ترفندها و ترندهاجذب و استخدام

نکات و ترفندهایی برای ارزیابی و استخدام تحلیلگر داده کسب‌وکار

با پیچیده‌تر شدن بازارهای جهانی، سازمان‌ها خواهان راه‌حل‌های پیاده‌سازی فناورهای نوآورانه و مقرون‌به‌صرفه و همچنین ابزارهای مناسب برای برقراری ارتباط این راه‌حل‌ها با بسیاری از ذینفعان خود خواهند بود. به همین دلیل است که در این شرایط یک شرکت در وهله اول برای استخدام تحلیلگر داده اقدام خواهد کرد. تجزیه و تحلیل کسب‌و‌کار در طول زمان بسیار پیشرفت کرده است. کسب‌وکارها، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از فناوری اطلاعات در عملیات خود استفاده می‌کنند، آن را به عنوان یک مفهوم اصلی در رشد خود پذیرفته‌اند.

درک الزامات تغییر کسب‌وکار، ارزیابی تأثیر تجاری آن تغییرات، ثبت، تجزیه، تحلیل و مستندسازی الزامات، کمک به برقراری ارتباط و تحویل الزامات به ذینفعان مربوطه، همه نمونه‌هایی از تجزیه و تحلیل کسب‌وکار هستند. یک تحلیلگر با صاحبان کسب‌وکار ارتباط برقرار می‌کند تا خواسته‌های آن‌ها را بفهمد، درست مثل این است که یک معمار برای ساخت یک خانه در مورد طراحی، بودجه و ترجیحات شخصی افراد سؤالاتی را از ایشان می‌پرسد.

تحلیل‌گر کسب‌وکار همچنین معیارهایی را می‌سنجد که به وضوح نیازهای یک شرکت را مشخص می‌کند و تضمینی برای همسو بودن آن‌ها با فرآیندهای تجاری شرکت است، مشابه اینکه یک معمار قبل از تماس با سازندگان، نقشه‌ها را تنظیم می‌کند و تایید مالک را به دست می‌آورد. یک تحلیلگر کسب‌وکار می‌تواند در ساختار فناوری، مدیریت شرکت یا مدیریت موجودی تخصص داشته باشد، اما مهارت‌های اصلی مورد نیاز یک نفر باقی می‌ماند: تعریف مشکل یک شرکت، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط، ارزیابی فرآیندها و رویه‌های شرکت و در نهایت توصیه و پیاده‌سازی رویه‌ها برای حل مشکل تنها تجزیه و تحلیل کامل بازار است که می‌تواند به سازمان کمک کند تا با پیشرفت‌های سریع بازار همگام شود و هم‌چنین می‌تواند توانایی‌های لازم به منظور رقابت را برای شرکت فراهم کند. این مهم، تنها با تخصص و توانایی‌های یک تحلیلگر تجاری امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر، مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام تحلیلگر داده همواره در حال تکامل است و طیف وسیعی از وظایف را پوشش می‌دهد، مانند:

  • رفع چالش‌های تجاری با ارائه توصیه‌هایی بر اساس تجزیه و تحلیل و بررسی داده‌ها
  • انجام تحقیقات بازار به منظور افزایش کارایی فرآیندهای شرکتی مانند فروش، تولید و بازاریابی. تحقیقات بازار می‌تواند نحوه عملکرد رقابت را فاش کند و تحلیلگر تجاری می‌تواند بر اساس این یافته‌ها پیشنهاداتی را به شرکت ارائه دهد تا بتوانند برای خود مزیت رقابتی تعریف کنند
  • تحلیل‌گران داده در شرکت‌های بزرگ گاهی اوقات در زمینه خاصی تخصص دارند یا برای بخش خاصی کار می‌کنند و نفوذ خود را به آن حوزه محدود می‌کنند. از سوی دیگر، شرکت‌های کوچک معمولاً برنامه کاری انعطا‌ف‌پذیرتری دارند
  • شناسایی و انتقال تنظیمات لازم به ذینفعان، شرکا و مدیریت عالی شرکت
  • ایجاد راه حل‌های فناوری اطلاعات با استفاده از منابع و پر کردن شکاف بین اهداف فناوری اطلاعات و کسب‌وکار برای کمک به دستیابی به اهداف تجاری
  • پاسخگویی به سوالات مدیریت ارشد و کمک به آموزش کارکنان
  • ایجاد استراتژی مدیریت کلی برای سازمان

هنگام استخدام تحلیلگر داده، به دنبال فردی باشید که مجموعه‌ای از مهارت‌ها و توانایی سازگاری برای کمک به شرکت را در افزایش بهره‌وری، کارایی و سودآوری داشته باشد. یک تحلیل‌گر عالی کسب‌وکار به عنوان رابطی میان پتانسیل‌های تجاری و ذینفعان عمل می‌کند و به درک نیازهای شرکت و ایجاد راه حلی برای دستیابی به آن اهداف کمک می‌کند.

وظایف و شرح شغلی برای استخدام تحلیلگر داده

قبل از شروع، ابتدا باید نقش را مشخص کنید، انتظارات را تعیین کنید و تصمیم بگیرید که یک تحلیلگر جوان یا ارشد استخدام کنید. وظایف اصلی یک تحلیلگر تجاری به شرح زیر است:

شناسایی نیازهای کسب‌وکار

حفظ خطوط باز ارتباط بین ذینفعان و تیم برای شناسایی نیازهای تجاری و الزامات پروژه.

تجزیه و تحلیل و درک الزامات

بررسی و درک کامل نیازهای کسب‌وکار

اهداف گزارش

بر اساس نوع پروژه، انتظارات تجاری و ترجیحات ذینفعان، مستندسازی دقیق الزامات در قالبی که بتوان به همه ذینفعان اطلاع داد.

تأیید الزامات

هنگامی که الزامات نوشته شد، باید به همان شیوه باید از سوی تمامی ذینفعان درک شود، خطاها حذف شوند و به تایید ایشان برسد، به دست‌آوردها افزوده شود و در هزینه‌ها صرفه جویی شود.

نکاتی برای ارزیابی و استخدام تحلیلگر داده کسب‌وکار

کارجویان موقعیت شغلی تحلیلگر داده را می‌توان بر اساس توانایی آن‌ها در کار در موقعیت‌های استرس‌زا و همچنین دانش و تخصص آن‌ها قضاوت کرد. ارزیابی شایستگی یک تحلیلگر تجاری قبل از استخدام می‌تواند دشوار باشد. ما قبلاً در مورد مهارت‌های ضروری برای عملکرد موفق شغلی صحبت کرده‌ایم. با این حال، ارزیابی توانایی‌ها در یک مصاحبه حضوری دشوار است. هم زمان و هم پول لازم است. ارزیابی توانایی‌های یک کارجو قبل از مصاحبه باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود و همچنین به استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام در انتخاب نامزدهای واجد شرایط کمک می‌کند.

در این مثال، آزمون تحلیلگر کسب‌وکار آنلاین که به خوبی طراحی و اجرا شده است، یکی از روش‌های غربالگری و به کارگیری افراد است که بیشترین تأثیر را دارد. طراحی آزمونی که تمام مهارت‌های فوق‌الذکر را پوشش می‌دهد، از اهمیت بالایی برخوردار است. این آزمون باید شامل سوالات متعادل و مرتبط در زمینه استدلال و تحلیل، تفسیر داده‌ها، حفظ داده‌ها، گوش دادن، شناخت، و مهارت‌های نوشتاری باشد تا بتواند دانش پایه، متوسط و پیشرفته هر آزمون‌شونده را با موفقیت اندازه‌گیری کند.

سوالات تفکر تحلیلی

سوالات تفکر تحلیلی برای ارزیابی توانایی داوطلب در تجزیه و تحلیل و حل انواع مشکلات تجاری استفاده می‌شود. می‌توان فرض کرد که اگر یک نامزد در تفکر تحلیلی برتر باشد، در حل مسئله و تجزیه و تحلیل نیازمندی‌ها نیز پیشرفت خواهد کرد.

تفسیر داده‌ها

تفسیر داده‌ها چیزی است که اکثر افراد به صورت روزانه انجام می‌دهند. درک داده‌های عددی و گرافیکی برای تفسیر آن ضروری است.

ارتباط

تصحیح جمله، انتخاب کلمه، تشخیص خطا و سوالات درک مطلب همگی نمونه‌هایی از ارتباط هستند. تحلیلگر همچنین باید با همه اعضای تیم به طور مؤثر و منظم تعامل داشته باشد، به سؤالات پاسخ دهد و اطمینان حاصل کند که آن‌ها اهمیت کار در دست انجام و زمانی که انتظار می‌رود آن‌ها را تحویل دهند، درک می‌کنند.

توانایی حل مسائل

ارزیابی، بهترین تکنیک برای سنجش توانایی حل مسئله به جای بررسی رزومه است. توانایی حل مسئله داوطلبان را می‌توان با استفاده از مطالعات موردی، حدس زدن و ارزیابی توانایی منطقی ارزیابی کرد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا