توسعه کارکنان

علت لزوم قرارداد برای فریلنسرها

 

چه اولین بار باشد که فریلنسرها را استخدام می‌کنید یا قبلاً با ده‌ها نفر کار کرده‌اید، نکته‌ای که حتما باید به آن توجه کنید، داشتن قرارداد است. حتی اگر فقط برای ایجاد یک بنر، به یک طراح نیاز دارید، یا شخصا آن توسعه‌دهنده نرم افزاری را می شناسید، در هر صورت حتما با افراد فریلنس قرارداد ببندید.

قراردادها نه تنها به شفاف‌سازی استانداردها و انتظارات برای هر دو طرف کمک می‌کنند، بلکه در صورت بروز اختلاف از شما محافظت می کنند.

در این پست، نحوه نوشتن قرارداد فریلنسری، چرایی اهمیت آن و سایر الزامات قانونی که باید آن‌ها را رعایت کنید، پوشش خواهیم داد.

 

 

قرارداد فریلنسری چیست؟

قرارداد فریلنسری یک قرارداد قانونی الزام‌آور است که شامل کلیه شرایط و توافقات ترتیب کار با یک پیمانکار مستقل است.

برای شرکت ها: قراردادها با ارائه تضمینی مبنی بر اینکه فریلنسر کار را طبق جدول زمانی و مشخصات توافق شده تحویل می‌دهد، از شرکت‌ها محافظت می‌کنند. اگر شرکت هرگونه خط مشی مربوط مسائل کاری وجود دارد که می‌خواهید حتما رعایت شوند (از جمله استفاده از تجهیزات، آموزش، حفاظت، یا غرامت اضافی) می‌توانید آن‌ها را نیز در قرارداد مشخص کنید.

برای فریلنسرها: برای فریلنسرها نیز مبلغ درخواستی، نحوه و زمان پرداختی نیز در قراردادها آورده می‌شود که به این شکل  از حقوق و دستمزد آن‌ها محافظت می‌کند. همچنین فرصتی را برای فریلنسرها فراهم می‌کند تا انتظارات خود را در مورد محدوده کار، فرآیند تصویب، مهلت‌ها و حقوق مالکیت روشن کنند.

 

مزایای تنظیم قرارداد کار آزاد چیست؟

چهار مزیت مهم برای تنظیم قرارداد فریلنسری وجود دارد که می‌تواند از مزایای هر دو طرف محافظت کند.

 

از سوء تفاهم بپرهیزید

بیان واضح انتظارات و الزاماتِ هر دو طرف به همه افراد ذینفع کمک می‌کند تا دقیقا بفهمند که تعامل کاری باید شامل چه مواردی باشد.

با این درک، می توانید از سوء تفاهمات ناخوشایندی که می‌تواند روابط کاری را به خطر بیندازد، مثلا اینکه چه کسی مسئول پوشش هزینه‌ها یا ضرب‌الاجل‌های منعطف است، جلوگیری کنید. یک قرارداد کتبی، احتمال ابهام و سوء تفاهم را از بین می‌برد.

از حمایت قانونی برخوردار شوید

قراردادی که توسط دو طرف امضا می‌شود، یک سند الزام‌آور قانونی است، به این معنی که اگر یکی از طرفین شرایط آن را نقض کند، می‌توان از آن در دادگاه استفاده کرد. این نکته به شما کمک می‌کند که در صورت بروز مشکل برای هر یک از طرفین به صورت قانونی از حقوقتان دفاع کنید.

نشان دهید که بر اساس قانون کار می‌کنید

قراردادها نه تنها به شما کمک می‌کنند تا روابط کاری موفق‌تری با پیمانکاران مستقل ایجاد کنید، بلکه به ذینفعان خارجی (مانند سرمایه‌گذاران) نیز نشان می‌دهد که شما همه چیز را به‌طور قانونی و منظم انجام می‌دهید. در صورت داشتن دقت کافی، می‌توانید انتظار داشته باشید که تمام قراردادهای فریلنسری شما به درستی اجرا می‌شوند.

قوانین کار را رعایت کنید

در بسیاری از ایالت‌ها و کشورهای آمریکا، کار با یک فریلنسر بدون امضای قرارداد غیرقانونی است. برخی از قوانین، مانند قانون “Freelancing” نیویورک در سال 2016 یا قانون حمایت از فریلنسرهای فیلیپین، برای محافظت از فریلنسرها در برابر پرداخت‌های متوقف و استثمار وضع شده‌اند.

 

چگونه یک قرارداد آزاد بنویسیم؟

برای دستیابی به تمام این مزایا، باید بدانید که چگونه یک قرارداد فریلنسری بنویسید. برای آن، شما باید بدانید که چه نکاتی را باید به قرارداد اضافه کنید.

 

اطلاعات تماس فریلنسر و مشتری

این بخش شامل نام کامل، شماره تلفن و آدرس ایمیل هر دو طرف است. اطلاعات اضافی مانند شماره کسب و کار فریلنسر و آدرس پستی شرکت نیز معمولا گنجانده شده است.

محدوده پروژه

در اینجا، باید کاری که فریلنسر را برای انجام آن استخدام می‌کنید، شرح دهید. شما می‌خواهید هدف پروژه، مدت زمانی که پروژه طول می‌کشد و تعداد ساعاتی که از فریلنسر انتظار می‌رود کار کند را، پوشش دهید. همچنین می‌توانید انتظارات مربوط به ارتباطات، چگونگی شکل‌گیری فرآیند بازخورد و اینکه چه کسی در شرکت در تأیید و امضای کار مشارکت خواهد داشت، بیان کنید.

 

تجهیزات و هزینه ها

فریلنسرهایی که برای انجام انواع خاصی از کار استخدام می‌شوند ممکن است نیاز به خرید ابزار، نرم افزار، تجهیزات یا آموزش خاصی داشته باشند. در قرارداد، باید مشخص کنید که چه کسی مسئول این هزینه ها است؛ شرکت شما یا فریلنسر.

تحویل دادنی‌ها

دقیقا مشخص کنید که فریلنسر باید چه چیزی را تکمیل یا تولید کند.

حقوق و دستمزد

در این بخش مشخص می‌کنید که فریلنسر چقدر حقوق می‌گیرد و آیا هزینه ثابت، نرخ ساعتی، نگهدارنده یا نوع دیگری از ترتیب پرداخت را دریافت می‌کند.

برنامه و گزینه‌های پرداخت

در اینجا روش پرداخت، جدول زمانی و مبلغ حقوق به فریلنسر را تعریف خواهید کرد.

مهلت‌ها و جدول زمانی

در بسیاری از موارد، برنامه‌ریزی دقیق از قبل کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. با این حال، هنوز هم ایده خوبی است که زمان شروع رابطه کاری و زمانی که انتظار دارید کار انجام شود را در قرارداد لحاظ کنید. همچنین ممکن است بخواهید توجه داشته باشید که آیا ضرب‌الاجل‌ها انعطاف‌پذیر هستند یا خیر و آیا عواقبی برای عقب ماندن از آن‌ها وجود دارد یا خیر.

مالکیت/حق نشر

این بند مشخص می‌کند که واقعا صاحب کار پس از تکمیل کار توسط فریلنسر چه کسی است. در بیشتر موارد، فریلنسر حقوق کار را حفظ می‌کند تا زمانی که پول آن را به آن‌ها پرداخت کنید. هنگامی که فریلنسر پرداخت را دریافت کرد، نمی‌تواند از کار استفاده کند یا آن را به دیگری بفروشد.

شرایط قانونی

شرایط و ضوابط قانونی مهم را تعریف کنید تا اطمینان حاصل شود که هم فریلنسر و هم مدیر استخدام، تعهدات قانونی خود را درک می‌دانند.

خاتمه زودهنگام و هزینه کشتن

در این بخش، شما باید شرایط و توافقات را در صورت نیاز به لغو پروژه قبل از اتمام آن مشخص کنید. به عنوان مثال، شما باید نحوه پرداخت غرامت به فریلنسر برای کاری که تاکنون انجام داده‌ است و اینکه آیا تعهد کاری به طور رسمی پایان می‌یابد یا خیر، توضیح دهید.

 

نتیجه‌گیری

بدون شک داشتن قرارداد فریلنسری گام مهمی در جهت تضمین آینده کسب و کار فریلنسری شماست. اگر به اهمیت قرارداد شک داشتید، اکنون بهتر می‌دانید که چقدر مهم است.

اگر از قرارداد استفاده نمی‌کنید، وقت آن رسیده است که رابطه را رسمی کنید و کسب و کار فریلنسری خود را از پرداخت‌های دیرهنگام، انتظارات یا تغییرات غیرواقعی، جنگ‌های قانونی یا هر حادثه پیش‌بینی‌نشده دیگری نجات دهید.

 

منبع: stoketalent.com

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا