جذب و استخدام

چگونه بازاریابی استخدامی را به یک مزیت رقابتی تبدیل کنیم؟

اگر نام بازاریابی استخدامی را نشنیده باشید سوالی که پیش می‌آید این است که آیا اصلا در سال‌های اخیر برایتان پیش آمده که بخواهید کسی را استخدام کنید؟
از آن‌جایی که تلاش برای جذب استعدادهای برتر روزبه‌روز رقابتی‌تر می‌شود، شرکت‌هایی که در این مسئله نام‌آور باشند، بیشترین موفقیت را کسب خواهند کرد. برای کسانی که به این حرف باور ندارند در ادامه آمارهایی به منظور تصدیق این ادعایمان آورده‌ایم:

  • 81% از جویندگان کار خواهان فرصت‌های شغلی بیشتری هستند که در فیس‌بوک فهرست شده است.
  • رسانه‌های اجتماعی در سال گذشته توسط 79% از جویندگان کار استفاده شده است.
  • زمانی که شرح یک پست شغلی شامل ویدیو نیز باشد، نرخ درخواست متقاضیان آن شغل 34٪ افزایش پیدا می‌کند.

در این مقاله، ما همه چیز را درباره بازاریابی استخدامی بررسی خواهیم کرد، از جمله اینکه چیست، ارزشی که می‌تواند برای شرکت شما به ارمغان بیاورد، چه نکاتی از شما یک مدیر بازاریابی استخدامی عالی می‌سازد و چگونه می‌توان بلافاصله شروع به کار کرد!

این مقاله مطالب زیادی را در این زمینه پوشش می‌دهد، پس بیایید وارد آن شویم.

فهرست مطالب:

  • بازاریابی استخدامی چیست؟
  • آیا بازاریابی استخدام بخشی از استخدام است یا بخشی از بازاریابی؟
  • ارزش بازاریابی استخدامی چیست؟ نامزدهای بهتر، نام تجاری کارفرمای قوی‌تر یا بیشتر
  • 5 مهارت یک مدیر بازاریابی استخدامی عالی
  • استراتژی بازاریابی استخدامی خود را از کجا شروع کنیم؟

بازاریابی استخدامی چیست؟

به بیان ساده، بازاریابی استخدامی به معنای استفاده از کانال‌های بازاریابی، مانند رسانه‌های اجتماعی، برای جذب، مشارکت، استخدام و حفظ استعدادها و در عین حال تقویت برند کلی کارفرما است.

در حالی که تمرکز اصلی آن روی جویندگان کار است، بخش مهمی از استراتژی بلندمدت آن کسب استعدادهای بالفعلی است که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای پست‌های خالی باشند. هم‌چنین مزایای کارکنان فعلی را ارتقا می‌دهد تا درصد ترک شغل یا گردش شغلی را کاهش دهند.

این ارتباط مانند بازاریابی سنتی، می‌تواند از طریق طیف گسترده‌ای از کانال‌ها، از جمله ایمیل، تبلیغات رسانه‌ای، بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی ارائه شود.

به طور خلاصه، بازاریابی استخدامی درست مانند بازاریابی معمولی است، با این تفاوت که به جای نتایج فروش، بر ارائه نتایج استخدام بهتر تمرکز دارد.

بازاریابی استخدامی بخشی از استخدام است یا بخشی از بازاریابی؟

با توجه به نقاط مشترک فراوان بین بازاریابی سنتی و بازاریابی استخدامی، بسیاری از مردم تعجب می‌کنند که یک تیم بازاریابی استخدام در یک سازمان دقیقا چه می‌کند و کجا نشسته است. در بیشتر موارد، بازاریابان استخدام در گروه جذب استعداد کار می‌کنند و اساساً «تیم کوچک» خود را در بخش استخدام تشکیل می‌دهند.

این امر دست آن‌ها در مورد استراتژی‌های خود باز می‌گذارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تاکتیک‌های بازاریابی خود را برای مدیریت فرآیند قیف بازاریابی استخدامی به کار گیرند. اما، ممکن است از خود بپرسید که آیا استخدام، بازاریابی در نظر گرفته می‌شود؟ آیا پیام‌های استخدام خارجی تنها یک بخش از استخدام نیستند؟

نمودار بالا مشخصاً نشان می‌دهد که بازاریابی استخدام در کجا قرار می‌گیرد و چگونه به جذب استعدادهای برتر کمک می‌کند. بازاریابی استخدامی پیش از روال سنتی استخدام، به ایجاد آگاهی، توجه و علاقه در دراز مدت کمک می‌کند. این رویکرد ساختاریافته به جذب کارجویان به سازمان قبل از آنکه یک شغل مناسب زنده یا خلق شود، کمک می‌کند.

ارزش بازاریابی استخدامی چیست؟

کارجویان بهتر، نام تجاری کارفرمای قوی‌تر و مسائلی از این قبیل مانند هر چیز دیگری در تجارت، بازاریابی استخدام ارزش پیشنهادی خاصی را ارائه می‌دهند. در اینجا راه‌هایی وجود دارد که استخدام‌کنندگان از طریق بازاریابی استخدامی ارزشی را برای سازمان خود به ارمغان می‌آورند.

تعدد کارجویان در هر نقش

تکنیک‌های بازاریابی بلندمدت به ایجاد و پرورش مخاطبی از کارمندان آینده کمک می‌کند. سپس آن مخاطب آماده می‌شود و آماده درخواست برای نقش‌ها است، که تعداد درخواست‌ها را افزایش می‌دهد و شانس یافتن استعدادهای برتر برای پست‌های خالی را افزایش می‌دهد.

کارجویان با کیفیت

مجموعه بزرگی از افراد بااستعداد، به طور ذاتی شانس بیشتری برای انتخاب شدن توسط متقاضیان با کیفیت را برای دریافت نقش‌های خالی خواهند داشت. بازاریابی استخدامی خود را به درستی انجام دهید میبینید که کیفیت متقاضیان شغلی سازمانتان متناسب با حجم آن افزایش می‌یابد.

مشارکت بیشتر کارجویان

وقتی نوبت به استخدام می‌رسد، بدترین چیز در جهان یک کارجوی نامناسب (کاندیداهایی که احساس ارزشمندی غیرواقع بینانه در مورد خود دارند و هم چنین به درستی پاسخگوی شما نیستند و برای شما وقت نمی‌گذارند) است. بازاریابی استخدامی به شما کمک می‌کند در طول زمان با کارجویان روابط برقرار کنید، به این معنی که وقتی آن‌ها برای نقش درخواست می‌کنند، سرمایه‌گذاری بیشتری در شرکت و کشف فرصت‌های شغلی آینده انجام می‌دهند. در نتیجه، فرآیند استخدام شما سالم‌تر به نظر می‌رسد، سریع‌تر حرکت می‌کند و نتایج بهتری به همراه دارد.

برند کارفرمایی قوی‌تر

به خصوص از طریق محتوایی که توسط کارمندان فعلی ایجاد می‌شود، بازاریابی استخدام می‌تواند به بهبود ملموس برند کارفرما و همچنین ارجاع کارمندان منجر شود. این افزایش در برندسازی کارفرما به شما کمک می‌کند تا بهترین استعدادها را قبل از تبدیل شدن آن‌ها به کارمندان آینده که با فرهنگ شما مطابقت دارند و مزیت رقابتی واقعی ایجاد می‌کنند، بیابید و درگیر کنید.

5 مهارت یک مدیر بازاریابی استخدامی عالی

فرقی نمی‌کند شما یک رهبر استخدامی باشید که به دنبال شروع بازاریابی استخدام هستید یا استخدام‌کننده‌ای که به دنبال حرکت به سمت دیگری است، در اینجا 5 مهارت اصلی که مدیران عالی نیاز دارند، آورده شده است. پس برای چند کاره بودن آماده شوید!

کپی‌ رایتینگ

برای به حداکثر رساندن اثربخشی تلاش‌های بازاریابی استخدامی خود، باید در استفاده از کلمات نوشته‌شده برای فروش اینکه چرا شرکت شما مکانی فوق‌العاده برای کار است، عالی باشید. از پست‌های رسانه‌های اجتماعی‌تان گرفته تا توضیحات شغلی قانع‌کننده و ارتباطات داخلی؛ مهارت‌های عالی در کپی رایتینگ به شما کمک می‌کند سریع‌تر به اهداف خود برسید.

طراحی

دنیای رقابتی است، بنابراین باید بتوانید چیزی ایجاد کنید که به موقعیت شغلی شما نگاهی داشته باشد و توجه را به مشاغل جدید جلب کند. توجه به طراحی مدرن و ذوق زیبایی‌شناسی شما را قادر می‌سازد تا محتوای برندسازی کارفرمایی جذاب تری خلق کنید.

بازاریابی محتوایی

کپی و طراحی تنها بخشی از پازل است. برای برجسته شدن، باید بر هنر بازاریابی محتوا در رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو و تابلوهای شغلی تسلط داشته باشید. از حفظ روندها و قالب‌های محتوای جدید تا توانایی جمع کردن همه آن‌ها، کلمات، تصاویر، ویدیو در یک داستان منسجم برند، به عنوان یک ابرقدرت عمل می‌کند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها

بازاریابی بیشتر و بیشتر در مورد داده‌ها، بینش‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها است و به شما کمک می‌کند، استراتژی خود را اصلاح و بهینه کنید. مهم‌تر از همه، توانایی تفسیر داده‌های استخدام به بینش‌های بازاریابی به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های جذب استعداد خود را تنظیم کنید، برای بهینه‌سازی عملکرد قدم بردارید و درباره بودجه مذاکره بهتری داشته باشید.

مدیریت پروژه

مخصوصاً اگر توانایی بازاریابی استخدام خود را از ابتدا شروع می‌کنید، باید بتوانید ابتکارات جدید را به عنوان بخشی از برنامه محتوای خود برنامه‌ریزی، پیگیری و پیشرفت دهید. به‌عنوان یک مدیر اجرایی، احتمالاً باید همزمان چند کار را با هم پیش ببرید، بنابراین مهارت‌های عالی مدیریت پروژه و زمان به شما کمک می‌کند تا همچنان خوشفکر باقی بمانید.

استراتژی بازاریابی استخدامی خود را از کجا شروع کنیم؟

اگر می‌خواهید تلاش‌های بازاریابی خود را آغاز کنید، در اینجا یک فرآیند 5 مرحله‌ای ساده وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا کارجویان بیشتری را درگیر کنید.

مرحله شماره 1 – اصول اولیه و بنای کار را بسازید

قبل از اینکه کورکورانه برای بازاریابی کسب‌وکار خود عجله کنید، باید پایه‌هایی را تنظیم کنید. این کار با ممیزی برنامه استخدام شما برای درک استعدادهای بالقوه‌ای که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به دنبال آن هستید، شروع می‌شود.

به حوزه‌های زیر فکر کنید تا طرح اولیه‌ای از شخصیت‌های متقاضیانی که به دنبال آن‌ها هستید را برای خودتان مجسم کنید:

  • چه نقش‌هایی را باید در 3، 6 و 12 ماه آینده پر کنید؟
  • شرح شغل برای آن نامزدها چگونه است؟ چگونه می‌توانید شرح شغل خود را متمایز بنویسید؟
  • چه نوع استعداد برتری را می‌خواهید جذب کنید؟ آن‌ها چگونه در فرهنگ شرکت جای می‌گیرند و با برند کارفرما هماهنگ می‌شوند؟
  • در گذر زمان به دنبال چه چیزی در آن متقاضی شغلی هستید و چه انتظاراتی دارید؟

مرحله 2 – تولید محتوا را افزایش دهید

پس از تجسم پرسونای کارجو، اکنون زمان آن رسیده است که شروع به تولید محتوایی کنید که می‌تواند استعدادهای بالقوه را با سازمان شما درگیر کند و پرورش دهد.

محتوایی که ایجاد می‌کنید باید ارزش پیشنهادی کارمندانتان را به وضوح نشان دهد (مزایای منحصربه‌فردی که یک کارمند با کار کردن برای شما به دست می‌آورد). می‌توانید این کار را از طریق رسانه‌های مختلف، از جمله مقالات، ویدیوها، پادکست‌ها یا نقدها انجام دهید.

آنچه برای شما خوب به نظر می‌رسد با دیگران متفاوت است و در آخر، به یاد داشته باشید که صرف داشتن محتوای شگفت‌انگیز کافی نیست، باید آن را در رسانه‌های مختلف نمایش دهید. علاوه‌براینکه از شخصیت کارجویان، باید متوجه شوید که مخاطبان هدف شما کجا هستند و خود را در آنجا تبلیغ کنید.

مرحله شماره 3 – در فرآیند جذب نیرو، تجربه بهتری بسازید

هنگامی که جویندگان کار شروع به درگیر شدن با محتوای شما می‌کنند، می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که موانع برای درخواست تا حد ممکن کم است.
به‌عنوان استخدام‌کننده، باید به طور مداوم تجربه کارجویان را پیگیری و اصلاح کنید تا اطمینان حاصل کنید که گزینه‌های بالقوه به کارجویان واقعی تبدیل می‌شوند.
یک مثال از این مساله در فرآیند غربالگری است، که در آن حجم زیادی از برنامه‌ها همه چیز را کند می‌کنند و منجر به این می‌شوند که ککارجویان به سراغ بررسی گزینه‌های دیگر بروند. جایگزینی رزومه با ارزیابی مهارت‌ها راهی عالی برای حل این مشکل، بهبود تجربه داوطلب و تقویت برند کارفرمای شما است که تست‌پرو می‌تواند نقش کاربردی برای شما ایفا کند.

مرحله چهارم – با داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های خود دوست شوید

به عنوان یک بازاریاب، همه چیز در مورد تجزیه و تحلیل داده‌های شما برای درک نحوه تعامل متقاضیان با محتوا است پس به همین منظور باید صفحه مشاغل و نرم‌افزار کاربردی شما برای بهبود تجربه خود در آینده آماده باشد. با گذشت زمان، کانال‌ها و منابعی را که بهترین عملکرد را برای کسب‌وکار و قیف استخدام شما دارند، درک خواهید کرد. همان‌طور که بهینه‌سازی می‌کنید، تاکتیک‌های بازاریابی مناسب را برای هدف قرار دادن آن کانال‌ها به کار ببرید تا نرخ متقاضی، کیفیت کارجویان و در نهایت نرخ بازگشت سرمایه در کسب‌وکارتان بالا رود. در نهایت، داده‌ها به کل استراتژی شما، از جمله کانال‌هایی که باید روی آن‌ها تمرکز داشته باشید، محتوایی که منتشر می‌کنید و … کمک می‌کند.

مرحله پنجم – یک تیم کوچک با امکان مقیاس‌پذیری بسازید

همان‌طور که توانایی شما رشد می‌کند، همراه آن باید پیشرفت تیم را هم در نظر بگیرید. همان‌طور که شروع به دیدن موفقیت می‌کنید، روی ایجاد تیمی با مهارت‌ها و تخصص‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید که به شما امکان می‌دهد استراتژی خود را متنوع کنید. این کار به زمان، تلاش و پول نیاز دارد، بنابراین اگر می‌خواهید بهترین کار ممکن را برای شرکت خود انجام دهید، آماده سرمایه‌گذاری برای آینده باشید.

جمع‌بندی مطالب

فرآیند استخدام سنتی به آرامی از بین خواهند رفت و استعدادیابی استراتژیک به عنوان راهی برای استخدام بهترین‌ها جایگزین آن خواهد شد. مسئولیت بخش بزرگی از این تغییر در سازمان‌ها، به عهده بازاریابی استخدامی است، با تمرکز بر ایجاد آگاهی اولیه و تعامل با استعدادهای آینده برای برجسته کردن و نشان دادن مشاغل و فرصت‌های ارائه‌شده در سازمان. اگر به تازگی کار بازاریابی استخدامی را شروع کرده‌اید، خبر خوب این است که به موقع شروع کرده‌اید و از خیلی‌ها جلوتر هستید پس کار برایتان آسان است. حتما این رویکرد را در فرآیند استخدام خود بگنجانید، متوجه مزایایی مانند افزایش متقاضیان به ازای هر نقش، برند کارفرمایی بهبودیافته، و ایجاد تجربه‌ای بهتر برای کارجویان خواهید شد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا