جذب و استخدام

نحوه طراحی تست های استعدادیابی برای کسب و کار

ما بارها درباره اهمیت استخدام و استعداد درست برای یک موقعیت شغلی صحبت کرده‌ایم. اینکه بتوانید بهترین استعداد و فرد را برای یک موقعیت شغلی استخدام کنید، اصلا کار راحتی نیست. از طرف دیگر استخدام غلط نیروها سالانه هزینه‌ای معادل  1.5 برابر حقوق هر کارمند را دربر خواهد داشت. همین نکته باعث می‌شود که استخدام‌کنندگان و نیروهای انسانی تمام منابعشان را به‌کار گیرند تا بتوانند بهترین نیرو از میان سایر گزینه‌ها انتخاب کنند. یکی از بهترین گزینه‌ها و ابزاری که شما می‌توانید در این مسیر از آن استفاده کنید، تست های استعدادیابی هستند. این ارزیابی‌ها معتبر و تکرارپذیر هستند و می‌توان برای همه موقعیت‌های شغلی از آن‌ها استفاده کرد. درواقع تست‌ استعدادیابی یک اصطلاح گسترده است و استخدام‌کنندگان و مدیران به شیوه‌های مختلفی می‌توانند آن‌‌ها را پیاده‌سازی کنند.

برای درک بهتر نحوه استفاده از تست‌های استعدادیابی در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تست استعدادیابی چیست؟

به طور ساده و خلاصه، تست استعدادیابی فرایندی است که شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند تا کارجویی را انتخاب کنند که بهترین عملکرد را از خودش نشان می‌دهد و با فرهنگ سازمانی سازگار است.

این فرایند برای استخدام و البته نگهداری کارکنان در طولانی مدت، استفاده می‌شود. معمولا از تست‌های ارزیابی در مراحل پیش از استخدام استفاده می‌شود.

از این تست های استعدادیابی برای تعیین دو شاخص شایستگی و سازگاری استفاده می‌شود.

شایستگی (eligibility): این شاخص روی ویژگی‌هایی مانند مهارت، سابقه کار، تحصیلات و توانایی‌ها متمرکز است.

سازگاری (suitability): این شاخص کمی انتزاعی‌تر است و روی ویژگی‌هایی مانند انگیزه، علایق، صداقت، عملکرد تیمی و درک متقابل تمرکز می‌کند.

نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که جمع‌آوری دیتا بر اساس پاسخ‌های کارجویان تنها بخشی از این فرایند است. این ارزیابی‌ها زمانی ارزشمند می‌شوند که مدیران یا استخدام‌کنندگان بتوانند این جواب‌ها را تحلیل و بر پایه این اطلاعات بهترین کارجو را استخدام کنند.

بالاتر گفتیم که از این تست‌ها برای نگهداشت کارکنان نیز استفاده می‌شود. زمانی که این تست‌ها را به درستی تحلیل می‌کنید، می‌توانید تشخیص دهید که کارجوها در کدام نقطه عملکرد ضیف‌تری دارند، برای چه مهارتی باید آموزش بیشتری ببینند، چه چیزهایی به آن‌ها انگیزه می‌دهد، نقطه ضعف و قوت آن‌ها چیست و …..

 

چطور تست های استعدادیابی را برای شرکت طراحی کنیم؟

برای اینکه بتوانید به صورت دقیق فرایند استعدادیابی را برای کارجویانتان گسترش دهید به نقشه‌ای نیاز دارید که به صورت مرحله به مرحله شما را در این مسیر هدایت کند.

  1. نیاز کسب و کارتان را شناسایی کنید

مرحله اول برای طراحی و استفاده از تست های استعدادیابی زمانی اتفاق می‌افتد که شما به همراه تیم‌تان تعیین کنید که چه اهدافی دارید و برای رسیدن به آن‌ها چه کاری باید انجام دهید.

این نکته بسیار مهم است که تمام تصمیم‌گیرندگان یک کسب و کار روی اینکه چه کسی را باید استخدام کنید، اتفاق نظر داشته باشند. اگر استانداردی وجود نداشته باشد، تعیین بهترین استعداد عملا غیرممکن است.

  • با مدیران استخدامی همراه باشید

با کمک مدیران استخدامی و مدیران هر بخش می‌توانید تعیین کنید که برای این سمت به چه منابعی نیاز دارید، چه وظایفی باید به انجام برسند، مسئولیت‌های افراد چیست، چه مهارت‌هایی باید داشته باشند و مواردی از این قبیل.

زمانی که این فاکتورهای را تعیین کردید می‌توانید شایستگی و سازگاری افراد را بر اساس آن لیست کنید.

  1. شیوه‌ ارزیابی را در تست های استعدادیابی انتخاب کنید

اصل کار در طراحی تست های استعدادیابی بعد از این مرحله اتفاق می‌افتد. امروزه هزاران تست مختلف وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید که بهترین نتیجه را از آن‌ها بگیرید باید بتوانید بهترین گزینه را برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید.

برخی از رایج‌ترین این تست‌ها شامل:

  • تست‌های توانایی شناختی و حل مسئله
  • تست‌های شخصیت و روان‌سنجی
  • مصاحبه‌های ساختاریافته
  • نمونه کار و شبیه‌سازی

هر یک از این دسته‌بندی‌ها شامل طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها هستند. زمانی که اهدافتان را تعیین کردید و تصمیمات لازم را گرفتید، انتخاب از میان این دسته‌بندی‌ها کار چندان سختی نخواهد بود.

  1. نتایج را اجرا و تحلیل کنید

زمانی که اهداف سازمانی را تعیین کردید، شیوه و متد ارزیابی‌تان را انتخاب کردید، نوبت به اجرا کردن تست‌ها و تحلیل نتایج می‌رسد. از آن‌جایی که اکثر این تست‌ها می‌توانند به صورت آنلاین اجرا شوند، کار شما به نسبت راحت‌تر خواهد بود.

شما می‌توانید به صورت آنلاین تست‌ها را برای کارجویان بفرستید و بعد از اینکه همه جواب‌ها را دریافت کردید، شروع به تحلیل و بررسی آن‌ها کنید. فراموش نکنید اگر می‌خواهید بهترین جواب ممکن را دریافت کنید، باید برای همه کارجویان یک سمت مشخص، یک تست واحد بفرستید.

  1. از تحلیل‌های پیش‌بینی کننده (PREDICTIVE ANALYTICS) برای پردازش نتایج استفاده کنید

سنجش استعداد تنها یک تکه از یک پازل کلی است. بخش دیگر درک و تحلیل داده‌هایی است که دریافت می‌کنید. ابزارهای تحلیل پیش‌بینی‌کننده این داده‌های ورودی را می‌خوانند و یک مدل مبتنی بر هوش مصنوعی را برای ارائه خروجی مفید اعمال می‌کنند.

این مدل برای همه «ورودی‌»های دریافتی از یک کارجو اعمال می‌شود، به این معنی که این پلتفرم می‌تواند اطلاعات مربوط به CV، ارزیابی‌ها و هر داده‌ای درباره کارجو را بسنجد.

این رویکرد جامع و خودکار به این معنی است که شما می‌توانید به سرعت یک تصویر کلی از اینکه کارجو عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارد یا نه، به دست آورید.

نتیجه‌گیری

تمام کسانی که نقشی در فرایند استخدام داشته‌اند، متوجه هستند که تست های استعدادیابی فرایندی سخت، هزینه‌بر و زمان‌بر است. به همین دلیل هم استخدام فرد درست اهمیت زیادی دارد.

برای سریع‌تر شدن و بهتر بودن فرایند استخدام تکنیک‌ها و روش‌های بسیاری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ارزیابی‌های پیش از استخدام محسوب می‌شود.

برای اینکه بتوانید از این ارزیابی‌ها بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، در ابتدا باید درک کنید که از یک کارجو دقیقا چه توقعاتی دارید و دقیقا چه کارهایی را باید انجام دهد و براساس آن می‌توانید ارزیابی‌های موردنظرتان را طراحی کنید. این کار ممکن است در ابتدا بسیار سخت به نظر برسد، با این حال به این دلیل که کیفیت فرایند استخدام را بسیار بهبود می‌بخشد برای شما کارآمد خواهد بود.

منبع: recruitee.com

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا