توسعه کارکناننگهداشت کارکنان

استراتژی‌هایی موثر برای نظام نگهداشت منابع انسانی و حفظ کارکنان

حفظ و نگهداشت کارکنان در هر کسب‌وکاری یکی از موضوعاتی ارزشمند و مورد توجه منابع انسانی است. جایگزینی هر کارمند، بخصوص کارمندان مولد، زمان و هزینه زیادی را به همراه دارد و خروج استعدادها نیز فشاری بر کارکنان فعلی وارد می‌کند که تا ورود نیروی جدید باید کاری اضافه انجام دهند. با توجه به این شرایط باید حفظ کارکنان در اولویت قرار گیرد که در این مقاله تست‌پرو به آن می‌پردازیم.

تعریف نگهداشت نیروی انسانی

این سناریو را در نظر بگیرید: یکی از بهترین نیروهایتان به طور ناگهانی استعفا می‌دهد و شما باید به سایر اعضای تیم تکیه کنید تا در میان جستجوی جایگزین همکارشان، مسئولیت بیشتری را برعهده بگیرند. گاهی این شرایط به نقطه عطفی تبدیل می‌شود که فکر رفتن را در آنها ایجاد می‌کند.
حتی اگر با این شرایط مواجه نشوید، روحیه کارکنان ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و عملکرد و مشارکت کاری را تضعیف کند. در چنین موقعیتی باید به کارکنانتان نشان دهید که حال کسب‌وکارتان خوب است و رضایت شغلی و نگهداشت کارکنان را بهتر کنید.

دلایل عمده خروج کارکنان

مصاحبه‌های خروج می تواند بینش ارزشمندی از دیدگاه کارکنان سابق ارائه دهد و کمکتان می‌کند تا بفهمید آیا استراتژی‌های نگهداشت کارکنان شما نیاز به بهبود دارد یا خیر؟ به احتمال زیاد، این دلایل را برای ترک شغل خواهید شنید:

  • حقوق و مزایای ناکافی
  • فشار کار زیاد یا حمایت نشدن
  • پیشرفت شغلی محدود
  • نیاز به تعادل بهتر بین کار و زندگی
  • عدم شناخت
  • کسالت و فرسودگی شغلی
  • نارضایتی از مدیریت
  • نگرانی در مورد سلامت مالی شرکت
  • نارضایتی از فرهنگ سازمانی
  • تمایل به تغییر و چالش‌های جدید
  • فرصت شغلی مطلوب‌تر

نگهداشت کارکنان

استراتژی‌های حفظ کارکنان در سازمان برای رضایت شغلی بیشتر

در حالی که بازار کار در برخی صنایع و مناطق به نفع کارفرمایان است، کارجویان دارای مهارت‌های مورد تقاضا احتمالاً برای یافتن فرصتی جدید نیازی به صبر طولانی ندارند. بسیاری از کسب‌وکارها هرگز استخدام خود را در طول همه‌گیری متوقف نکردند، و بسیاری از شرکت‌ها شروع به گسترش مجدد سطح کارکنان خود کردند.
اگر احساس می کنید که کسب و کار شما در معرض خطر از دست دادن استعدادهای برتر است، باید سریعا دست به کار شوید تا استراتژی‌های حفظ کارمندان خود را تقویت کنید. در ادامه نکاتی را بررسی کردیم که می‌تواند به افزایش رضایت شغلی کارکنان و توانایی شما برای حفظ استعدادها کمک کند:

عوامل موثر بر حفظ و نگهداشت کارکنان

1. آنبردینگ صحیح

از همان ابتدای ورود هر نیروی باید اقدامات لازم برای رسیدن به موفقیت را شروع کنید. فرایند آنبردینگ باید نه تنها در مورد شغل، بلکه درباره فرهنگ سازمانی، نحوه مشارکت کارکنان و پیشرفت آموزش دهد. هر کوتاهی در این مسیر به ضرر شما تمام می‌شود. حمایتی که در روز اول از خود نشان می‌دهید چه بصورت حضوری یا مجازی می‌تواند تعیین‌کننده ماندگاری او باشد.

2. مربی‌گری و کوچینگ

برای هر نیروی جدید یک همراه و مربی تعیین کنید بخصوص اگر دورکاری انجام می‌دهد؛ از استقبال گرفته تا راهنمایی در موضوعات مختلف. این کار یک رابطه برد-برد می‌سازد. عضو جدید از کارمندان باتجربه یاد می‌گیرد و در مقابل دیدگاه‌ تازه‌ای به دیگر کارکنان ارائه می‌دهید.

3. پاداش کارکنان

واریز منظم حقوق و داشتن سیستم های پاداش دهی کارکنان، رقابتی سازنده را به راه می‌اندازد که نباید از آن غافل شوید. حتی اگر در شرایطی هستید که نمی‌توانید دستمزد بیشتری پرداخت کنید، از سیستم‌های بیمه سلامت و برنامه‌های بازنشستگی استفاده نمایید.

4. امتیازات

وجه تمایز کسب‌وکار شما با دیگر شرکت‌ها در چیست؟ ساعات انعطاف‌پذیر کاری و دورکاری این روزها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است که می‌توانید در نظر بگیرید.

5. ایجاد ارتباط موثر

اگر ایده‌، پرسش یا نگرانی دریافت کردید باید بتوانید پاسخی مثبت و سازنده دهید. به آنها اهمیت دهید و این احساس را به وجود آورید که شما همیشه گوش شنوای آنها هستید.

6. بازخورد مستمر در مورد عملکرد

تنها به بررسی‌های عملکرد سالانه اکتفا نکنید. جلسه‌های انفرادی برای صحبت درباره اهداف حرفه‌ای کوتاه‌مدت و بلندمدت آنها ترتیب دهید تا آینده خود را با شرکت تجسم کنند. البته نباید قول‌هایی بدهید که نمی‌توانید به آنها عمل کنید، سناریوهای بالقوه پیشرفت شغلی را با هم در میان بگزارید و یک برنامه واقع بینانه برای رسیدن به آن اهداف بنویسید.

7. آموزش و توسعه

بازخورد مداوم در مورد عملکرد کمک می‌کند تا بتوانید زمینه‌های رشد حرفه‌ای مانند یادگیری مهارت‌های جدید را بشناسید. با ارتقای مهارت‌ها، نیازمندی‌های کسب‌وکار را تکمیل خواهید کرد و توانایی‌ها و شایستگی‌های جدید به دست آورید. سرمایه گذاری بر توسعه حرفه‌ای کارکنان را در اولویت قرار دهید.

8. سیستم‌های شناسایی و پاداش

قدردانی احساسی است که همه ما به دنبال آن هستیم. بنابراین هر نیرویی در هر جایی می‌تواند تحت‌تاثیر آن قرار گیرد. بابت دریافت گزارش‌ها تشکر کنید، توضیح دهید که چطور کار سخت آنها به سازمان کمک می‌کند و سیستمی برای پاداش راه بیاندازید. بودجه‌ای برای اینکار کنار بگزارید و برنامه‌هایی متناسب با آن ترتیب دهید.

9. تعادل میان کار و زندگی

انتظار دارید کارکنان شبانه‌روز در دسترس باشند؟ مدیریت زمان شما چه پیامی به کارکنانتان می‌فرستد؟ اگر به دنبال رضایت شغلی کارکنان هستید باید درک کنید که آنها بیرون از محل کارشان، زندگی شخصی دارند و اگر این تعادل حفظ نشود، با چالش‌های جدیدی روبرو خواهید شد. پس کارکنان را تشویق کنید تا با حد و مرز، به مرخصی یا تعطیلات بروند و در صورت نیاز به پایان رساندن پروژه تا دیروقت، برای جبران آن، مرخصی بیشتری بدهید.

10. مدیریت تغییر موثر

هر محیط کاری باید با تغییرات خوب و بدی دست‌وپنجه نرم کند و کارکنان در این مواقع برای به رهبر کسب‌وکار چشم می‌دوزند. اگر سازمان‌تان در حال گذر از یک تغییر بزرگ است، مطلع نگه داشتن تیم تا حد امکان به کاهش اضطراب و مدیریت شایعات کمک می‌کند. به صورت انفرادی یا گروهی با تیم‌ها در ارتباط باشید و برای پاسخ به سؤالات وقت بگذارید.

11. تاکید بر کار گروهی

شما باید همه کارمندان را تشویق کنید، نه فقط مدیران و کارکنان برتر را. کار تیمی را با ایجاد فرصت‌هایی برای همکاری، تطبیق با سبک‌های کاری و دادن اختیار به همه برای تصمیم‌گیری و اصلاح ارتقا دهید.

نگهداشت کارکنان

چالش های انگیزش و نگهداشت منابع انسانی

چالش بزرگ هر سازمان، حفظ کارکنان ارزشمند و بااستعداد است. مدیریت می‌تواند مشکل خروج کارکنان را در مدت کوتاهی تا حد زیادی کنترل کند، اما نمی‌تواند به طور کامل به آن پایان دهد. چندین چالش نگهداشت کارکنان وجود دارند:

نارضایتی از حقوق

هر کارمندی انتظارات حقوقی بالایی دارد و این یکی از دلایل اصلی ترک سازمان است. زمانی که یک کارمند برای حقوق فوق‌العاده بالایی که خارج از بودجه سازمان است، پیشنهاد می‌دهد، ماندن به یک مشکل تبدیل می‌شود. هر سازمانی برای هر کارمندی بودجه حقوقی دارد که می‌توان آن را تا حدی افزایش داد اما نه از حد معینی.

فرصت‌های شغلی زیاد

رقابتی جدی برای جذب بهترین استعدادها یا استعدادیابی در بازار وجود دارد. شرکت‌ها برای جذب منابع با استعداد از رقبایشان، راه طولانی را طی می‌کنند. در دسترس بودن چنین پیشنهادهای سودآوری، حفظ منابع خوب را دشوار می‌سازد.

استخدام اشتباه

استخدام نقش مهمی در آینده هر سازمانی دارد. استخدام کارجوی مناسب آینده خوبی را به همراه خواهد داشت و استخدام اشتباه، آینده بدی را رقم خواهد زد. کارجویان در زمان مصاحبه برای گرفتن شغل گاهی دروغ می‌گویند. پس از اینکه متوجه عدم تطابق مهارت شدید باید آن را تغییر دهید.

نبود چرخش شغلی

هر کاری در شروع جذاب و جالب است اما پس از گذشت زمان به فعالیتی یکنواخت تبدیل می‌شود. برای برخی از کارکنان باید بتوانید این تنوع را بسازید و فرصتی در اختیارشان قرار دهید تا کار جدیدی انجام دهند.

انتظارات غیرواقعی کارکنان

برای یک سازمان ممکن نیست که انتظارات همه کارکنان را برآورده کند. هر کارمند باید به اندازه کافی بالغ باشد تا بفهمد که نمی‌توان تمام امکانات رفاهی را در محل کار به دست آورد. گاهی اوقات وقتی انتظارات غیرواقعی کارکنان برآورده نمی‌شود، به دنبال تغییر شغل می‌گردند.

منبع: hrshelf.com

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا