مدیریت استراتژیک

نکاتی برای رهبری بهتر تیم‌تان که تا به امروز کسی به شما نگفته است!

همه برای رهبر بودن ساخته نشده‌اند. برخی ترجیح می‌دهند تا از دستورات پیروی کنند تا دستور دهند. ممکن است تازه‌کار باشید یا فقط تمایل دارید که برای بهبود عملکرد خود دست به کار شوید. آنچه مهم است این است که شما می‌خواهید و برای بهتر شدن در رهبری تیم‌تان دست به ابتکار عمل می‌زنید و این قدم برداشتن در مسیر درست است.

به عنوان رهبر یک تیم باید به این فکر کنید که چگونه این کار را انجام دهید. برای بهبود عملکرد خود و تیم‌تان باید این نکات را رعایت کنید:

منظم بمانید

مهارت‌های سازماندهی موثر برای هر رهبری ضروری است. وقتی از سازماندهی حرف می‌زنیم منظورمان زمانی نیست که چیزی سر جایش قرار ندارد و شما آن به آن نظم می‌دهید. باید بتوانید همیشه یک قدم جلوتر را ببینید و مسائل را ریشه‌ای حل کنید.

قاطع باشید

تصمیم‌گیری‌ها را به ثانیه آخر موکول نکنید؛ فرقی هم نمی‌کند چقدر بزرگ یا کوچک است. به تعویق انداختن کارها گاهی می‌تواند منجر به شکست شود. شما رهبرید و باید بتوانید به هدف بزنید.

شما باید کسی باشید که همه برای مشاوره و راهنمایی به سراغش می‌روند. دیگران نباید از تماس با شما برای کمک بترسند. با این حال باید برای گرفتن بهترین تصمیم نظر همه را بپرسید. تصمیم سختی که روزهای بسیاری ذهن شما را درگیر کرده است، با یک جلسه سریع نیم ساعته حل‌وفصل می‌شود. کلید حل مشکلات شما در ارتباط با درست با نیروهایتان خواهد بود.

ارتباط موثر برقرار کنید

حالا که صحبت از ارتباط شد باید بیاموزید که اطلاعات را به طور دقیق منتقل کنید و با برنامه‌ریزی انگیزه دیگران برای انجام همین کار باشید.

با اعضای تیم‌تان در ارتباط باشید

ارتباط خود با کارمندان را به کار محدود نکنید. گاهی کلاه مدیریت را از سر بردارید و با آنها به گفتگو بنشینید. در واقع با آنها دوست باشید. دوست داشتن و حتی دوست نداشتن همه را بیاموزید. شما باید بفهمید با چه کسانی کار می‌کنید و دانستن راجع به آنها گامی مهم در ایجاد پیوندهای بلندمدت آینده است.

کار را به دست فرد لایق بسپرید

تفویض اختیار بزرگترین نقش شما است. ممکن است ندانید که افراد می‌توانند از عهده مسئولیت‌هایشان بربیایند یا نه. سه نکته را برای این کار باید در نظر بگیرید:

  • بدانید با چه کسی طرف هستید
    هرکسی مهارتی دارد. شما با شناخت درست اعضای تیم می‌فهمید چه کسی در چه کاری بهتر است.
  • بدانید چه زمانی باید مسئولیت‌ها را تقسیم کنید
    به نیروهایتان اهمیت دهید ولی زمان کارها را شما تعیین می‌کنید. پس نترسید که افراد از عهده انجام آن برنمیایند.
  • قاطع باشید
    راجع به اهمیت تصمیم سریع و قاطع صحبت کردیم اما بد نیست بدانید که مردم تمایل دارند به کسی احترام بگذارند که بتواند تصمیم‌های سخت را بدون تردید بگیرد.

چگونه رهبر تیم باشیم؟

پروژه‌ها را مدیریت کنید نه افراد

هریک از اعضای تیم به این دلیل استخدام شده‌اند که کار خود را به خوبی انجام می‌دهند پس پروژه‌ها را مدیریت کنید و نه افراد را.

اما تفاوت میان رهبری و مدیریت در چیست؟

مدیریت بیشتر کار محور است، به این معنی که شما بیش از هر چیز روی وظایف کار خواهید کرد. شما کارهایی مانند برگزاری جلسات، صحبت با مشتریان و نظارت بر پیشرفت پروژه را انجام خواهید داد.

رهبری به این معنی است که شما برای حمایت آنها، آنجا هستید. آنها را تشویق و راهنمایی کنید. با فعال بودن خودتان به آنها انگیزه دهید تا بازدهی بیشتری داشته باشند.
این ما را به نکته بعدی هدایت می‌کند:

با مثال رهبری کنید

بسیاری از ما احتمالاً دیده‌ایم یا شنیده‌ایم که در آن رئیس هیچ کاری انجام نمی‌دهد، جز اینکه تمام روز را در دفتر کارش بنشیند و سفارش‌هایی را ارائه دهد که انگار از مد افتاده‌اند. با مثال رهبری کنید و انجام درست کارها را به تیم خود نشان دهید.

وقتی مشکلی پیش می‌آید، این خود شما هستید که دیگران به آن نگاه می‌کنند، نه تیم شما. با فراهم کردن آن از همان ابتدا، مطمئن شوید که آنها جای پای محکمی دارند. تا جایی که می‌توانید خودتان را درگیر کنید. البته این کار را به خاطر تیم انجام دهید نه شهرت.

از آن لذت ببرید و لذت ببرید!

کار نیاز نیست فقط یک وظیفه خسته‌کننده باشد و زندگی‌تان نباید حول کارتان بچرخد. یک چرخه سالم برای زندگی و کارتان ایجاد کنید.
سعی کنید حین کار سرگرم باشید. همه چیز نباید به کاغذبازی و کارهای اداری ختم شود. به تقویت روحیه خود و همکارانتان فکر کنید.

سخن آخر

هرکسی سبک خود را دارد و این عالی است. به شیوه خود وفادار بمانید اما همیشه راه‌هایی برای بهبود را در نظر بگیرید و از تیم‌تان هم بخواهید که همراهتان باشند.

از افراد بازخورد بگیرید و دلهره نداشته باشید که همه چیز را رعایت نمی‌کنید. نکات زیادی وجود دارند که ممکن است ندانید اما با حمایت تیم‌تان دانشی به دست می‌آورید که شما را به بهترین تبدیل می‌کند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا