توسعه کارکنانجذب و استخدام

هرآنچه راجع به تیم سازی باید بدانید

تیم سازی چیست؟

تیم سازی فرآیند تبدیل گروهی از کارمندان مشارکت‌کننده به یک تیم منسجم است. گروهی از افراد که در کنار هم کار می‌کنند تا با دستیابی به هدف یا اهداف، نیازهای مشتریان خود را برآورده سازند.

هدف از تشکیل تیم چیست؟

تیم‌سازی پیوندهای قوی‌تری بین اعضای یک گروه ایجاد می‌کند. تک تک اعضا به یکدیگر و تفاوت‌هایشان احترام می‌گذارند و اهداف و انتظارات مشترکی دارند. تیم‌سازی معمولا شامل تعامل روزانه‌ای می‌شود که در همکاری و درگیری کارکنان با یکدیگر اتفاق می‌افتد. باید‌ها و نبایدهایی که کمک می‌کنند ارتباطی سازنده بین اعضا ایجاد شود و مشارکت گروهی برای انجام وظایف و مسئولیت‌ها شکل بگیرد.

علاوه‌براین تیم‌سازی می‌تواند شامل فعالیت‌ها و تمرین‌های ساختاریافته‌ای به رهبری اعضای تیم باشد تا توسط پیوندهای ایجاد شده، بتوانید کار و اهداف سازمان را مؤثرتر از یک گروه غیرمتعهد به انجام برسانید و تمرکز خود را بر فرصت‌های واقعی شغلی برای انجام کارها حفظ کنید.

اصول تیم سازی در کسب و کار

اغلب رهبر یا مدیر تیم، مجموعه‌ای از جلسات را ترتیب می‌دهد تا کارکنان با یکدیگر آشنا شوند و روابط کاری منسجمی را ایجاد کنند. اما در سازمان‌های بزرگتر، کارکنان توسعه سازمانی رهبری این جلسات بر عهده می‌گیرند. گاهی برای رسیدن به هدف داشتن تیمی هماهنگ و یکپارچه، فعالیت‌های ساختاریافته‌ و رویدادهای سرگرم‌کننده اعضای تیم با یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند که همه نظم و فرمت تازه‌ای از همکاری را تجربه کنند. چنین فضایی که به دور از جدیت شغلی می‌سازد در ایجاد ارتباط موثر کارکنان با یکدیگر نقش حیاتی ایفا خواهد کرد.

ایده‌هایی برای فعالیت‌های تیم سازی

می‌توانید با یک پیک نیک شروع کنید و از چند ساعت در طول روز کاری برای بازدید از یک پارک نزدیک استفاده کنید. جوجه کباب درست کنید و به کارمندان پیشنهاد دهید که یک ظرف خوردنی همراه بیاورند.

هدف این است که دور هم جمع شوید تا در طول وعده غذایی، مدتی با کیفیت صحبت کنید. اگر کارمندان ناهار خود را به دفاتر شخصی خود ببرند تا به تنهایی غذا بخورند، هدف تیم سازی با شکست مواجه شده است.

همچنین می توانید از فعالیت‌هایی حمایت کنید که در آن کارمندان برای تفریح دور هم جمع می‌شوند. بولینگ، نقاشی، سفرهای دریایی در رودخانه با قایق مسافربری، شرکت در تئاترهای کمدی و بازی‌های گروهی مانند فوتبال و بسکتبال همگی مناسب هستند. در واقع، هر رویدادی که تیم شما بتواند به صورت گروهی انجام دهد یا در آن شرکت کند، به پیوند آنها کمک خواهد کرد.

رویدادهایی که از نظر فیزیکی چالش‌برانگیز هستند، مانند صخره‌نوردی می‌توانند باعث ترس کارکنان شوند. بنابراین، به سراغ رویدادهایی نروید که برخی نمی‌توانند به راحتی و بدون ترس در آن شرکت کنند. بهترین فعالیت‌های تیم‌سازی ارزان، سرگرم‌کننده و مؤثر هستند که روحیه همکاری را بین نیروها افزایش دهد.

تکنیک های تیم سازی حرفه ای

می‌توانید از فرد یا کسب‌وکاری خارج از سازمان خود بخواهید که در این مسیر شما را راهنمایی کند. زمانی که این فعالیت‌های تیم‌سازی را برای نیازهای گروهتان سفارشی‌سازی کنید، مؤثرترین راه‌کار را خواهید یافت. تیم سازی می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد، اما به اندازه یک رویداد سفارشی شده تأثیرگذار نیست.
این جلسات می‌تواند شامل یخ شکنی، بحث‌های آزاد، بازی‌ها، تکالیف مشارکتی و طوفان فکری گروهی باشد. نقش تسهیل کننده خارجی در این رویدادها کمک به شما در رسیدن به اهدافتان است. اطمینان حاصل کنید که رویداد در کار روزمره شما ادغام شده باشد تا نتایج پس از رویداد نیز ادامه یابد.

نکات کلیدی

  • تیم سازی فرآیند تقویت پیوند بین اعضای یک گروه به منظور دستیابی موثرتر به اهداف گروه است.
  • فعالیت‌هایی که تیم‌سازی را ترویج می‌کنند، می‌توانند مانند یک وعده غذایی مشترک غیررسمی و غیررسمی باشند، یا به شکل رسمی مانند جلسه‌ای که توسط یک تسهیل‌گر هدایت می‌شود، ساختار یافته باشند.
  • کارهای گروهی سازنده‌تر از فعالیت‌های فردی هستند.

 

منبع: thebalancecareers

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا