ارزیابی عملکردجذب و استخدام

آشنایی با کانون ارزیابی مدیران و اهداف آن برای موفقیت سازمانی

دنیای امروز، دنیای رقابت و سرعت است. در این بین، نقش مدیران در پیشرفت سازمان‌ها انکار ناپذیر است؛ هیچ سازمانی بدون داشتن مدیرهای آگاه، شایسته و به‌روز نمی‌تواند قدمی به جلو بردارد. اما چطور یک سازمان می‌تواند از کارآمدی مدیرهایش اطمینان پیدا کند؟ پاسخ این سوال کانون ارزیابی مدیران است؛ کانونی که مدیرها را از جنبه‌های مختلف می‌سنجد و شایستگی‌شان را در زمینه‌های مختلف بررسی می‌کند. اما کانون ارزیابی مدیران چیست و چطور به رشد و توسعه سازمان کمک می‌کند؟ در این مقاله مجله تست‌پرو همراه ما باشید.

کانون ارزیابی مدیران چیست؟

کانون ارزیابی مدیران مجموعه‌ای از ارزیابان است که توانایی‌های مدیرها در زمینه‌های مختلف را ارزیابی می‌کنند. در واقع کانون ارزیابی گروهی است که با آزمون‌ها، تمرین‌ها و مصاحبه‌ها، توانایی‌های بالقوه‌ی مدیران را می‌سنجد و شایستگی آن‌ها برای پست‌های مدیریتی را تعیین می‌کند. ارزیابان این کانون با داشتن معیارهای دقیق و متناسب با پست‌های مدیریتی نه‌تنها مدیرها را می‌سنجند، بلکه پیشنهادهایی هم برای توانمندسازی و بهبود عملکرد آن‌ها ارائه می‌دهند. کانون ارزیابی یکی از قوی‌ترین و بهترین راه‌ها برای منابع انسانی و مدیر کل سازمان است که در وهله‌ اول بهترین مدیرها و کارمندها را استخدام کنند و در وهله‌ دوم مدیرهایشان را به سمت توسعه سوق دهند. اینکار گاهی توسط آزمون ارزیابی نیز انجام می‌شود که بسته به پوزیشن موردنظر انجام خواهد شد.

کانون ارزیابی مدیران چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

  • بررسی میزان شایستگی مدیرهای سازمان
  • شناسایی و کشف استعدادهای بالقوه مدیرها و استفاده از توانایی‌های آن‌ها برای پیشرفت سازمانی
  • جانشینی‌های هوشمندانه در پست‌های مدیریتی
  • ارائه پیشنهادها و راه‌کارهایی برای بهبود وضعیت مدیریت در سازمان

دستورالعمل کانون ارزیابی مدیران چیست؟

کانون ارزیابی می‌تواند در هر سازمان عملکرد خاصی داشته باشد، اما به‌طور کلی این کانون مراحل زیر را طی می‌کند:

1. تحلیل پست شغلی

در مرحله‌ اول بررسی می‌شود که پست شغلی مدیر نیازمند چه توانایی‌ها و شایستگی‌هایی است و معیارهای ارزیابی باید چه باشند. مثلاً مدیر منابع انسانی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و برای این پست چه فردی مناسب‌تر است.

2. طراحی ماتریس شایستگی

ماتریس شایستگی راهی برای تعیین شایستگی‌ها و توانایی‌های پست‌های مختلف مدیران و کارکنان است.

3. برنامه‌ریزی و سازماندهی پروژه

در این قسمت برنامه‌ریزی‌‌های لازم برای پیش بردن پروژه‌ي ارزیابی عملکرد صورت می‌گیرد؛ مسیر پروژه‌ي ارزیابی تعیین می‌شود و اقدامات اولیه صورت می‌گیرند.

4. آزمون‌ها و مصاحبه‌ها

در این مرحله ارزیابی شروع می‌شود و کانون ارزیابی مدیران با مصاحبه، پرسش‌نامه و سایر روش‌های ارزیابی، مدیرها را محک می‌زنند و آن‌ها را از ابعاد مختلف می‌سنجند.

5. تحلیل و نتیجه‌گیری

در پایان ارزیابی، به تحلیل و بررسی نتایج می‌پردازد و مصاحبه‌ها و آزمون‌ها را بررسی می‌کند.

6. باخورد به کارفرما

بعد از حصول نتایج، در وهله‌ی اول بازخورد و نتیجه‌ ارزیابی را به مدیر اصلی که می‌تواند مدیر کل یا مدیر منابع انسانی باشد، اعلام می‌‌کند.

7. بازخورد به ارزیابی شونده‌ها

در قدم بعدی اعضای کانون ارزیابی بازخوردها، پیشنهادها و توصیه‌هایشان را به مدیرها انتقال می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند نقاط ضعفشان را برطرف کنند و روی نقاط قوتشان تمرکز داشته باشند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

مهم‌ترین چالش‌های کانون ارزیابی مدیران در یک نگاه

یک کانون ارزیابی مدیران حرفه‌ای یکی از بهترین ابزارها برای رشد سازمان است، ولی این کانون می‌تواند در مسیر با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شود که آگاهی داشتن از آن‌ها باعث می‌شود بتوانید برطرفشان کنید.

برنامه‌ریزی ضعیف و نامناسب

یکی از چالش‌های موجود بر سر راه کانون، عدم برنامه‌ریزی مناسب است؛ یعنی در انتخاب ارزیاب ، شیوه‌های ارزیابی، نتایج و فرآیند توافقی وجود ندارد و این باعث می‌شود کانون نتواند کارش را درست و خوب انجام بدهد.

تحلیل شغلی نادرست

تحلیل نتایج ارزیابی و سوالات مصاحبه اهمیت زیادی دارد؛ بدون یک تحلیل درست شما نمی‌توانید برای پیشرفت گام بردارید. در واقع این تحلیل است که شایستگی مدیران را مشخص می‌کند و به شما برای رشد راهکار می‌دهد.

انتخاب نادرست ارزیاب

یکی از چالش‌های دیگر، انتخاب نادرست ارزیابان است. ارزیاب اهمیت زیادی در روند ارزیابی دارد و در واقع نقش اول این کار است؛ انتخاب اشتباه ارزیاب تمام زحمت‌های شما را هدر می‌دهد و هیچ نتیجه‌ي مثبتی به دنبال ندارد.

کانون ارزیابی مدیران ؛ نردبان موفقیت

این مدیرها هستند که به کسب‌وکارها و سازمان‌ها جهت می‌دهند و موفقیت یا عدم موفقیت آن را رقم می‌زنند. بدون یک مدیر آگاه، بهترین کارمندهای دنیا را هم بیاورید نمی‌توانید به رشد اقتصاد و پیشرفت کلی سازمان کمک کنید. کانون ارزیابی مدیران در واقع یک راهنما است؛ راهنمایی که به شما می‌گوید بهترین انتخاب کدام است و چطور به مدیرهایتان کمک کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا