ترفندها و ترندها

چه زمانی باید تغییر شغل دهیم؟

حتما برایتان پیش آمده که دیگر شغل‌تان برایتان جذاب نیست، کارها برایتان حوصله‌سر‌بر است، حس می‌کنید حقوقی که دریافت می‌کنید کافی نیست و انگیزه‌ای برای انجام وظایف خود ندارید. در این شرایط اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد تغییر شغل است. 

در این مقاله با هم بررسی می‌کنیم که:

  • چه زمانی باید شغل خود را ترک کنید؟
  • نشانه‌هایی که می‌گوید باید شغل خود را تغییر دهیم
  • چگونه می‌توانیم خوب یا بد بودن تغییر شغل را بسنجیم

 

بنابراین اگر سوالاتی چون سوالات زیر به سراغتان آمده، با مجله تست‌پرو همراه باشید.

“کِی زمان شروع جستجو برای کار جدید فرا رسیده است؟”

“آیا باید شغل خود را تغییر دهم یا سر جای خود بمانم؟”

“چگونه بدانم چه موقع شغل خود را ترک کنم؟”

“چرا باید کارم را تغییر دهم”

“من از کار خود خسته شدم، چه کاری باید انجام دهم؟”

 

مواردی که نشان می دهد شما به تغییر شغل نیاز دارید

ارتقا پیدا نکردن

ارتقا در شغل‌های امروزی ارتباط کمتری با سابقه و مدت بودن شما در یک موقعیت شغلی دارد و بیشتر به عملکرد، روابط و جاه‌طلبی‌تان مربوط می‌شود. اما به هر حال مدیر مستقیم شما باید شایستگی شما برای ارتقا را در شما ببیند تا براساس مهارت‌هایتان انتخاب شوید. می‌توانید مواردی که به آنها علاقه دارید و ممکن است منجر به ترفیع شما شوند، پیشنهاد و مطرح کنید. با روسای خود صحبت کنید؛ از خودتان شوق و علاقه نشان دهید و به دنبال مسئولیت‌های بیشتر باشید. اداره پروژه‌های مختلف در محل کارتان را بدست بگیرید. اگر فکر می‌کنید نقش یا مسئولیت‌های مناسبی برای شما در پیش نیست، می‌توانید گزینه ماندن در این شغل یا رفتن از آن را در نظر بگیرید.

نبود آموزش متناسب

شما باید همواره در حین کار کردن، چیزهای جدیدی راجع به حرفه خود یاد بگیرید. از کارفرمای خود در مورد دوره‌هایی که می توانید ببینید یا مدارکی که می‌توانید دریافت کنید بپرسید. دنیا همواره در حال پیشرفت کردن است. اگر فرصتی برای پیدا کردن مهارت‌های جدید به شما داده نمی‌شود، کار کردن‌تان چیزی بجز درجا زدن نیست. اگر به نظر می‌رسد کارفرمایتان نسبت به پیشرفت شما بی‌توجه است، ممکن است زمان تغییر شغل فرا رسیده باشد.

خستگی

آیا احساس می‌کنید که هر روزتان دقیقاً مانند دیگری است و شما بدون هیچ چشم‌اندازی برای تغییر در حال حرکتید؟ اگر اینطور است و متوجه شدید که دیگر خوب انجام دادن وظایف‌تان برای شما اهمیتی ندارد. وقت آن است که بنشینید و دوباره به آینده خود فکر کنید.

نبود آینده روشن و شفاف

اگر کارفرمایتان نمی‌تواند یا نمی‌خواهد شما را ارتقا بدهد یا اگر خودتان می‌ترسید که مسئولیت‌های بیشتری داشته باشید. چون فکر می‌کنید فقط مشکلات بیشتری به وجود می‌آورد. باید به انگیزه‌های دیگر مانند بازنشستگی یا مزایای خاص محل کارتان برای ماندن فکر کنید. اگر اعتقاد دارید که این کسب‌وکار نمی‌تواند در یک بازه زمانی معقول پیشرفت شغلی معنادار یا مزایایی به شما بدهد، وقت آن است که به دنبال تغییر شغل باشید.

نادیده‌گرفته شدن

کارفرماها به روش‌های مختلفی قدردانی خود از کارکنان را نشان می‌دهند گاهی با افزایش حقوق یا پاداش، مشاوره با شما، فرصت آموزش و یادگیری مهارت‌های جدید و گاهی حتی با مسئولیت‌های جدید. اگر احساس می‌کنید توسط مدیرانتان نادیده گرفته می‌شوید، از شما قدردانی نمی‌کنند یا نسبت به کارهای مثبت شما بی‌تفاوتند؛ ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد جایی را پیدا کنید که از داشتن شما خوشحال باشند.

به هم خوردن تعادل زندگی

هر چقدر هم که عاشق شغل خود باشید، به تعادل بین کار و زندگی نیاز دارید تا کارتان برای شما و اطرافیانتان آزار دهنده نشود. اگر ساعات کارتان آزاردهنده است. اگر فکر می‌کنید حجم کاری شما هرگز قابل کنترل نخواهد بود. اگر مدام مجبور هستید برخی از کارهایتان را در خانه انجام دهید. یا حتی فکرتان بیش از اندازه مشغول کار باشد. پس نیاز دارید دوباره به تعادل شغل و زندگی شخصیتان فکر کرده و شاید در آن تجدید نظر کنید.

چشم‌انداز متفاوت و عدم همکاری

اگر در کار با مشکلی روبرو باشید، یک شرکت خوب تلاش می‌کند به شما کمک کند تا آن را حل کنید. پس اگر در چنین شرایطی که شما در حال تلاش برای رفع یک مشکل کاری بودید و هیچ همکاری از سوی شرکت‌تان ندیدید. همچنین اگر این موضوع در طول زمان تکرار شود و بهبودی نیابد، در نهایت ممکن است تغییر شغل برایتان آسان‌تر باشد.

نبود علاقه‌

صبح‌ها به سختی بیدار شدن و تمایل به نرفتن به سرکار اصلا چیز غیر عادی نیست. اما وقتی این احساس همواره با شماست قطعا مشکلی پیش آمده است. اگر در شغل مناسب خود باشید، نباید از کار کردن وحشت کنید یا از شروع هفته کاری مضطرب باشید.

تغییر شغل در چه شرایطی بهتر است؟

اگر از کارتان راضی نیستید، احتمال اینکه روی سطح عمومی شادی شما تأثیر بگذارد، حتما وجود دارد. تغییر شغل، کاری نیست که بخواهید به آرامی انجام دهید، اتفاقا کاری است که وقتی از آن مطمئن هستید نباید مدام آن را به تعویق بیاندازید. همچنین یکی از نکات مهم در تغییر شغل همین است که تا شغل جدیدی پیدا نکردید از کار فعلی خود استعفا ندهید.

اگر واقعاً مطمئن نیستید، بهتر است مواردی را که دوست دارید و چیزهایی را که دوست ندارید در مورد شغل فعلی خود بسنجید و این موارد را با جوانب مثبت و منفی شغل جدید مدنظرتان مقایسه کنید؛ از تغییر حقوق گرفته تا مدت زمان و نحوه رفت و آمد شما، تفاوت‌های بین دو محیط، این عوامل  نقشی تعیین کننده در رضایت شغلی ایفا می‌کنند. با نگاهی واقع‌بینانه در مورد تغییر شغل تصمیم بگیرید و با تهیه لیستی کامل از همه معیارهایتان مسیر شغلی درستی را برای خود تعریف کنید. 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا