جذب و استخدام

سوالاتی که برای مصاحبه خروج باید بپرسید

کارمندانی که با کسب‌وکارتان خداحافظی می‌کنند، می‌توانند نگاه شما را به تجربه کارکنان تغییر دهند از آشکار شدن ضعف‌هایی که در فرایند و فرهنگ سازمانی وجود دارند تا ایده‌هایی برای بهبود شرایط فعلی. کارکنان با خروج از سازمان احساس راحتی بیشتری پیدا می‌کنند و با علم به اینکه پاسخ‌هایشان تاثیری بر جایگاه‌شان نخواهد داشت، با اعتمادبنفس و صداقت بیشتری با شما روبرو می‌شوند! با این حال گاهی برخی دلیل اصلی استعفای خود را با شما در میان نمی‌گزارند و باید با سوالات موثری در مصاحبه خروج به کشف این ماجرا بپردازید. در ادامه چند سوالی که به شما در این زمینه کمک می‌کنند را خواهید دید.

سوالات مصاحبه خروج به کارفرمایان فرصتی منحصربه‌فرد برای دریافت بازخورد صادقانه و باز ارائه می‌دهد که می‌تواند به بهبود تجربه برای کارمندان فعلی و آینده کمک کند. پرسیدن این سوالات به شما کمک می‌کند تا اطلاعات ارزشمندی در مورد دلایل ترک کارکنان به دست آورید و به شما نقشه راهی برای بهبود حفظ و خوشحال نگه داشتن کارمندان در دراز مدت ارائه می‌دهد.

1. چه موضوعی شما را ترغیب کرد که به دنبال فرصت شغلی دیگری باشید؟

مصاحبه خروج را با پرسیدن دلیل ترک کارمند شروع کنید. آیا آنها به منطقه دیگری نقل مکان می‌کنند؟ قصد دارند تحصیلات‌شان را ادامه دهند؟ یا احساس می‌کنند که شرکت‌تان مناسب او نیست؟ پاسخ‌های آنها، ایده سوالات بعدی را برایتان می‌سازد. علاوه‌براین می‌توانید بفهمید که چه فرصت‌ها، مزایا و شرایطی می‌توانید برای حفظ کارکنان ارائه دهید به طور مثال ممکن است نبود فرصت کافی برای پیشرفت دلیل خروج آنها اعلام شود که می‌تواند نشانه‌هایی از عدم توجه به خواسته‌های شغلی کارکنان باشد.

2. آیا مدیرتان مسیر موفقیت و پیشرفت را در اختیارتان قرار داده است؟

از آموزش و جلسات انفرادی گرفته تا بررسی عملکرد و فرصت‌های توسعه شغلی، مدیران این مسئولیت را دارند که مطمئن شوند هر یک از اعضای تیم‌شان به ابزارها و بازخوردهای مناسب برای پیشرفت دسترسی دارند. این یکی از بهترین سوالات مصاحبه خروج است، زیرا احساس کارکنان را درباره موضوعات مختلف نشان می‌دهد.

3. چه چیزی را بیشتر/کمتر دوست داشتید؟

باید بفهمید که چه چیزی برای استعدادهای آینده کسب‌وکارتان ارزشمند است تا بتوانید آن را براساس انتظارات آنها پیش ببرید. برای مثال اگر تعدد سفرها، دلیل نارضایتی اوست باید مطمئن شوید که نفر بعدی با سفرهای مکرر مشکلی ندارد.

4. آیا از زمان ورودتان تغییری در شغلتان ایجاد شده است؟

در هر نقشی که فعالیت کنید، براساس نوسان نیازهای سازمانی، وظایف مختلفی از شما انتظار می‌رود و گاهی این تغییرات مستلزم مجموعه متفاوتی از مهارت‌هاست. این مسئله اشتیاق کارکنان را از بین می‌برد. شما با شنیدن آن می‌توانید جزئیات مهمی از شغل به دست بیاورید که مطمئن شوید استخدام جدید با خواسته‌ها تناسب دارد.

5. آیا دستاوردهایتان در مدت همکاری دیده و شناخته شده است؟

همه تمایل به دیده و شنیده شدن دارند و زمانی‌که بفهمند شما درک درستی از مشارکت آنها پیدا کردید، انگیزه بهتری برای کارها خواهند داشت بنابرین بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند. اگر از کارمندان برای تلاش‌هایشان قدردانی نشود،‌ برای ترک سازمان اقدام می‌ کند.

6. پیشنهادی برای شرکت دارید؟ چگونه می‌توانستیم پیشرفت کنیم؟

از پیشنهاداتی در مورد سبک مدیریت و جبران خسارت گرفته تا تجهیزات آبدارخانه، همه را در نظر بگیرید. احتمالا نتوانید همه آنها را عملی سازید اما دانستن میزان اهمیت مسائل می‌تواند به بهبود کسب‌وکارتان کمک کند و از ترک کارکنان به دلایل مشابه جلوگیری کند.

7. آیا موضوعی وجود دارد که نظرت را برای ترک سازمان تغییر دهد؟

این سوال مصاحبه خروج به طور مستقیم شما را به جواب می‌رساند. کاتالیزوری که پشت همه این ماجراهاست و کارمند را ترغیب به ماندن می‌کند، در پاسخ این سوال نهفته است و ارزش بررسی کردن دارد.

به عنوان مثال، اگر کارمندی بگوید درصورت انعطاف‌پذیری بیشتری در ساعات ورود/خروج، احتمالاً کار را ترک نمی‌کرد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک خط مشی دورکاری، زمان شروع و پایان انعطاف‌پذیر، تعطیلات یا سایر گزینه‌های کاری را بررسی کنید.

8. آیا این شرکت را به یک دوست توصیه می کنید؟ چرا بله و چرا نه؟

حتی اگر آنها در نهایت تصمیم گرفتند شرکت شما را ترک کنند، کارمندان سابق می‌توانند منابع ارجاعی عالی باشند. در دنیای ایده‌آل، هر کارمندی که در حال خروج است به این سوال پاسخ «بله» می‌دهد اما واقعیت این است که ممکن است برخی از تجربه‌های خود آنقدر ناراضی باشند که از پیشنهاد آن احساس ناراحتی کنند. در این صورت، مسائل را شناسایی کرده و در اسرع وقت اصلاحات را انجام دهید.

9. آیا پیش از تصمیم به استعفا، نگرانی‌هایتان را با مدیرتان در میان گذاشتید؟

پرسیدن این سوال مصاحبه خروجی می تواند نشان دهد که آیا کارکنان در بیان نگرانی‌ها و نظرات خود در محل کار احساس امنیت و راحتی می‌کنند یا خیر. اگر پاسخ آنها به این سوال خیر است، می‌تواند نشانه ای از این باشد که شرکت شما باید روی ایجاد فرهنگی کار کند که در آن کارکنان احساس اعتمادبه‌نفس داشته باشند و نگرانی‌های خود را بدون ترس از عواقب منفی یا تلافی به اشتراک بگذارند.

اگر پاسخ آنها بله است، ممکن است به این معنی باشد که مدیران بازخورد کارکنان را جدی نمی‌گیرند یا اغلب به اندازه کافی بازخورد نمی‌خواهند. یک نظرسنجی رضایت کارکنان طراحی کنید تا نحوه احساس کارکنان فعلی خود را اندازه‌گیری کنید یا یک جعبه پیشنهاد و انتقادات قرار دهید تا بتوانید پیش از ترک کارکنان، دلایل را بشناسید و از آن جلوگیری کنید.

 

منبع: indeed

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا