فناوری و تکنولوژی

چگونه هوش مصنوعی منابع انسانی و مدیریت را بازتعریف می‌کند؟

هشدارهای بسیاری در مورد پتانسیل فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) به صدا در آمده است که می‌توان ارتقای نیروی کاری را با خودکارسازی انجام داد. با این حال مدیران در همه سطوح باید با دنیای ماشین‌های هوشمند سازگار شوند و واقعیت این است که هوش مصنوعی به زودی قادر خواهد بود وظایف اداری را که بیشتر وقت مدیران را می‌گیرد، سریع‌تر، بهتر و با هزینه کمتر انجام دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت و بررسی عوامل انسانی

براساس تحقیقاتی در hbr، پنج روش شناسایی شده‌اند که مدیران موفق با تسلط بر آنها می‌توانند در عصر هوش مصنوعی پیشرفت کنند!

1: مدیریت را به هوش مصنوعی بسپارید

مدیران در تمام سطوح بیش از نیمی از زمان خود را صرف هماهنگی و وظایف کنترلی اداری می‌کنند. (به عنوان مثال، یک مدیر معمولی فروشگاه یا یک پرستار اصلی در یک خانه سالمندان باید به دلیل بیماری، تعطیلات یا خروج ناگهانی کارکنان، دائماً برنامه‌های شیفت کاری را تغییر دهد.) اینها همان مسئولیت‌هایی هستند که همان مدیران انتظار دارند هوش مصنوعی آن را تحت تأثیر قرار دهد و درست هستند: هوش مصنوعی بسیاری از این وظایف را خودکار می‌کند.

86٪ مدیران اعلام کرده‌اند که مایلند از هوش مصنوعی با نظارت و گزارش‌دهی پشتیبانی کنند.

2: روی قضاوت تمرکز کنید

بسیاری از تصمیمات نیازمند بینشی فراتر از آن چیزی است که هوش مصنوعی بتواند با استفاده از داده آن را در اختیارتان قرار دهد. مدیران از دانش خود از تاریخ و فرهنگ سازمانی و همچنین همدلی و تفکر اخلاقی استفاده می‌کنند. این جوهره، قضاوت انسانی است. استفاده از تجربه و تخصص در تصمیمات و اقدامات حیاتی تجاری می‌تواند موفقیت را به‌همراه داشته باشد. مدیرانی که مورد بررسی قرار گرفتند احساس تغییر در این جهت دارند و مهارت‌های قضاوت‌محور تفکر و آزمایش خلاق، تجزیه و تحلیل داده‌ها و تفسیر، و توسعه استراتژی را به عنوان سه مهارت از چهار مهارت جدید برتر شناسایی می‌کنند که برای موفقیت در آینده مورد نیاز است.

هوش مصنوعی در منابع انسانی

3: با ماشین‌های هوشمند به عنوان همکار رفتار کنید

مدیرانی که هوش مصنوعی را نوعی همکار می‌دانند، متوجه خواهند شد که نیازی به “مسابقه با ماشین” نیست. در حالی که بعید است قضاوت انسان خودکار باشد، ماشین‌های هوشمند می‌توانند به این کار کمک کنند و به پشتیبانی تصمیم‌گیری و شبیه‌سازی‌های مبتنی بر داده و همچنین فعالیت‌های جستجو و کشف کمک کنند. در واقع 78 درصد از مدیران معتقدند که در آینده به توصیه‌های سیستم‌های هوشمند در تصمیم‌گیری‌های تجاری اعتماد خواهند کرد.

یکی از شرکت‌هایی که تلاش می‌کند به این فرصت‌ها رسیدگی کند Kensho Technologies، ارائه‌دهنده تحلیل‌های سرمایه‌گذاری نسل بعدی است. سیستم آن به مدیران سرمایه‌گذاری اجازه می‌دهد تا سؤالات مربوط به سرمایه‌گذاری را به زبان انگلیسی بپرسند، مانند «چه بخش‌ها و صنایعی بهترین عملکرد را سه ماه قبل و بعد از افزایش نرخ دارند؟» و در عرض چند دقیقه پاسخ دریافت کنید. تصور کنید که چگونه چنین فناوری‌هایی می‌توانند از افراد و تیم‌های مدیران در ارزیابی پیامدهای تصمیم‌گیری و بررسی سناریوها حمایت کنند.

هوش مصنوعی نه تنها کار مدیران را تقویت می‌کند، بلکه مدیران را قادر می‌سازد تا از طریق مکالمه یا سایر رابط‌های بصری با ماشین‌های هوشمند به روش‌های دانشگاهی تعامل داشته باشند. هوش مصنوعی دستیار و مشاور همیشه در دسترس آنها خواهد بود.

4: مانند یک طراح کار کنید

در حالی که توانایی‌های خلاقانه خود مدیران حیاتی است، شاید حتی مهمتر از آن توانایی آنها در مهار خلاقیت دیگران باشد. طراحان، ایده‌های متنوع را در راه‌حل‌های یکپارچه، قابل اجرا و جذاب گرد هم می‌آورند. آنها تفکر طراحی را در شیوه‌های تیم سازی و سازمان‌های خود تعبیه می‌کنند. یک سوم از مدیران تفکر خلاق و آزمایش را به عنوان یک زمینه مهارتی کلیدی می‌دانند که باید یاد بگیرند تا موفق بمانند، زیرا هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای کار اداری را به دست می گیرد.

در مصاحبه‌ای، پیتر هارمر، مدیر عامل Insurance Australia Group، بر نیاز به مدیرانی که خلاقیت مشترک را در شرکت دیجیتالی پرورش می‌دهند، تأکید کرد: «ما به افرادی نیاز داریم که بتوانند در واقع ایده‌ها را روی ایده‌ها قرار دهند. نه کسی که باید در رقابتی بر سر ایده‌ها برنده شود، بلکه کسی که بتواند بگوید: « اگر این دو یا سه یا چهار چیز را کنار هم بیاوریم، چیز بسیار بسیار متفاوتی خواهیم داشت. این همان خلاقیت، کنجکاوی است که ما از مدیران نیاز داریم.»

5: مهارت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را توسعه دهید

مدیرانی که مورد بررسی قرار گرفتند ارزش کار قضاوت را تشخیص دادند. اما آن‌ها مهارت‌های اجتماعی عمیق حیاتی برای شبکه‌سازی، مربیگری و همکاری را دست کم گرفتند آن هم در دنیایی که در آن هوش مصنوعی بسیاری از وظایف اداری و تحلیلی را انجام می‌دهد.

در حالی که آن‌ها از فناوری‌های دیجیتال برای بهره‌گیری از دانش و قضاوت شرکا، مشتریان و جوامع استفاده می‌کنند، باید بتوانند دیدگاه‌ها، بینش‌ها و تجربیات مختلف را به اشتراک بگذارند و گرد هم آورند.

هوش مصنوعی در نهایت نسبت به انسان‌ها ارزان‌تر، کارآمدتر و بی‌طرف‌تر عمل می‌کند. اما چنین سناریویی نباید باعث نگرانی مدیران شود. این فقط به این معنی است که شغل آنها تغییر می‌کند تا روی کارهایی که فقط انسان‌ها می‌توانند انجام دهند تمرکز کنند.

نوشتن گزارش‌های درآمد یک چیز است، اما ایجاد پیام‌هایی که می‌تواند نیروی کار را درگیر کند و حس هدف را ارائه دهد، تنها از طریق انسان انجام می‌شود. برنامه‌ها و منابع ردیابی به زودی در صلاحیت ماشین‌ها قرار می‌گیرد، اما تهیه پیش‌نویس استراتژی به‌طور واضح انسانی باقی می‌ماند. به بیان ساده، توصیه ما این است که هوش مصنوعی را به منظور خودکارسازی مدیریت و تقویت، اما نه جایگزینی قضاوت انسان، اتخاذ کنید.

اگر کمبود فعلی استعدادهای تحلیلی نشانه‌ای باشد، سازمان‌ها نمی‌توانند منتظر بمانند و ببینند که آیا مدیران آنها برای کار در کنار هوش مصنوعی مجهز هستند یا خیر.

رهبران برای اینکه خود و سازمان‌هایشان را برای انواع کارهایی که به رهبری انسان انجام می‌شود آماده کنند، باید مراحل زیر را انجام دهند:

  • برای حرکت به سوی آینده‌ای نامطمئن، مدیران باید هوش مصنوعی را آزمایش کنند و بینش خود را در چرخه بعدی آزمایش‌ها اعمال کنند.
  • برای پیشبرد پذیرش، شاخص‌های عملکرد کلیدی جدیدی را اتخاذ کنند. هوش مصنوعی معیارهای جدیدی را برای موفقیت به ارمغان می‌آورد: قابلیت‌های همکاری، اشتراک‌گذاری اطلاعات، آزمایش، یادگیری و اثربخشی تصمیم‌گیری و توانایی دستیابی به فراتر از بینش سازمانی.
  • برای مهارت‌های خلاقیت، همکاری، همدلی و قضاوت، آموزش و استراتژی‌های استخدام را توسعه دهید. رهبران باید یک نیروی کار متنوع و تیمی از مدیران ایجاد کنند که تجربه را با هوش خلاق و اجتماعی متعادل کنند. هر یک از طرفین مکمل یکدیگر برای حمایت از قضاوت جمعی صحیح هستند.
  • در حالی که اختلالات پیش رو به یکباره به وجود نمی آیند، سرعت توسعه سریعتر و پیامدهای آن گسترده‌تر از آن چیزی است که اکثر مدیران و مدیران متوجه می‌شوند. آن دسته از مدیرانی که قادر به ارزیابی وضعیت نیروی کار آینده هستند، می‌توانند خود را برای ورود هوش مصنوعی آماده کنند. آنها باید به آن به عنوان فرصتی برای شکوفایی نگاه کنند.

منبع: HBR

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا