توسعه کارکنانجذب و استخدام

10 حقیقت که باید درباره نسل z بدانید

همانطور که قبلا هم گفتیم، نسل z نسلی است که به تازگی وارد بازارهای کاری شده‌اند. طبیعتا با ورود به دنیای کار شروع به بیان احساسات و نظراتشان می‌کنند. از آن‌جایی که این گروه با همکاران نسل yشان متفاوت هستند، نظراتشان کمی شوکه‌کننده به نظر خواهد رسید.

برای درک بهتر این نسل و برقراری ارتباط موثر با آن‌ها در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

نسل z به چه چیزی معروف است؟

این نسل در حضور گسترده اینترنت و سوشال مدیا متولد شدند. به همین دلیل هم از این افراد با عنوان «بومی‌های دیجیتال» یاد می‌شود. با این حال جالب است که بدانید این نسل با وجود استفاده گسترده از اینترنت همچنان علاقه‌مند به ارتباطات رودررو هستند.

 

  1. این نسل گسترده‌ترین نسل تاریخ از لحاظ نژاد و قومیت محسوب می‌شوند

اولین حقیقتی که درباره این نسل باید به آن توجه کنید این است که نسل z متنوع‌ترین نسل تاریخ از لحاظ قومیت و نژاد هستند.  همینطور که زمان می‌گذرد این گستردگی نسل بیشتر نیز می‌شود.

اما این تغییر جمعیتی فقط بر بزرگسالان تأثیر نمی‌گذارد. همچنین تأثیر زیادی بر نسل‌های آینده دارد. در حال حاضر، تعداد زیادی از کودکان دو یا چند قومیتی هستند.

ارزش‌های آن‌ها در برابر تغییر و تنوع بازتر است و دیدگاه آن‌ها نسبت به زندگی با تجربیاتی که در زمان تغییرات سریع تکنولوژیکی و فرهنگی رشد کرده‌اند، شکل می‌گیرد. با ورود بیشتر و بیشتر این نسل به محیط کار، ویژگی ها و ترجیحات جدیدی کشف خواهد شد. یادگیری در مورد آن‌ها یک ماجراجویی خواهد بود!

 

  1. نسل z ارزش‌ها و باورهایش را وارد محیط کار می‌کند و معتقد است ارزش‌هایش باید در قلب کار نمایان شود

یکی‌دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد نسل زد این است که بیش از هر نسل دیگری، برای پیدا کردن هدف و معنی در کارشان به کارفرماهایشان می‌نگرند. این نسل می‌خواهد دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کند و از کارفرمای خود نیز انتظار مشابهی دارد.

این گروف قبل از پذیرفتن شغل تحقیقاتش را انجام می‌دهد و اخلاق و ارزش‌های یک شرکت را کشف می‌کنند. اخلاق تجاری ارزش‌هایی است که یک شرکت در طول عملیات روزانه خود از آن حمایت می‌کند. ملاحظات اخلاقی شامل حقوق بشر، آب و هوا، محیط زیست و فرهنگ فراگیر است.

شرکت‌ها نه تنها باید اخلاق قوی داشته باشند، بلکه باید نشان دهند که اقداماتی مطابق با اخلاق و ارزش‌هایشان انجام می‌دهند.

این گروه به دنبال سازمانی است که تعادل بین کار و زندگی، انعطاف‌پذیری، یادگیری و توسعه مستمر، فرصت‌هایی برای پیشرفت شغلی و برنامه‌های سلامت روان را اعمال کند. آن‌ها همچنین مایل به رد پیشنهادهای کاری هستند که با ارزش‌های آن‌ها همخوانی ندارد.

 

  1. این نسل نظرات منحصربه‌فردی دارد و از ابراز آن‌ها هراسی ندارد

سوشال مدیا درهای تبادل اطلاعاتی را به روی این گروه گشود، این نسل از بیان احساسات و نظراتش ترسی ندارد و به راحتی اعلام موجودیت می‌کند.

این نسل تا به امروز در دنیای بدون سوشال مدیا زندگی نکرده است. رسانه‌های اجتماعی به افراد این امکان را می‌دهند که افق‌های دید گسترده‌تری داشته باشند، از مرزها عبور کنند و نسبت به مسائل اجتماعی روز آگاهی بیشتری داشته باشند.

 

  1. نسل z از لحاظ مالی محافظه‌کار هستند و تمرکز زیادی روی درآمد، هزینه و سرمایه‌گذاری دارند

این نسل در دوران رکود اقتصادی بزرگی به دنیا آمدند و شاهد این بودند که پدران و مادرانشان از کارشان اخراج می‌شوند. این موضوع باعث تغییر نگرش این نسل روی پول و کار داشته است.

تقریبا نیمی ار افراد این نسل همیشه دغدغه مالی دارند و نگران این هستند که مبادا نتوانند هزینه‌های ماهیانه‌اشان را پرداخت کنند. به همین دلیل هم بخش زیادی از آن‌ها در بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

  1. کارآفرینان زیادی در این نسل وجود دارد

در واقع نسل زد کارآفرین‌ترین نسل تاریخ است. بخش زیادی از این افراد کسب و کار خودشان را تاکنون شروع کرده‌اند یا به زودی شروع خواهند کرد. دلایل آن شامل روندهای فرهنگی و جامعه شناختی گسترده است.

همه‌گیری و پیشرفت فناوری‌های دیجیتال، شور و شوق و موج جدیدی از کارآفرینی را برانگیخت و نسل Z را بر آن داشت تا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند. شبکه‌های اجتماعی این امکان را ایجاد می‌کند که مخاطبان بسیار گسترده‌ای داشته باشند و دغدغه‌هایشان کمی کمتر باشد.

 

  1. این نسل به زیرک بودن معروف است

با وجود موتورهای جستجوی قدرتمند و رسانه‌های اجتماعی، این نسل بدون اینکه نیازی به بزرگترهایشان داشته باشند، مسائل را می‌فهمند. این گروه اولین نسلی است که برای فهمیدن و یادگیری به هیچ کس نیاز ندارد و به راحتی می‌تواند همه چیز را به صورت آنلاین جستجو کند.

آن‌ها کارهایی که دوست دارند را به صورت مستقل انجام می‌دهند و این به آن معناست که این گروه ترجیه می‌دهند تا از شما عذرخواهی کنند تا اجازه بگیرند!

  1. سلامت روان برای این نسل اولویت اول است

امروزه تعداد کسانی که از مشکلات سلامت روان یا سوء مصرف مواد رنج می‌برند، کم نیست. قرار دادن رفاه و سلامت روان کارکنان در اولویت محل کار که در آن همه کارکنان بتوانند پیشرفت و احساس حمایت کنند در تغییرات امروزی حیاتی است.

این نسل در حال تغییر گفتگو در مورد سلامت روان هستند و احتمال بیشتری دارد که نگرانی‌های مربوط به سلامت روان را نسبت به نسل‌های دیگر گزارش کنند. از آنجا که آن‌ها با رسانه‌های اجتماعی بزرگ شده‌اند، برای به اشتراک گذاشتن داستان‌ها و مبارزات شخصی خود آزادانه‌تر عمل می‌کنند.

 

  1. نسل زد عدالت‌گرا هستند و برای تحقق آن تلاش می‌کنند

تنوع، برابری و شمول در هر سازمانی امری مهم است. اگر امروز به وب‌سایت‌های هر شرکتی بروید، اظهارات جسورانه‌ای در مورد تنوع و گنجاندن خواهید دید. تفاوت نسل زد با بقیه گروه‌ها اینجاست که آن‌ها مطمئن می‌شوند که سازمان‌ها به این تعهداتشان عمل می‌کنند.

جای تعجب نیست که اکثر جوانان خواستار دسترسی برابر به فرصت ها و عدالت اجتماعی هستند. بسیاری از افراد این نسل فقط برای برندهایی کار و از آ‌ن‌ها خرید می‌کنند که در ساخت دنیایی بهتر نقش داشته باشند.

 

  1. این نسل کارکنان مستقلی هستند

آن‌ها فضای خود را دوست دارند. این افراد از اینکه به تنهایی روی یک پروژه کار کنند لذت می‌برند و به نظر نمی‌رسد که به اندازه نسل y با هم همکاری کنند.

کارمندان این نسل که وارد نیروی کار می‌شوند بسیار رقابتی هستند. بزرگ شدن در یک محیط رقابتی دانشگاهی و ورزشی، این ویژگی را با خود به محل کار می‌آورند.

کار در تیم‌ها برای این کارمندان یک موضوع منفی نیست، اما بسیاری از کارمندان جوان‌تر ترجیح می‌دهند به تنهایی روی پروژه‌ها کار کنند. کار به طور مستقل به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مهارت‌ها و توانایی‌هایشان را به نمایش بگذارد. بهترین راه برای ایجاد انگیزه در این نسل، قدردانی از زحمات آن‌‌ها است.

 

نتیجه‌گیری

در واقع باید بپذیریم که نسل زد، نسلس هستند که مسائل را زیر سوال می‌برند و ما را مجبور می‌کنند در آینه نگاه کنیم و وضعیت موجود را به چالش بکشیم. این نسل آینده ما هستند. ما مجبور نیستیم هر کاری را که آن‌ها انجام می‌دهند دوست داشته باشیم یا با آن موافق باشیم، اما بهتر است کمی آن‌ها را درک کنیم و به نظراتشان درباره موضوعات مختلف بیندیشیم.

 

منبع: karenmccullough.com

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا