ارزیابی عملکردنگهداشت کارکنان

مزایای استفاده از تست های شخصیت شناسی در کسب‌وکارها

به نظرتان یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارکنان تمایلی به برگشت به محیط کار پس از کرونا نداشته باشند چیست؟ همان نگرش‌ها و ترجیحات کاری که قبل از همه‌گیری داشتند. براساس نظرسنجی اخیر از 3244 شرکت کننده در تست های شخصیت شناسی”Truity”،  بیشتر پاسخ‌دهندگان گفتند که وقتی صحبت از نحوه کار کردن می‌شود، یک مدل ترکیبی (کار پاره وقت در خانه، کار پاره وقت در دفتر) را ترجیح می‌دهند. این ترجیح به طور قابل توجهی بیشتر از سوی کسانی است که کار تمام وقت در خانه (20٪) یا کار تمام وقت در دفتر (17٪) را ترجیح می‌دهند.

علاوه‌بر این، نظرسنجی نشان داد که مدیران ارشد به طور قابل توجهی نسبت به کارمندان سطح پایین‌تر در خصوص بازگشت به دفتر تمایل و اشتیاق بیشتری دارند، که این موضوع از فاصله احتمالی در مورد نگرش‌ها و انتظارات بین مدیریت و کارکنان خبر می‌دهد.

بنابراین، کارفرمایان برای پر کردن شکاف بین رهبران و کارکنان چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ و چگونه می‌توانند سازگاری بیشتری با باورهایی نشان دهند که یک محل کار سالم و مولد را می‌سازد؟

نقش تست های شخصیت شناسی در کسب‌وکارها

فهم اینکه چه چیزهایی موجب رضایت کارمندان می‌شود کار سختی نیست و اصطلاحاً به یک دانشمند هوا و فضا نیازی نیست؛ رضایت کارمندان حول محور چند چیز می‌چرخد: آن‌ها می‌خواهند حقوق مناسبی دریافت کنند، در شغلی متناسب با مهارت‌ها و تخصص‌شان کار کنند و هم‌چنین احساس کنند که از تلاش‌هایشان قدردانی می‌شود. اما هیچ دکمه جادویی وجود ندارد که با فشار دادن آن بتوانید محل کار یا تیم ایده‌آل خود را بسازید. ایجاد تیم‌‌های قوی نیازمند تلاش متمرکز از جانب رهبری است و درک این موضوع که هر کارمند نقاط قوت، نقاط ضعف و نیازهای خود را دارد.

اینجاست که توجه به تیپ شخصیتی وارد کار می‌شود. ارزیابی‌های شخصیتی برای کسب‌وکار به تیم‌ها کمک می‌کند تا استعدادها را کشف کنند و امکان ارتباطات واضح‌تر و بهبود روابط میان کارکنان را فراهم کنند. همچنین تست های شخصیت شناسی مبتنی بر تحقیقات به مدیران کمک می‌کنند تا با درک بهتر تک‌تک افراد تیم‌شان، از آن‌ها قدردانی کنند، که بدون شک بهره‌وری بیشتر و هزینه‌های کمتری برای کسب‌وکار به همراه خواهد داشت.

در اینجا مزایا یا دلایل اصلی استفاده از تست های شخصیت شناسی در محل کار آورده شده‌اند.

1. کشف نقاط قوت و نقاط ضعف تیم

آنچه تحقیق راجع به رفتار و شخصیت کارکنان نشان می‌دهد این است که هر فردی نقاط قوت و نقاط ضعف منحصر به فرد خود را دارد. با شناسایی این ویژگی‌ها در کارکنان امروز یا آینده خود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هر یک از اعضای تیم بر روی وظایفی کار می‌کنند که توانایی برآورده کردن آن را دارند و همزمان با توجه به چالش‌‌های بالقوه، به طور طبیعی در آن‌ها مهارت لازم را به دست آورده‌اند.

به عنوان مثال، فرض کنید یک نماینده فروش دارید که در ویژگی‌هایی مانند تحلیل و جزئیات‌گرایی امتیاز بالایی دارد، اما در ویژگی‌‌های مرتبط با مهارت‌‌های اجتماعی امتیاز پایینی دارد. می‌دانید که این کارمند در فروش با استفاده از اطلاعات مبتنی بر داده مهارت دارد، اما شکایت‌هایی مبنی بر رک بودن و پرخاشگری در مکالمات گذشته دریافت کرده‌اید.

با نتایج ارزیابی شخصیت آن‌ها، اکنون دقیقاً متوجه می‌شوید که استعدادهای ذاتی کارمندتان چیست و می‌توانید با آن‌ها در قسمت‌های ضعیف‌تر کار کنید و در عین حال نقش آن‌ها را به گونه‌ای شکل دهید که به آن‌ها اجازه می‌دهد نقاط قوت طبیعی خود را پرورش دهند.

این اطلاعات به بهبود عملکرد کلی تیم نیز کمک می‌کند. اگر متوجه شدید که کل تیم شما در همان منطقه امتیاز بالایی می‌گیرد و نقاط ضعف یکسانی دارند، می‌توانید از مسائلی که ممکن است پیش بیاید آگاه باشید و در نظر بگیرید که در استخدام بعدی خود به دنبال چه ویژگی هایی باشید.

2. بهبود ارتباطات و همکاری

اکثر کارمندان به دلایل نسبتاً ساده از ارزیابی شخصیت لذت می‌برند: آن‌ها سرگرم‌کننده و جذاب هستند. اما مطمئناً، برای به دست آوردن بهترین نتیجه از ارزیابی تیمی، می‌خواهید در آزمونی شرکت کنید که همه جنبه‌ها را در برگیرد.
هنگامی که کارکنان در تست های شخصیت شناسی به عنوان یک فعالیت تیم‌سازی شرکت می‌کنند، از مهارت‌ها و ضعف‌‌های شخصی خود و همچنین سایر اعضای تیم خود آگاه‌تر می‌شوند. این آگاهی ارتباطات را بهبود می‌بخشد و سوء تفاهم‌ها و درگیری‌‌های احتمالی را کاهش می‌دهد.
از این موضوع می‌توانید به عنوان موضوعی جالب برای ناهارهای تیمی و ساعات خوشگذرانی در محل کار استفاده کنید. مردم از صحبت کردن در مورد خود لذت می‌برند و می‌خواهند توسط دیگران درک شوند. تست‌های شخصیت‌شناسی، با زبان ساده‌ در مورد ویژگی‌هایی صحبت می‌کنند که ممکن است برخی از کارمندان قبلاً برای بیان آن تلاش کرده باشند.

3. کاهش گردش مالی

تحقیقات نشان می‌دهد که کارمندانی که از شغل خود راضی هستند کمتر به دنبال کار در جای دیگری می‌گردند. اساساً، کارمندان خوشحال در کنار هم می‌مانند. تحقیقات رضایت شغلی نشان می‌دهد که چند مؤلفه کلیدی برای کارکنان شاد و راضی وجود دارند:

  • ارتباطات: اجازه دادن به کارکنان برای راحت بودن، صادق بودن و مشارکت، رضایت کلی شغلی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • رهبری: رهبری قوی به طور مستقیم با رضایت کارکنان مرتبط است.
  • توسعه حرفه‌ای: کارکنان می‌خواهند بدانند که در تیم خود و سازمان به عنوان یک کل در کجا قرار می‌گیرند. وقتی برنامه‌‌‌ای برای رشد وجود دارد، آن‌ها تمایل دارند مدت بیشتری در سازمان بمانند.

هر یک از این عوامل را می‌توان با درک و به کارگیری مزایای روانشناسی شخصیت در محیط کار بهبود بخشید. وقتی به کارکنان ابزارهایی که برای برقراری ارتباط و رهبری بهتر نیاز دارند می‌دهید و همچنین یک برنامه رشد بلندمدت ایجاد می‌کنید، انگیزه بیشتری برای ادامه کار در شرکت پیدا می‌کنند.

4. صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌

وقتی نوبت به تصمیم‌گیری در مورد استفاده از تست های شخصیت شناسی در محل کار می‌رسد، بسیاری از رهبران می‌خواهند بدانند که این انتخاب چه تاثیری بر نتیجه نهایی کار آن‌ها خواهد داشت. صرفه‌جویی در هزینه‌‌های طولانی مدت رضایت کارکنان و افزایش بهره‌وری تیم همیشه برای هر کسب‌وکاری با ارزش و منحصر به فرد است. با این حال، می‌توان با اطمینان گفت که‌ سرمایه‌گذاری در ارزیابی شخصیت هزینه‌‌‌ای است که به سرعت و به راحتی برای خودشان می‌پردازند.

آیا تست های شخصیت شناسی برای کسب‌وکار شما مناسب هستند؟

حرف یا پیشنهاد ما این نیست که از تست های شخصیت شناسی برای استخدام استفاده کنید؛ چرا که این چیزی نیست که آن‌ها برای انجامش طراحی شده باشند. اما اگر می‌خواهید تعامل با کارکنان را در سازمان افزایش دهید، گردش مالی را کاهش دهید، ارتباطات را بهبود بخشید، تیم‌های قوی‌تری ایجاد کنید، فرهنگ سازمانی قوی‌تری بسازید که به افراد اجازه می‌دهد در جایگاهی که متناسب با نقاط قوت ایشان است کار کنند، این تست‌ها می‌توانند ابزاری عالی باشند. در واقع با ارزیابی شخصیت کارکنان، پتانسیل واقعی تیم خود را کشف کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا