رشد را متوقف می‌کند و اغلب منجر به کارکنان ناراضی و بی‌الهام می‌شود. ما توصیه می‌کنیم با احتیاط حرکت و فقط در صورت لزوم از این روش استفاده کنید.

 

4. هدایت‌گر

زمانی که به دنبال این هستید که سبک مدیریتی شما چیست؟ حتما این سبک را در نظر بگیرید. این سبک مدیریتی بسیار مشهور بر تقویت رشد کارکنان، تشویق توسعه و ارائه مشاوره متمرکز است. در این رویکرد بسیار مشارکتی، مدیر و گزارش باید از نزدیک برای شناسایی زمینه‌های فرصت گزارش همکاری کنند. از آنجا، مدیر باید به مربیگری، تدریس، و ایجاد فرصت های بیشتر برای پیشرفت حرفه ای کمک کند. چه چیزی ممکن است با آن اشتباه باشد؟

اگرچه ممکن است وضعیت ایده آل به نظر برسد، اما برای مدیران بسیار ماهر مناسب است. به عنوان مثال، اگر یک مدیر عملیات بازاریابی را استخدام کرده اید، اما هیچ تجربه ای با نرم افزار بازاریابی که استفاده می کند ندارید، احتمالاً باید سبک مدیریتی دیگری را امتحان کنید، یا روی مربیگری آنها با مهارت های فنی کمتر کار کنید. به طور مشابه، مربیگری می‌تواند (و معمولاً) یک تعهد زمانی عظیم است. هم مدیر و هم گزارش آنها باید برای آن آماده شود.

اگر احساس می‌کنید که آن‌ها پذیرای این سبک نیستند، نمی‌توانید آن را مجبور کنید. آن‌چه برای آن‌ها مفید است را پیدا کنید و تلاش‌های مربیگری خود را بر روی کارمندانی متمرکز کنید که آن‌ها را می ‌خواهند.

 

 

5. “Laissez-Faire”

این روش مدیریت، کاملا اعتمادی است و برای موفقیت، به گروهی از کارمندان بسیار ماهر و مستقل نیاز دارد. این اصطلاح فرانسوی در واقع معنای «بگذار کار خودشان را انجام دهند» می‌دهد. در این روش، مدیران وظایف را کاملا به کارکنان می‌سپارند؛ این سبک به نوعی نقطه مقابل مدیریت خرد است. كاركنان تشويق مي‌شوند تا در صورت نياز در زمان تصمیم‌گیری از مدیران به عنوان راهنماهای آگاه استفاده کنند.

نکته قابل توجه اینجاست که بااینکه این سبک مدیریتی بسیار برای کارمندان جذاب به نظر می‌رسد، به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و برای موقعیت‌های خاص مناسب است.

مزایای این روش کاملا آشکار است؛ کارکنان این قدرت را دارند که مسیر خود را بسازند و ریسک کنند و مدیر زمان زیادی برای انجام پروژه‌های خود با صرف زمان بسیار کمتری برای اجرای عملیات روزانه خواهد داشت.

از سوی دیگر، اگر کارمندان شما آنقدر که فکر می‌کنید انگیزه ندارند، این می‌تواند منجر به کاهش بهره‌وری شود. به طور مشابه، کارکنان ممکن است احساس کنند که بدون رهبر یا مربی هستند، که منجر به احساس غفلت می‌شود.

این سبک مدیریت ممکن است برای مدیرانی که کارمندانشان در تخصص های مربوطه مهارت بالایی دارند، کارساز باشد، اما حتی در این صورت، مطمئن باشید که در صورت نیاز، راهنمایی ارائه می‌دهید.

 

6. سرعت بخش

مدیران تنظیم سرعت معمولا افرادی هدف‌گرا و با عملکرد بالا هستند و آن‌ها نیز همین انتظار را از تیم خود دارند. این افراد «نمونه‌سازی» را جدی می‌گیرند؛ اغلب اولین کسانی هستند که به دفتر می‌رسند و آخرین نفری هستند که آن را ترک می‌کنند. آن‌ها ضرب‌الاجل‌ها، نتایج و یک محصول با کیفیت بالا را در اولویت قرار می‌دهند.

به همین دلیل، این سبک می‌تواند در مواقعی که کسب‌وکار نیاز به تغییر سریع دارد، مؤثر باشد. این انتظارات بالا و خواسته‌های شدید، ساده‌ترین دستور برای فرسودگی شغلی هستند. کارمندان با عملکرد پایین‌تر شما برای ادامه دادن تلاش خواهند کرد و حتی بالاترین عملکرد شما ممکن است غرق کار شوند.

 

7. خدمت‌گزار

این سبک مدیریت حول محور ایده «رهبری خدمت‌گزار» می‌چرخد. مدیری که تجسم این سبک است، اولویت اصلی خود را خدمت به کارکنان خود می‌داند. آن‌ها عمیقا به روابط و پویایی تیم خود اهمیت می‌دهند و همواره تلاش می‌کنند محیطی هماهنگ داشته باشند. متأسفانه، این اغلب به قیمت وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با کار کارکنانشان تمام می‌شود.

این سبک مدیریتی قطعا مؤلفه‌های قابل تحسین خود را دارد. به عنوان یک مدیر، توجه دقیق به رفاه کارکنان برای ایجاد یک محیط فراگیر و باز و جلوگیری از فرسودگی شغلی حیاتی است.

 

نتیجه‌گیری

وقتی از خودتان می‌پرسید که سبک مدیریتی شما چیست؟ مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که بخشی از سبک مدیریت شما نتیجه ویژگی‌های شخصیتی‌تان خواهد بود، بهترین رهبران می توانند بر اساس چند فاکتور مختلف تنظیم شوند، مثلا اینکه برآیند شخصیتی افراد تیم شما چیست، کسب و کارتان از چه نوعی است و چقدر در زمینه مدیریت تجربه دارید؟

امیدواریم که این مقاله اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را در اختیارتان قرار داده باشد.

 

منبع: resources.owllabs.com

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا