ارزیابی عملکرد

راهنمای کامل نحوه پاسخگویی و پاسخنامه آزمون شخصیت شناسی نئو

آزمون شخصیت شناسی نئو از مهم‌ترین ابزارها برای پیش‌بینی رشد حرفه‌ای و شناخت رفتار افراد است. می‌دانیم که آزمون‌های شخصیت شناسی امتحان نیستند که پاسخ درست یا غلط داشته باشند. تنها نکته‌ای که در پاسخ به سوالات تست‌های آزمون‌های شخصیت‌شناسی باید رعایت کنید این است که براساس واقعیت پاسخ دهید. پس نیازی به آماده شدن پیش از آزمون نخواهید داشت. درک اهمیت این مسئله بسیار مهم است، چرا‌ که در غیر این صورت تحلیل پاسخ‌ها بی ارزش خواهد بود. هر چند تست نئو رایگان است و دسترسی به سوالات آن کار سختی نیست، اما بهتر است پیش از آزمون برای رسیدن به نتیجه دلخواه تمرین نکنید. البته ایرادی ندارد اگر در مورد سؤالات علمی تحقیق کنید تا در مواجهه با موقعیت‌های نامعلوم میزان استرس و اضطرابتان را کاهش دهید؛ یا با انجام تست‌های شخصیت شناسی مشابه  به درک بهتری از نحوه ارائه و تفسیر نتایج تست نئو دست ‌پیدا کنید.

این نکات را در پاسخ به آزمون شخصیت شناسی نئو مد نظر داشته باشید

نمرات متفاوت در این تست، نشانه تفاوت شخصیت افراد است و نمی‌تواند نشانگر اشتباه بودن یا نقصان شخصیت فرد باشد. هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و بنابراین نتایج تست نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که تست نئو آزمون هوش یا توانایی نیست و به منظور تشخیص اختلالات روانی نیز تهیه نشده است. با انجام این آزمون میزان روان نژندی N، برون گرایی E، گشودگی به تجربه O، توافق A و وظیفه‌شناسی و با وجدان بودن C، به عنوان عوامل موثر در فرد و شخصیت وی، مشخص می‌شود. با انجام این آزمون شما نگاه دقیق‌تر و جامع‌تری نسبت به خود دارید. این آزمون به افرادی که دغدغه خودآگاهی در سطحی جامع و با جزئیات کامل را دارند توصیه می‌شود.

راهنمای پاسخگویی به سوالات آزمون شخصیت شناسی نئو

پاسخنامه تست نئو بر اساس مقیاس لیکرتی (کاملاً مخالفم، مخالفم، بی تفاوت، موافقم و کاملاً موافقم) تنظیم شده است. نمره‌گذاری فرم کوتاه تست نئو یعنی NEO-FFI در تمام مواد یکسان نیست. به این معنی که در نمره‌گذاری برخی از مواد فرم کوتاه تست نئو، به کاملاً مخالفم نمره ۴، مخالفم نمره ۳، بی تفاوت نمره ۲، موافقم نمره ۱ و کاملاً موافقم نمره ۰ تعلق می‌گیرد. در حالی که برخی دیگر از مواد این فرم کوتاه به صورت عکس حالت گفته شده نمره‌گذاری می‌شوند.

  1. اگر شما با جمله‌ای کاملا مخالف هستید یا آن را تا حد زیادی اشتباه می‌دانید، گزینه کاملا مخالفم را علامت بزنید.
  2. اگر شما با جمله‌ای مخالف هستید یا آن را تا حد زیادی اشتباه می‌دانید، گزینه مخالفم را علامت بزنید.
  3. اگر شما درباره جمله‌ای نمی‌توانید تصمیم بگیرید و یا در مورد درست یا اشتباه بودن آن نظر یکسانی دارید، گزینه خنثی را علامت بزنید.
  4. اگر شما با جمله‌ای کاملا موافق هستید یا آن را کاملا درست می‌دانید، گزینه کاملا موافقم را علامت بزنید.
  5. اگر شما با جمله‌ای موافق هستید یا آن را تا حد زیادی درست می‌دانید، گزینه موافقم را علامت بزنید.
  6. توجه داشته باشید که پاسخ درست و غلط وجود ندارد، بنابراین سعی کنید پاسخی را انتخاب کنید که نشان‌دهنده احساس واقعی شما باشد.

هم چنیین به خاطر داشته باشید که:

  • اولین پاسخ شما احتمالا بهترین پاسخ خواهد بود.
  • هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارید.
  • هدف از این آزمون بررسی هوش یا توانایی‌های شما نیست و نهایتا خوب و بد ارزشی و اخلاقی در این آزمون مفهومی ندارد.

 

ویژگی ها و مولفه های منتج از پاسخنامه تست نئو neo

همانطور که در بالا اشاره شد آزمون شخصیت شناسی نئو، آزمونی نیست که شرکت‌کنندگان در آن قبول یا رد شوند. این تست شخصیت شما را می‌سنجد و تصویری کلی از شخصیت شما براساس پنج ویژگی و 30 مولفه ارائه می‌دهد.

روانجوری يا شاخص بی ثباتی هيجان (N)

یكي از ابعاد وسيع شخصيت مقايسه سازگاري، ثبات عاطفي فرد، ناسازگاري و عصبيت يا روان نژندي است. در هر صورت N در بر‌گيرنده عناصري بيش از آسيب‌پذيري به ناخوش احوالي روان‌شناختي است. از آنجا كه شايد هيجان‌هاي مخرب مي‌تواند در سازگاري فرد و محيط تاثير داشته باشد، در زن و مردي كه داراي نمرات بالا در N باشند احتمال بيشتري وجود دارد كه داراي افكار غير منطقي، قدرت كمتر در كنترل تكانه‌ها بوده و داراي درجات انطباق ضعيف‌تر با ديگران و شرايط استرس‌زا باشد.

افرادي كه نمرات كم در شاخص عصبيت يا روان‌نژندي دریافت می‌کنند، ثبات عاطفی دارند. اين افراد معمولا آرام، داراي خلقي يكنواخت و راحت بوده و به راحتي مي‌توانند با موقعيت‌هاي بغرنج و استرس زا بدون برآشفتگي و يا رفتارهاي نارسا برخورد نمايند.

N1 اضطراب: افراد مضطرب، معمولاً نگران، ترسيده، مستعد نگراني، عصبي، پرتنش و وحشت زده است.

N2 خشم و كينه ورزي: این مقياس خشم و كينه‌ورزي گرايش فرد به تجربه‌هاي خشم و حالت‌هاي وابسته به آن همچون احساس درماندگي و ناكامي را اندازه‌گیری می‌کند.

N3 افسردگي: اين مقياس تفاوت‌های بین‌فردی بهنجار را در تجربه کردن حالت افسردگی می‌کند.

N4 هوشياري به خويشتن: نوعي نگرش به خويشتن را نشان مي‌دهد. معمولاً چنين افرادي به راحتي شرمگين مي‌شوند و سهم خود را در رويدادهاي منفي بيش از واقعيت موجود ارزيابي مي‌نمايند.

N5 تكانشوري: عدم توانايي كنترل كشش‌ها و هوس‌ها. بر اين فرض هستيم كه در اين مورد، ميل و خواهش (براي مثال براي غذا، سيگار و تملك) چنان قوي است كه فرد نمي‌تواند در مقابل آنها مقاومت نموده با اينكه مي‌داند كه پس از رفع ميل، از كردار خود پشيمان خواهد شد.

N6 آسيب پذيري: افراد اين مقیاس احساس را دارند كه نمي‌توانند با استرس‌هاي روزمره انطباق مناسب داشته باشند و در موقعيت‌هاي فوق العاده و استرس زا به طور اجباري به ديگران متوسل شده و يا نااميد و متوحش مي‌شوند.

برونگرايي (E)

‌برونگراها افرادي اجتماعي‌اند. علاوه بر دوستدار ديگران بودن و ترجيح اجتماعات و مهماني‌ها، اين افراد همچنين در عمل قاطع، فعال و حراف يا اهل گفتگو است. اين افراد هيجان و تحريك را دوست دارند و برآنند كه اميدوار به موقعيت و آينده باشند.

E1 صميميت: صميميت يكي از مقياس‌هاي برونگرايي است كه بيشترين ارتباط را با كيفيت رابطه بين فردي دارد. افراد صميمي، با محبت كه دوستانه با ديگران مراودت دارند.

E2 جمع گرايي: افراد جمع‌گرا از بودن با ديگران لذت مي‌برند و در هنگام بودن در جمع احساس مسرت مي‌كنند.

E3 قاطعيت: این مقياس افرادي مسلط، با تحكم و از نظر اجتماعي پيشرو و پيشگام را نشان می دهد. آنها بدون ترديد حرف مي‌زنند و اغلب در گروه نقش رهبر را بعهده مي‌گيرند.

E4 فعاليت: این مقیاس داراي آهنگ سريع در حركت‌ها هستند، معمولاً پرانرژي بوده و هميشه مشغول فعاليت است.

E5 هيجان خواهي: این مقیاس مشتاق و حريص براي هيجان و تحريك هستند. اين افراد رنگ‌هاي روشن و محيط‌هاي شلوغ را دوست دارند.

E6 هيجان‌هاي مثبت: اين مقياس تمايل به تجربه هيجان‌هاي مثبت همچون شادي، لذت، عشق و هيجان را مي‌سنجد. افراد راحتي و فراواني مي‌خندند. اين افراد داراي روحيه‌اي شاد و خوشبين هستند.

باز بودن یا گشودگی (O)

باز بودن تجربه‌ها بسيار كمتر از عصبيت و برونگرايي در نزد اهل فن، شناخته شده است. عناصر تشكيل دهنده باز بودن (تصورات فعال، حساسيت به زيبايي، توجه به تجربه‌هاي عاطفي دروني و قضاوت مستقل) اغلب در نظريه‌ها و ارزيابي شخصيت نقش قابل توجهي را ايفا نموده‌اند و غالبا وحدت اين ويژگي‌ها در يك شاخص مورد نظر قرار گرفته است. اين افراد طالب لذت بردن از نظريات جديد و ارزش‌هاي غير متعارف هستند و داراي احساسات مثبت و منفي فراوان در مقايسه با افراد «بسته» هستند.

O1 تخيل: افراد باز به تخيل داراي تصورات روشن و زندگي تخيلي فعالي است. اين افراد به دنبال خيال نه به عنوان يك مكانيزم فرار بلكه براي ايجاد يك دنياي دروني زيبا و جالب علاقمندند.

O2 زيبايي شناسي: اين مقياس در مورد افرادیست که داراي حس عميق نسبت به هنر و زيبايي‌اند. اين افراد با شعر به حركت درآورده مي‌شوند، به موسيقي جذب مي‌شوند و عاشق هنر هستند. اين افراد ضرورتاً هنرمند نيستند همچنين اينها ممكن است افراد با سليقه اي نيز در امر شعر، موسيقي و يا هنر نيز نباشند.

O3 عواطف: باز بودن به عواطف (احساسات) يعني اينكه فرد داراي قدرت خوبي براي درك عواطف و هيجانات شخصي بوده و از ديدگاه مثبت نسبت به هيجان‌ها به عنوان يكي از ابعاد مهم زندگي شخصي، برخوردار باشد.

O4 فعاليت: باز بودن در رفتار فرد به شكل علاقمندي به داشتن فعاليت‌هاي مختلف، رفتن به محل‌هاي جديد و يا حتي خوردن غذاهاي غير متعارف نمود پيدا مي‌كند.

O5 عقاید: كنجكاوي‌هاي روشنفكرانه يكي از جنبه‌هاي باز بودن است كه از دير باز مورد توجه قرار گرفته است. اين ويژگي نه فقط علائق روشنفكرانه فعال را فقط براي خود جنبه‌هاي قضيه پيگيري مي‌كند بلكه مشتاق و علاقمند به داشتن ذهنيت باز و درك جنبه‌هاي نوين و احتمالاً نظرات غير متعارف است.

O6 ارزش‌ها: باز بودن به ارزش‌ها يعني آمادگي براي بازبيني ارزش‌هاي اجتماعي، سياسي و مذهبي افراد «بسته» به اين موضوع‌ها نسبت به «منابع قدرت» و عادات و رسوم اجتماعي به طور عموم، صرف نظر از گرايش حزبي و سياسي، محافظه كار هستند.

توافق (A)

همانند برونگرايي شاخص توافق بر گرايشات ارتباط بين فردي تاكيد دارد. فرد موافق اساسا نوعدوست است. احساس همدردي با ديگران مي‌كند و مشتاق به كمك به آنان است و معتقد است كه ديگران نيز با او همين رابطه را دارند. در مقايسه شخص ناموافق يا مخالف خود محور، مظنون به قصد و نيت ديگران است و بيشتر اهل رقابت است تا همكاري.

A1 اعتماد: اولين مقياس توافق است. افراد داراي نمرات بالا بر اين فرض‌اند كه ديگران قابل اعتماد و داراي حسن نيت هستند. افراد داراي نمرات پايين در اين مقياس به ديگران نسبتاً بدبين و بدگمان هستند و آنها را ناصادق و خطرناك مي‌شمارند.

A2 سادگي: در این مقیاس افراد ساده، مخلص و بي‌ريا هستند. افراد داراي نمرات پايين مايلند كه ديگران را با تملق و چاپلوسي، حيله يا فريب دست بياندازند. چنين افرادي بر اين باورند كه اين ترفندها لازمه مهارت‌هاي اجتماعي بوده و معتقدند كه افراد ساده انسان‌هايي كوتاه‌فكر هستند.

A3 همدردی: افراد داراي نمرات بالا در مقياس نوع دوستي به نحو فعالي به منافع ديگران به نحو سخاوتمندانه اهميت داده و مشتاق كمك به افراد نيازمند است.

A4 تبعيت: واكنش فرد به تعارض‌هاي بين فردي مرتبط است. افراد نمره بالا با ديگران از اين لحاظ تفاوت دارند. آنها مي‌توانند پرخاشگري خود را به خوبي كنترل كرده و آمادگي براي بخشيدن و فراموش كردن خطاها دارند. افراد مطيعي هستند كه فروتن و متعادل‌اند.

A5 تواضع: افراد داراي نمرات بالا در اين مقياس افرادي فروتن و داراي توانايي ناديده گرفتن خود (در منافع) است هر چند كه اين افراد ضرورتاً داراي كمبود در اعتماد به نفس نيستند.

A6 درك ديگران: اين مقياس وجوه هم حسي و توجه به ديگران را اندازه‌گيري مي‌نمايد. افراد داراي نمرات بالا در جهت نيازهاي ديگران فعال بوده و بر جنبه‌هاي انساني سياست‌هاي اجتماعي تاكيد دارند.

وجداني بودن (C)

این مقیاس افراد دارای وجداني داراي هدف، خواسته‌هاي قوي و از پيش تعيين شده است. توجه نماييم كه افراد انگشت‌شماري در جهان موسيقي‌دان برجسته، يا قهرمان ورزشي مي‌شوند بدون اينكه چنين ويژگي را داشته باشد. اين شاخص را تمايل به موفقيت ناميده‌اند. در جنبه‌هاي مثبت اين شاخص، افراد نمرات بالا در زمينه‌هاي حرفه‌اي و دانشگاهي افرادي موفق هستند و در جنبه‌هاي منفي نمره بالا همراه با ويژگي‌هاي ايرادگيري‌هاي كسل كننده، وسواس اجباري به پاكيزگي و يا فشار فوق العاده به خود در امور كاري و حرفه اي ديده مي‌شود.

C1 شايستگي: شايستگي به احساس فرد به توانايي‌ها، عقل، تدبير و تاثير بر محيط باز مي‌گردد. افراد شايستگي ارتباط بيشتري با عزت نفس (اعتماد به نفس) و اتكاء به خود دارد.

C2 نظم: افراد داراي نمرات بالا در اين مقياس، تميز، منظم و داراي سازماندهي مناسب رفتاري است. اين افراد چيزها را در محل مناسب خود قرار مي‌دهند.

C3 وظيفه شناسي: در يك معني، وجداني يعني «نظارت وجدان» و اين جنبه C به وسيله مقياس وظيفه شناسي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. این افراد نحو راحت‌تري با اين مسايل برخورد مي‌كنند و ممكن است تا حدي غير مسئول و بي‌ثبات باشند.

C4 تلاش براي موفقيت: افرادي پرتلاش و سالم‌اند كه داراي اهداف مشخص در زندگي است. در اين مقياس براي حرفه خود سرمايه گذاري زيادي بكار گرفته و اصطلاحاً افرادي معتاد به كارند.

C5 نظم دروني: اين واژه يعني اينكه فرد بتواند يك كار را شروع كند و عليرغم مشكلات و مزاحمت‌ها آن را به خاتمه برساند. افراد با تكانشوري بالا نمي‌توانند در مقابل آنچه كه نمي‌خواهند انجام دهند، مقاومت نشان دهند در حالي كه افراد با نظم دروني كم نمي‌توانند خود را به انجام كاري كه مي‌خواهند صورت گيرد، وادار نمايند. در اولي فرد احتياج به ثبات هيجاني دارد و در دومي نياز به انگيزش.

C6 انعطاف‌پذيري: آخرین مقياس وجداني بودن، انعطاف‌ناپذيري (يعني گرايش به تفكر دقيق قبل از عمل) است. افراد داراي نمرات بالا در اين مقياس افرادي محتاط و انعطاف ناپذيرند. افراد داراي نمره پايين افرادي عجول و دست پاچه هستند كه اغلب بدون در نظر گرفتن نتيجه فكر ميكنند و يا دست به عمل مي‌زنند.

نتایج آزمون شخصیت شناسی نئو چگونه ارائه می‌شوند؟

امتیازات هر بخش، در گزارشی که می‌تواند برای شما یا کارفرما یا هر دو صادر شود، خلاصه می‌شود. این گزارش که اطلاعات مربوط به نوع شخصیت شما، با توجه به هریک از ۵ عامل است. این امتیازات به‌صورت کم، متوسط ​​یا زیاد با شرح مختصری از نقاط قوت مرتبط با آن نمره مشخص می‌شوند. گزارش‌ها در قالب نمودارهای متنوع نیز ارائه می‌شوند، می‌توانید نمره خود را در مقایسه با نمره میانگین ببینید.

تفسیر نتایج تست شخصیت شناسی نئو کار چه کسی است؟

تست‌های شخصیت چیزی فراتر از سؤال‌های ساده‌ای هستند که در ظاهر می‌بینید. این سؤالات به هم ارتباط دارند و در ارتباط با هم باید تفسیر شوند. از این رو تفسیر آن کار هر کسی نیست. پس مانند هر تست شخصیت شناسی دیگری، تست نئو هم باید تحت نظر روان‌شناس انجام شود.

نتایجی که از تفسیر آزمون شخصیت شناسی نئو به دست می‌آید می‌تواند نشان‌دهنده جنبه‌های مختلف شخصیتی یک فرد باشند. برای مثال مشخص می‌کند که یک فرد تا چه میزان برون‌گرا یا درون‌گراست. یک فرد چه تعاملات و ارتباطات اجتماعی دارد و چطور می‌تواند روابط و کار‌های خود را مدیریت نماید.

در این تست میزان مهارت‌های ارتباطی افراد ارزیابی و مشخص می‌شود. علاوه بر این می‌توان دید که آیا یک فرد باتوجه ‌به شرایط شغلی موجود صلاحیت کافی دارد یا خیر. در واقع نتایج این تست نشان می‌دهد که یک فرد از نظر شخصیتی تا چه میزان برای یک موقعیت شغلی یا اجتماعی مناسب است. از دیگر مواردی که در نتایج تست نئو نشان داده می‌شود ” سطح وسواس و استرس، سطح افسردگی یک فرد، میزان امید به زندگی، نحوه قرارگیری در موقعیت‌های اجتماعی، چشم‌انداز رفتاری و حرفه‌ای در آینده” است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا