جذب و استخدام

راهنمای گام به گام برای استخدام توسعه دهنده Elixir در 2022

مختصری از تاریخچه Elixir چیست

Elixir  نوعی زبان ‌برنامه‌نویسی کاربردی و پویا است که با هدف توسعه برنامه‌های کاربردی مقیاس‌پذیر و قابل نگهداری طراحی شده است. این برنامه روی ماشین مجازی Erlang ساخته شده و تالیف و گردآوری آن از طریق  Erlang بایت کد بوده است.

این زبان در سال 2011 توسط José Valim به‌وجود آمد و از آن زمان به یکی از مهمترین زبان‌ها در اکوسیستم Erlang VM تبدیل شده است. این زبان تمرکز ویژه‌ای روی مباحث همزمانی یا همروندی، قابلیت اطمینان و مقیاس‌پذیری دارد. همچنین از آنجا که بدون به‌وجود امدن مشکل در عملکرد کلی، مقیاس‌پذیری خوبی دارد، زبان ایده‌آلی  برای مدیریت میلیون‌ها کاربر همزمان در یک برنامه یا وب‌سایت به حساب می‌آید.

ویژگی‌های استخدام توسعه دهنده Elixir که او را به گزینه‌ای مناسب در سال 2022 تبدیل می‌کند

مقیاس‌پذیری

همه کدهای Elixir داخل فرآیندهای سبک و جدا از هم اجرا می شوند که از طریق پیام‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

همزمانی

Elixir می تواند به طور همزمان چندین فرآیند را اجرا کند، به نحوی که همه آنها در زمان درست مدیریت شوند بدون اینکه پیامد منفی به همراه داشته باشد و یا باعث کاهش سرعت برنامه شود.

تحمل خطا

Elixir به سرپرستان امکان تعریف نحوه راه اندازی مجدد بخش‌های مختلف سیستم را می‌دهد. این کار را با گنجاندن رویه های ایمنی داخلی یا اصطلاحا “خودایمنی” که اجازه کار کردن به محصول حتی وقتی که همه بخش‎‌های آن با مشکل مواجه شده باشند را می‌دهد، انجام می‌دهد.

‌برنامه‌نویسی کاربردی

این یک رویکرد کدنویسی است که توسعه دهندگان را تشویق می کند کدی را تولید کنند که  مختصر، سریع و حفظ و نگهداری آن آسان باشد.

سازگاری با Erlang

این برنامه بر روی Erlang VM اجرا می شود که به توسعه دهندگان امکان دسترسی کامل به اکوسیستم Erlang را می‌دهد.

Elixir با مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه ارائه می‌شود که Mix نمونه‌ای از ابزاری است که با راه‌اندازی پروژه‌ها، مدیریت وظایف و اجرای آزمایش‌ها را ساده‌تر می‌کند، علاوه‌براینکه پکیج مدیریتی نیز در کنار همه این ابزارها ارائه می‌شود.

روند بازار Elixir از سال 2011 تا 2020

elixir

کاربردهای زبان Elixir

اگر محاسبه وظیفه‌‌ای واحد دشوار است، به این معنی که میزان قابل توجهی از توان CPU را درگیر خود می‌کند، مانند مسائل پیچیده و پیشرفته ریاضی، بهتر است از زبان ‌برنامه‌نویسی دیگری استفاده کنید.

با این حال، عملاً هر موردی که نه به CPU متصل باشد و نه اساساً متوالی باشد، احتمالاً برای Elixir بسیار مناسب است. Elixir برای سیستم‌هایی با حجم ترافیک بالا، تعداد زیادی اتصال یا اتصالاتی که به ورودی/خروجی محدود می‌شوند، به خوبی کار می‌کند. این مساله برای طیف وسیعی از موارد استفاده مدرن، از جمله پشتیبان‌های چت (مانند فیس‌بوک مسنجر و واتس‌اپ)، سرورهای وب، APIها، برنامه‌های کاربردی آنلاین و موارد دیگر اعمال می‌شود.

استفاده از Elixir در تولید زنده

شرکت‌های مختلف در صنایع مختلف از Elixir برای ایجاد و رشد کسب‌وکار خود به طرق مختلف استفاده می‌کنند. در اینجا برخی از شرکت‌ها که به این منظور از Elixir استفاده می‌کنند را نام می‌بریم: مثل Discord، Heroku، Adobe، Motorola Solutions و بسیاری دیگر.

نمونه کد Elixir برای یک عملیات حساب

استخدام توسعه دهنده Elixir در تیم‌های برنامه‌نویسی

در حالی که زبان‌های برنامه‌نویسی برتر مانند جاوا، C، C++، PHP و جاوا اسکریپت گزینه‌های پیش‌فرض برای توسعه هر برنامه‌ای هستند، خوب است به بازیکنان کوچک‌تری که می‌توانند ویژگی‌هایی را ارائه دهند که در زبان‌های پرکاربرد وجود ندارد نیز توجه شود. با این حال، واقعیتی که باید قبل از استخدام توسعه‌دهنده Elixir در نظر گرفت این است که تعداد توسعه‌دهندگانی که به این زبان مسلط باشند بسیار کم است. چرا که برای توسعه‌دهندگان این برنامه، فرصت یادگیری یا رشد چندانی وجود ندارد.

در این مقاله به زبان ‌برنامه‌نویسی Elixir و ویژگی‌های آن و کاربردهایی قابل استفاده آن نگاه کردیم. بنابراین اگر در جستجوی بهترین توسعه دهنده نرم‌افزار Elixir برای سازمان خود بوده‌اید که به این صفحه وب رسیده‌اید، باید بگوییم انتخاب درستی بوده و به جای درستی آمده‌اید چون در ادامه در همین راستا راهنمایی‌ جزئی‌تری خواهیم داشت.

سوالات مصاحبه استخدام توسعه دهنده و برنامه‌نویس Elixir 

برای بررسی مهارت های فنی و درکی کاندیداهای این شغل معمولا از:

  • سوالات چند گزینه‌ای (MCQ) از دو بخش سؤال یا مشکل و مجموعه‌ای از جایگزین‌ها یا پاسخ‌های ممکن تشکیل شده است. هم چنین شامل یک کلید می‌شود که بهترین پاسخ برای سؤال و چند عامل حواس‌پرتی که قانع کننده هستند؛
  • AI-LogicBox که یک پلت‌فرم شبه کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای ارزیابی مهارت‌های منطقی و حل مسئله برنامه‌نویسان طراحی شده است؛
  • و سوالات کدگذاری شده که دارای طیف گسترده‌ای از انواع سوالات برای آزمایش مهارت‌های داوطلب با پارامترهای بسیاری است، استفاده می‌شود.

چند نمونه از این سوالات را در ادامه با هم ببینیم:

  • کاربرد ماژول کریپتو در Elixir را توضیح دهید؟
  • موارد استفاده از تابع spawn را ذکر کنید؟
  • توضیح دهید که درون‌یابی رشته‌ای در Elixir چیست؟

هم‌چنین در حین بررسی نقش توسعه‌دهنده، می‌توانید مهارت‌های کدنویسی داوطلب را آزمایش کنید.

نتیجه‌گیری

اگر می‌خواهید از زبان ‌برنامه‌نویسی Elixir برای پروژه بعدی خود استفاده کنید، اما نمی‌دانید کجا به دنبال بهترین کاندید مناسب برای شرکت خود بگردید، حتما تحقیقات خود را پیش از استخدام کامل کنید یا از متخصصین این حوزه کمک بگیرید تا در انتخاب یا معرفی این نیرو به شما کمک کنند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا