توسعه کارکنان

به زبان ساده منابع انسانی در کسب‌وکارها چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

در یک سازمان، منابع انسانی چیست؟ بخشی است که مسئولیت کلیه کارکنان و عملیات مربوط به کارکنان را بر عهده دارد. به عنوان یک اصطلاح، ما همچنین از آن برای توصیف کل نیروی کار یک سازمان استفاده می‌کنیم. در این تعریف منابع انسانی، ما بر سرمایه انسانی به عنوان یک کارکرد تجاری تمرکز خواهیم کرد.

منابع انسانی به زبان ساده چیست؟

بخش منابع انسانی از با ارزش‌ترین دارایی سازمان مراقبت می‌کند. متخصصان منابع انسانی اطمینان حاصل می‌کنند که کارکنان همه چیزهایی را که برای انجام وظایف روزمره خود نیاز دارند، به دست می‌آورند و همچنین مسئول ایجاد یک محیط کاری سالم هستند که افراد واجد شرایط را جذب و حفظ کند.

بخش منابع انسانی چه می‌کند؟

متخصصان منابع انسانی وظایف متعددی از جمله استخدام، مدیریت روابط کارکنان و ایجاد سیاست‌های سازمان را در ارتباط با پرسنل را انجام می دهند. در شرکت‌های کوچک، متخصصان منابع انسانی همه وظایف مربوطه را انجام می‌دهند، در حالی که در شرکت‌های بزرگ‌تر متخصصان منابع انسانی می‌توانند در زمینه‌های خاصی تخصص داشته باشند، به عنوان مثال. منابع و استخدام، غرامت و مزایا، عملیات منابع انسانی و …

منابع انسانی چه وظایفی را به عهده دارند؟

تیم منابع انسانی مسئولیت‌های مختلفی را در یک سازمان بر عهده می‌گیرند. آنها:

  • نیازهای استخدامی فعلی و آینده را شناسایی می‌کنند
  • از رعایت قوانین و مقررات سازمان اطمینان حاصل می‌کنند
  • جذب و حفظ استعدادها را انجام می‌دهند
  • مدیریت حقوق و مزایای کارکنان را برعهده دارند
  • استراتژی‌هایی برای برقراری روابط مؤثر کارکنان تعیین می‌کنند
  • فرآیندهای آموزش، یادگیری و توسعه را برای افزایش عملکرد بهینه می‌کنند
  • اقدامات سلامتی و ایمنی را اعمال می‌کنند
  • وظایف اداری، مانند محاسبه پاداش و مالیات را انجام می‌دهند
  • سازماندهی و نظارت بر بررسی عملکرد را ارزیابی می‌کنند

انواع نقش‌های منابع انسانی چیست؟

منابع انسانی دیگر به استخدام نیروها ختم نمی‌شوند و بسیار متمایزتر از قبل عمل می‌کند طوری که حتی کلمه منابع انسانی از برخی عناوین شغلی حذف شده‌اند و مدیریت استعداد یا استعدادیابی جایگزین آن شده‌اند. این کار نتیجه تغییر نقش اداری سنتی است و نزدیک شدن به رویکردی جامع‌تر و استراتژیک‌تر.

در بیشتر موارد، به ویژه در شرکت‌های بزرگ، کارکردهای مختلف توسط متخصصان منابع انسانی مختلف مدیریت می‌شوند که به معاونت منابع انسانی گزارش می‌دهند. در اینجا لیستی از عناوین شغلی رایج منابع انسانی آمده است:

  • مدیر منابع انسانی
  • کارشناس حقوق و دستمزد
  • تحلیلگر منابع انسانی
  • دستیار منابع انسانی
  • کارشناس استعدادیابی
  • مشاور منابع انسانی
  • کارشناس منابع انسانی
  • شریک تجاری منابع انسانی
  • کارشناس عملیات منابع انسانی
  • کارشناس برند کارفرمایی
  • کارشناس اداری

تخصص‌های جدیدی مانند مدیر تنوع و شمول، متخص آنبردینگ یا جامعه‌پذیری و متخصص جبران خسارت و مزایا نیز در دنیای امروز با توجه به نیاز کسب‌وکارها ظهور کرده‌اند. البته با توجه به ترندهای استخدامی در حوزه فناوری نیز متخصصان جذب و استخدام نیروهای فنی و تیم‌های توسعه نیز از مشاغلی هستند که بصورت جداگانه در برخی سازمان‌ها وجود دارند.

سوالاتی که ممکن است داشته باشید

منابع انسانی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

به عبارت ساده‌تر، دپارتمان HR (منابع انسانی) گروهی است که مسئول مدیریت چرخه زندگی کارکنان (یعنی جذب، استخدام، استخدام، آموزش و اخراج کارکنان) و مدیریت مزایای کارکنان است.

آیا بخش منابع انسانی در یک شرکت مهم است؟

بخش منابع انسانی وظیفه دارد بهره‌وری کارکنان را به حداکثر برساند و از شرکت در برابر هر گونه مشکلی که ممکن است در نیروی کار ایجاد شود محافظت کند. مسئولیت‌های منابع انسانی شامل غرامت و مزایا، استخدام، اخراج و به روز نگه داشتن قوانینی است که ممکن است بر شرکت و کارکنان آن تأثیر بگذارد.

آیا منابع انسانی در هنگام استخدام یک کارجو حرف آخر را می‌زند؟

در بسیاری از سازمان‌ها، منابع انسانی خط مقدم در فرآیند استخدام است و تنها کارجویان را به مرحله مصاحبه هدایت می‌کند. با این حال، حرف آخر در مورد اینکه چه کسی شغل را به دست می‌آورد، در نهایت با مدیر استخدام و مدیر تیمی است که نیرو در آن جذب می‌شود.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا