جذب و استخدام

استخدام درون سازمانی یا داخلی چیست؟

استخدام درون سازمانی فرایندی است که در آن از نیروهای داخلی و فعلی برای موقعیت‌های شغلی خالی استفاده می‌کنند. استخدام داخلی نیز به اندازه استخدام خارجی، یا حتی در بسیاری از موارد خیلی بیشتر از آن، کارآمد است؛ تنها فرق آن در اینجاست که سازمان به جای جستجو در خارج از شرکت شروع به سرمایه‌گذاری روی نیروهای داخلی می‌کند.

چرا استخدام درون سازمانی؟

اگر از نیروهای منابع انسانی بپرسید که چه چیزی در فرایند استخدام اهمیت زیادی دارد؟ بلافاصله پاسخ خواهند داد: «زمان و هزینه»

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های جذب و استخدام داخلی، صرفه‌جویی در وقت و هزینه است؛ اما این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. تاثیر استخدام داخلی در یک شرکت، خیلی بیشتر از این موارد است.

در واقع مسئله اصلی، تاثیری است که این فرایند روی پیشرفت نیروهای فعلی و تشویق آن‌ها به بهره‌وری بیشتر دارد. برای درک بهتر این مفهوم بهتر است به یک قدم عقب‌تر برگردیم.

زمانی که سازمانی شروع به جذب نیرو می‌کند، دو رویکرد در پیش رو دارد:

  1. شروع به تبلیغات برون سازمانی و در پلتفرم‌های مختلف از نیروها دعوت به کار کند.
  2. فقط به تبلیغات درون سازمانی بپردازد و تصمیم به جذب نیروهای فعلی داشته باشد.

ممکن است تصور کنید که نیروهای متخصص و حرفه‌ای بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها برای فعالیت در شرکت‌تان استفاده کنید. درست است؛ با این‌حال مسئله این نیست. نکته این‌جاست که پیدا کردن نیرویی که کاملا متخصص باشد، به اندازه کافی تجربه کاری داشته باشد و بتواند خودش را با فرهنگ سازمانی شما به خوبی تطابق دهد، اصلا کار راحتی نیست و همان‌طور که در ابتدای کار گفتیم، به صرف زمان و هزینه زیادی نیاز دارد.

فرایند استخدام داخلی، موانع این مسیر را کمتر می‌کند؛ به این دلیل که:

  1. شما تا حدود بسیار زیادی می‌دانید که قرار است با چه نیرویی کار کنید.
  2. از آن‌جایی که این فرد در حال حاضر نیز با شما کار می‌کند، پروسه آموزش او کمتر طول می‌کشد؛ به همین دلیل نیز در مدت زمان کوتاه‌تری می‌تواند کار اصلی را شروع کند.
  3. با رفتارها، قوانین، فرهنگ‌ها، سیاست‌ها و خط مشی سازمان آشناست.
  4. از آن‌جایی که این فرد در حال حاضر نیروی شما محسوب می‌شود، نیازی به تایم حضور آزمایشی ندارد.
  5. این نکته باعث می‌شود که نیروهای فعلی با اشتیاق بیشتری در زمینه کاری خود فعالیت کنند، چرا که پیشرفت خود را در درون سازمان، تضمین‌شده می‌بینند.
  6. به مدیران و رهبران بالقوه این امکان را می‌دهد تا توانایی‌های خودشان را به نمایش بگذارند.
  7. جذب داخلی کمک می‌کند که شرکت تصویر خارجی خوبی داشته باشد و نشان دهد که به پیشرفت نیروهایش توجه ویژه‌ای دارد. (این نکته باعث می‌شود که اگر در آینده شرکت تصمیم به جذب نیروهای خارجی گرفت، این فرایند را سریع‌تر پیش ببرد.)
  8. فرایند مدیریت را آسان‌تر می‌کند.
  9. هزینه تبلیغات جذب نیرو را از میان برمی‌دارد.

انواع مختلف استخدام درون سازمانی

راه‌های مختلفی برای جذب داخلی وجود دارد. در ادامه به معرفی برخی از محبوب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • ارتقای شغلی
  • انتقالی
  • تبلیغات
  • استفاده از نیروهایی که در حال حاضر به صورت پاره وقت یا فریلنس فعالیت می‌کنند.

در میان موارد نام برده، ارتقای شغلی محبوب‌ترین گزینه میان کارفرماها است. روش‌های زیادی برای جذب داخلی وجود دارد، اینکه کدام را انتخاب می‌کنید کاملا به رویکرد مدنظر شما بستگی دارد.

چگونه جذب داخلی داشته باشیم؟

تا اینجا درباره مزایای استخدام داخلی صحبت کردیم؛ اما ممکن است برای‌تان این سوال به‌وجود آمده باشد که چطور باید استخدام داخلی را به درستی انجام دهیم؟

1. یک صفحه شغلی داشته باشید

موقعیت‌های شغلی‌ای را که در ذهن دارید در صفحه‌ای که برای بیزینس‌تان طراحی کرده‌اید، پست کنید. این روش همان‌قدر که برای استخدام خارجی موثر است می‌تواند برای استخدام ‌های داخلی نیز به خوبی جوابگو باشد.

2. یک بازار فرصت ایجاد کنید

تفاوت بین داشتن یک صفحه شغلی و بازار فرصت در این‌جاست که در بازار فرصت باعث می‌شود که کارکنان همکاری فعالانه داشته باشند و از موقعیت‌های جدید استقبال کنند.

اجازه بدهید این موضوع را کمی بیشتر توضیح دهیم. تصور کنید که در حال حاضر شما در بخش فروش کار می‌کنید، اما از طرفی هم کاملا مشتاق تغییر هستید. شما به بخش توسعه نرم‌افزاری علاقه دارید ولی احساس می‌کنید این تغییر جهش بزرگی برای شما محسوب می‌شود. شما می‌دانید که برای این کار باید مهارت‌های جدید کسب کنید، با این‌حال چطور باید این توانایی‌های جدید را یاد بگیرید؟

این موقعیت شغلی از بیرون هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما اگر برای شما مناسب نباشد چه؟

بازار فرصت این امکان را برای کارمندان ایجاد می‌کند که با موقعیت‌های شغلی، آموزش‌ها و تجربه‌های جدید آشنا شوند. این کار باعث می‌شود که کارکنان موقعیت‌های شغلی مختلفی را در اختیار داشته باشند و بتوانند در کنار توسعه شرکت به توسعه فردی نیز بپردازند.

3. علایق و مهارت‌های نیروهایتان را دنبال کنید

برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارهای مخصوص منابع انسانی استفاده کنید. به این شکل می‌توانید مهارت‌های نیروهای‌تان را دنبال کنید.

این سیستم نه تنها به شما کمک می‌کند که برای استخدام‌های داخلی تشخیص دهید روی کدام نیروها بیش از بقیه می‌توانید حساب باز کنید، بلکه می‌تواند به عنوان یک سیستم استعدادیابی نیز عمل کند.

4. کارکنان‌تان را در جریان موقعیت‌های جدید قرار دهید

از یک پلتفرم “CRM” مناسب برای ارتباط با نیروهای‌تان استفاده کنید. به این شکلی به خوبی می‌توانید کارمندانی را که مشتاق به تغییرات شغلی درون سازمانی هستند، شناسایی کنید. علاوه بر این توسط این پلتفرم‌ها می‌توانید استخرهای استعدادیابی نیز ایجاد کنید که این خود به شناسایی نیروهای بالقوه کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

در پایان، بسیار مهم است که یک سیستم استخدام سازمان‌دهی‌شده داشته باشید، تا بتوانید به درستی و منصفانه نیروهای مدنظرتان را جذب کنید؛ فرقی نمی‌کند که تصمیم به جذب داخلی دارید یا خارجی.

برای بهتر کردن این فرایند می‌توانید از تست‌های مختلف و مصاحبه‌های برنامه‌ریزی‌شده برای جذب کاندیداهای مدنظرتان استفاده کنید.

داشتن استراتژی مناسب در این زمینه باعث می‌شود که فرایند استخدام هوشمندانه‌تر شود و جذب نیروها زمان و هزینه کمتری را از شرکت‌ها بگیرد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا