توسعه کارکنان

تعریف مدیریت عملکرد چیست؟

ارزیابی مدیریت عملکرد به عنوان یک روش رسمی و سازنده برای اندازه‌گیری کار و نتایج یک کارمند بر اساس مسئولیت‌های شغلی آن‌ها تعریف می‌شود. برای سنجش میزان ارزش افزوده یک کارمند از نظر افزایش درآمد کسب و کار، در مقایسه با استانداردهای صنعت و بازگشت سرمایه کلی کارکنان (ROI) استفاده می‌شود.
همه سازمان‌هایی که هنر «برنده شدن از درون» را با تمرکز بر کارکنان خود آموخته‌اند، برای اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد کارکنان به طور منظم بر فرآیند ارزیابی عملکرد سیستماتیک تکیه می‌کنند. در حالت ایده‌آل، کارمندان سالانه در سالگرد کاری خود رتبه‌بندی می‌شوند که بر اساس آن یا ارتقا می‌یابند یا افزایش حقوق به آن‌ها تعلق می‌گیرد. ارزیابی عملکرد همچنین نقش مستقیمی در ارائه بازخورد دوره‌ای به کارکنان دارد، به طوری که آن‌ها از معیارهای عملکرد خود آگاهی بیشتری دارند.

هدف ارزیابی مدیریت عملکرد کارکنان چیست؟

فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان، معیاری برای سنجش کیفیت کاری افراد و گزارشی برای مدیر مستقیم آن‌ها است. این ارزیابی نشان می‌دهد که افراد در یک بازه زمانی مشخص چقدر کار را به انجام رسانده‌اند.
• با استفاده از ارزیابی عملکرد مدیران و کارفرمایان می‌توانند بازخوردهای منظمی را نسبت به کارهای افراد داشته باشند. به این شکل کارمندان بهتر متوجه نقاط قوت و ضعف خود می‌شوند و می‌دانند که روی چه مواردی باید بیشتر کار کنند.
• این کار یک محیط یکپارچه و مشترک را برای کارفرما و کارمند ایجاد می‌کند. به این شکل هر دوی این گروه‌ها می‌دانند که برای بهبود و ارتقا عملکرد دقیقا چه کارهایی باید انجام دهند.
• هدف نهایی این ارزیابی برای بهبود عملکرد کارکنان و کارفرمایان برای ایجاد رضایت بیشتر مشتریان است.
• یک مدیر باید نیروهایش را به صورت مرتب ارزیابی کند و بداند که ارزیابی سالانه به هیچ عنوان کافی نیست. به این شکل هر دو طرف می‌توانند از برزو مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.
• بعد از صورت گرفتن ارزیابی درست، کارفرمایان می‌توانند آموزش‌های مناسب و مرتب با نیازهای کارکنان را در بخش‌هایی که به آن نیاز دارند، داشته باشند.
• زمانی که اهداف و استانداردهای هر وظیفه، به درستی مورد ارزیابی قرار گرفت، کارفرما می‌تواند شیوه‌های تخصیص منابع را نیز بهبود بخشد.
• با استفاده از ارزیابی‌های منظم، کارفرمایان می‌توانند انگیزه‌های احتمالی کارکنان که موجب بهبود عملکرد افراد می‌شود را شناسایی کنند.
• ارزیابی عملکرد به افراد این امکان را می‌دهد تا بتوانند کارکرد خودشان را با سایر افراد سازمان نیز بسنجند.

18 نمونه سوال اثربخش برای مدیریت عملکرد

1. برای اینکه کارتان را به بهترین نحو ممکن انجام دهید، به چه انگیزه‌ای نیاز دارید؟
2. شما از انجام کدام کارها لذت بیشتری می‌برد؟
3. شما انجام کدام کارها خوشتان نمی‌آید، چرا؟
4. 3 موردی که فکر می‌کنید با رعایت آن وضعیت شرکت بهبود پیدا می‌کند، چیست؟
5. در مقیاس 0 تا 10، چقدر شرکت ما را به دوستان یا آشنایانتان پیشنهاد می‌کنید؟
6. آیا معتقد هستید که مدیریت شرکت با همه به صورت عادلانه رفتار می‌کند؟
7. کدام یک از ویژگی‌های رهبری، با فعالیت شما ارتباط مستقیم دارد؟
8. آیا اتفاقی افتاده است که شما برخورد مستقیمی با مدیریت داشته باشید؟
9. آیا فکر می‌کنید که روابط اثربخشی بین کارمند و کارفرما در این شرکت وجود دارد؟
10. اگر شما به جای مدیریت اسن شرکت بودید، چه توصیه‌ای برای کارمندان داشتید؟
11. نکاتی که برای بهبود کلی عملکرد شرکت داشته‌اید، چه بوده است؟
12. آیا شما بازخورد منظمی از مدیرانتان دریافت می‌کنید؟
13. چند پروژه مهم و حساس شرکت را انجام داده‌اید؟
14. آیا در این شرکت احساس ارزشمندی می‌کنید؟
15. آیا پیشنهادی برای بهبود یا تغییر سیاست‌های شرکت دارید؟
16. هر چند وقت یکبار با مدیرتان تعامل دارید؟
17. آیا بحث ناخوشایندی با اعضای تیم یا مدیرتان داشته‌اید؟
18. چه پیشنهادی برای ایجاد یک تغییر مثبت در شرکت دارید؟

مزایای استفاده از مدیریت عملکرد

حالا که بهتر متوجه اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد کارکنان هستید، بهتر است به مزایای آن نیز اشاره کنیم:

1. بهبود ارتباطات

در پروسه ارزیابی عملکرد کارکنان، مدیران بازخوردهایی را به کارکنانشان ارائه می‌کنند. این ارزیابی براساس وظیفه، درک افراد از آن و زمان تحویل آن‌ها سنجیده می‌شود. با استفاده از این بازخورد، کارمندان می‌توانند کار خود را بهبود بخشند و هر گونه شکافی را که توسط مدیران آن‌ها شناسایی شده است، برطرف کنند. همچنین بسیاری از مسائلی را که ممکن است کارمندان ارتباط و نیاز به رسیدگی داشته باشد، آشکار می‌کند. این کار به ارتباط باز و صادقانه بین مدیر و تیم کمک می کند.

2. ساخت مسیر شغلی

مدیران در انجام تکالیف و اینکه چگونه می‌توانند به طور موثر آن‌ها را انجام دهند به کارکنان خود کمک می‌‌کنند. جلسه ارزیابی عملکرد، زمان مناسبی برای بررسی مسیر شغلی یک کارمند است. این کار به کارمند اجازه می‌دهد تا بداند اهداف آینده آن‌ها چیست و برای رسیدن به آن چه باید بکنند.

3. بررسی سطح مشارکت

کامندانی که با کسب و کار مشارکت دارند، بهتر از سایر همکارانشان عمل می‌کنند. این افراد در کارهای تیمی بهتر عمل می‌کنند، بهره‌‌وری بیشتری نسبت به سایر کارکنان دارند و به همکاران مستقیمشان فعالانه‌تر کمک می‌کنند. ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از بهترین روش‌های سنجش میزان مشارکت آن‌ها است. این کار نه تنها سطح مشارکت کارکنان را به شما نشان می‌دهد بلکه به شما کمک می‌کند مسیری که می‌تواند این مشارکت را بهتر کند، پیدا کنید.

4. دریافت بازخورد

جلسات ارزیابی عملکرد نه تنها برای بازخورد دادن مناسب هستند، بلکه فرصت بسیاری خوبی برای گرفتن بازخورد نیز محسوب می‌شود. زمانی که از اعضای تیمتان بازخورد می‌گیرید، متوجه جاهای خالی می‌شوید و می‌توانید راهکاری برای بهبود آن‌ها ارائه دهید.

5. برنامه‌ریزی منابع

ارزیابی‌های کارکنان به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید وظایف آن‌ها را برای آینده بهتر تعریف کنید. این کار نه تنها در تعریف درست اهداف تاثیر مثبتی دارد بلکه می‌تواند به شما کمک کند که منابع را نیز با توجه به اهداف بهتر اختصاص دهید.

نتیجه‌گیری

ارزیابی عملکرد گام بسیار مهمی در توسعه شرکت و کارکنان محسوب می‌شود. ممکن است کارکنان شما در ابتدا کمی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند، اما زمانی که مزایا و تاثیرات آن را روی شرایط کاریشان مشاهده می‌کنند، مطمئن باشید از آن استقبال خواهند کرد.

منبع: questionpro.com

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا