جذب و استخداممدیریت استراتژیک

همکاری بازاریابی و منابع انسانی؛ چطور و چگونه اتفاق می‌افتد؟

در شیوه‌های مدیریت سنتی، بازاریابی و منابع انسانی همیشه دو بخشی بوده‌اند که به سختی با یکدیگر همکاری می‌کنند اما نیاز دنیای امروز کاملا متفاوت است و برای استفاده از حداکثر پتانسیل همه بخش‌های داخلی باید در ارتباط با هم باشند. با افزایش تسلط فناوری، می‌توانیم ببینیم که مرز بین بازاریابی و منابع انسانی به سرعت در حال محو شدن است.

بازاریابی و منابع انسانی اساساً هدف یکسانی دارند اما گروه‌های هدف متفاوتی را هدف قرار می‌دهند. تیم بازاریابی تلاش می‌کند تا با تحت تاثیر قرار دادن مشتریان، فروش بیشتری را ایجاد کند درحالی‌که منابع انسانی مسئول ایجاد یک برند کارفرمایی چشمگیر برای ارتباط با کارمندان و کارجویان است.

هنگامی که هر دو بخش دست به دست هم می‌دهند تا یک استراتژی استخدام موفق ایجاد کنند، نه تنها می‌توانند کسب‌وکار شما را به روش‌های نوآورانه ارتقا دهند، بلکه می‌توانند برند کارفرمایی قوی ایجاد کنند.

اما چطور بازاریابی و منابع انسانی می‌توانند مسئولیت‌ها را به اشتراک بگزارند تا هر دو سود ببرند و به رشد سازمان کمک کنند.

۵ تکنیک همکاری بازاریابی و منابع انسانی

همکاری بین بازاریابی و منابع انسانی مزایای متعددی دارد اما مهم‌ترین آن برطرف کردن چالش‌های استخدام و ایجاد برند کارفرمایی قوی است.

در ادامه ۵ روشی که این دو تیم می‌توانند در همکاری با هم موفق باشند، آورده‌ایم:

1. ارتباط شفاف

هر دو تیم می توانند برای به‌روز ماندن در استراتژی‌هایشان در ارتباطی منظم و شفاف با هم باشند. بازاریابی و مارکتینگ بر ایده‌های توسعه بازار فعالیت می‌کنند و منابع انسانی روی برند کارفرمایی. با همکاری موفق این دو تیم، اطلاعات مناسبی در مورد برندسازی، طراحی لوگو و ارتقای کسب و کار به همراه دارد که موجب ارتقای کسب‌وکار خواهد شد.

انجام این کار آنها را قادر می‌سازد فرصت‌ها و چالش‌ها را در این همکاری شناسایی کنند و پیام برند را با گستردگی بیشتری به گوش مخاطبان برسانند.

برای دستیابی به چنین ارتباطی، باید فراتر از ایمیل‌ها یا خبرنامه‌های معمولی فکر کنید. راه‌های خلاقانه‌تر و قدرتمندتر تبادل دانش بین هر دو تیم را، چه به صورت حضوری یا مجازی در نظر بگیرید.

2. ساخت برند کارفرمایی

موضوع ترندی که این روزها مرتبا می‌شنویم این است که سازمان‌ها در مورد برندسازی موثر در تلاشند اما ساخت برند کارفرمایی برای حفظ نیروی کار و جذب استعدادهای برتر به همان اندازه ضروری است.

بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر جهان به نیاز متخصصان بازاریابی برای همکاری نزدیک با تیم منابع انسانی برای ایجاد یک برند کارفرمای جامع پی برده‌اند، بسیاری آن را به بهترین فرصت بازاریابی خود تبدیل کرده‌اند.

در هر عنوان و سطح ارشدیتی که کارجویان باشند، دوست دارند درباره محیط کار و فرهنگ سازمانی شما بدانند. اولین جایی که برای این کار به آن سر می‌زنند رسانه‌های اجتماعی است و بازخوردی که کارکنان فعلی از محیط کارشان منتشر می‌کنند.

این‌جاست که با همکاری بازاریابی و منابع انسانی می‌توانید برند کارفرمایی قانع‌کننده بسازید و بسیاری از هزینه‌ها را بهینه کنید!

منابع انسانی درک دقیقی از فرهنگ سازمانی دارد و بازاریابی بهترین راه انتشار آن را می‌داند. پس با توسعه یک استراتژی موثر می‌توانید به نتایج دلخواه برسید.

3. دستیابی به بازاریابی هدفمند استخدام

صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید اهمیتی ندارد، استخدام نیرو حتمی است. با توجه به تغییرات دنیای امروز، کارفرمایان باید بتوانند استعدادیابی کنند و اینجاست که بازاریابی استخدامی دیده می‌شود.

با به‌کارگیری استراتژی‌های مناسب بازاریابی و پیروی از آخرین ترندهای استخدامی می‌توانید نیروهای کار مستعد را به سوی خود جذب کنید.

با برگزاری جلسات طوفان فکری، می‌توانید به تاکتیک‌های موثری برای متقاعدسازی استعدادها برسید و در قالب استراتژی بازاریابی هدفمند استخدام از رقبا جلو بزنید و کمک کنید که سازمان‌تان در مدت زمان کمتری به اهداف استخدامی دست پیدا کند.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند در این استراتژی گنجانده شود، بازاریابی موبایلی است. طبق آمار Appcast شاهد رشد سریع نرخ استفاده از موبایل برای کاریابی هستیم.

رسانه‌های اجتماعی جایی است که می‌توانید روی آن تمرکز کنید. علاوه‌براین هر دو تیم بازاریابی و منابع انسانی می‌توانند داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مرتبط را برای ایجاد کمپین‌های استخدامی مبادله کنند تا تجربه‌ای دلپذیر برای کارجویان امروز و آینده کسب‌وکارتان ایجاد کنید.

4. تقویت فرهنگ سازمانی

اکنون تیم‌های منابع انسانی تنها مسئول شناسایی استعدادهای برتر و جذب آنها نیستند. مسئولیت بزرگتر در توسعه و پرورش افراد استخدام شده از طریق ارائه فرهنگ سازمانی چشمگیر است.

در طول این فرآیند، بازاریابی و منابع انسانی می‌توانند برای القای ارزش‌های سازمانی به کارکنان همکاری کنند تا آنها در ابعادی گسترده‌تر با شما در ارتباط باشند.
بازاریابی می‌داند چطور مشتریان بالقوه را جذب کند و منابع انسانی شیوه‌های تعامل با کارمندان را می‌داند. آنها با تحلیل داده‌های به‌دست آمده می‌توانند برای هر حرفه‌ای ارزش‌سازی کنند.

سازمان چگونه از آن سود خواهد برد؟ از آنجایی که متخصصان امروزی تاکید بیشتری بر فرهنگ سازمانی دارند تا بسته حقوقی، می‌توانید با این کار وفاداری ایجاد کنید و جابجایی کارکنان را کاهش دهید.

5. حمایت از کارکنان

چهار روشی که تا به‌حال راجع به آن صحبت کردیم می‌تواند به وفاداری و رضایت کارکنان کمک کند و این کارمندان خوشحال بزرگترین حامی برند شما هستند.

پس اگر می‌خواهید برند تجاری مثبتی بسازید که هم مشتریان و هم کارجویان را تحت تاثیر قرار دهید باید از کارکنان خود حمایت کنید. برای ایجاد خط مشی موثر باید دستورالعمل‌های مشخصی، تعریف کنید و در آن اتفاقات و به‌روزرسانی‌های کسب‌وکار را با آنها به اشتراک بگذارید.

به طور مثال می‌توانید ویدیوهایی بسازید و از کارکنان بخواهید که نظرات خود را به اشتراک بگذارند. این محتوا می‌تواند برای برندسازی، جلب اعتماد و اعتبار بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

آیا آماده همکاری بازاریابی و منابع انسانی هستید؟

اکنون که درک کرده‌اید که چگونه بازاریابی و منابع انسانی می‌توانند برای پیشبرد رشد کسب و کار شما با هم ترکیب شوند، وقت آن است که این دیدگاه تجدید شده را به کار بگیرید. هر یک از این دو بخش دانش و نگاه متفاوتی دارد که می‌تواند برای دیگری مفید باشد.

وقتی نیروهایتان را با هم متحد کنید، این قدرت را دارید که از رقبایتان جلو بزنید و استانداردهای کسب‌وکارتان را هم ارتقا دهید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا