جذب و استخدام

بزرگ‌ترین اشتباهات مصاحبه شغلی (و راه‌های جلوگیری از آنها در سال 2022)

اگر رزومه‌ای که ارسال کرده‌اید پذیرفته شده و برای مصاحبه دعوت شده‌اید، این مقاله برای شماست. حالا تنها چیزی که سد راه شما و شغل رویایی‌تان قرار دارد مصاحبه است. این روند ترسناک می‌تواند بهترین افراد را نیز گیج کند. رفع این مشکل به سال‌ها تمرین نیاز دارد. اما احتمالا شما هم زمان لازم برای درس گرفتن از اشتباهات استخدام خود را نداشته باشید. پس با ما همراه باشید تا با اشتباهات مصاحبه شغلی آشنا شوید که در مصاحبه‌هایتان تکرار نکنید.

راهنمای کامل ما را در مورد نحوه جلوگیری از بزرگترین اشتباهات در مصاحبه شغلی شامل:

  • حاضر شدن در جلسه مصاحبه بدون آمادگی
  • دیر رسیدن
  • زود رسیدن
  • نداشتن ظاهر مناسب
  • و موارد دیگر

را بخوانید.

 

آشنایی با اشتباهات مصاحبه شغلی (و نحوه اجتناب از آنها)

 

اشتباه شماره 1 مصاحبه –حاضر شدن در جلسه مصاحبه بدون آمادگی

به عنوان یک کارجو بسیار غیرجذاب و غیر حرفه‌ای است که برای پاسخ به برخی سوالاتی که احتمال پرسیده شدن بالایی دارند آماده نباشید و از آن بدتر این است که برخی از نامزدها بدون اینکه چیزی در مورد سازمان یا موقعیت شغلی بدانند در جلسه مصاحبه ظاهر می‌شوند.

این کار به شدت غیرحرفه‌ای است. اگر با این سطح از آمادگی در مصاحبه‌ای شرکت کنید به شما اطمینان می‌دهیم که نمی‌توانید آن شغل را به دست بیاورید. شرکت‌ها به دنبال استخدام افرادی هستند که اطلاع کاملی از شرح وظایفشان دارند و بدانند که دقیقا چگونه می‌توانند برای سازمانشان ارزش افزوده ایجاد کنند.

نحوه اجتناب

  • کاری که باید انجام دهید این است که به وب‌سایت شرکت بروید و از ارزش‌ها و ماموریت‌های آن ها اطلاعات لازم را کسب کنید. در مورد صنعت‌شان تحقیق کنید و رقبای شرکت را بشناسید.
  • سپس، به تجزیه و تحلیل موقعیتی بپردازید که برای آن درخواست شغلی ارسال کرده‌اید. مسئولیت‌های اصلی شما چه خواهد بود؟ آنها از شما چه انتظاری دارند؟
  • مصاحبه کننده قطعا از شما می‌خواهد که نمونه‌هایی از دستاوردهای خود را بیان کنید. سعی کنید قبل از شروع مصاحبه، داستان ها و مثال هایی ارائه دهید که توانایی‌های شما را نشان می‌دهد. این تضمین می‌کند که وقتی آن‌ها شروع به پرسیدن سؤالات خاص می‌کنند، گیر نخواهید کرد یا پرت نمی‌شوید.
  • مصاحبه شغلی مانند یک آزمون است: می‌توانید باری به هرجهت و بدون اطلاعات کافی تنها در جلسه ظاهر شوید و به بهترین‌ها امیدوار باشید. یا می‌توانید آماده سر قرارتان حاضر شوید و خیالتان راحت باشد که هیچ سوالی نمی‌تواند توانایی شما را زیر سوال ببرد.

اشتباه شماره 2 مصاحبه – دیر رسیدن

به کسی که به مصاحبه‌های شغلی دیر می‌آید چه می‌گویند؟ بی‌مسئولیت!

به موقع حاضر شدن در جلسه مصاحبه بسیار مهم است. دیر حاضر شدن علاوه بر غیرمسئولانه بودن، زمان مصاحبه ارزشمند مصاحبه را کاهش می‌دهد. نظر مصاحبه‌کننده‌ها این است که اگر فردی در جلسه مصاحبه که یک روز است نمی‌تواند وقت خود را تنظیم کند و به موقع حاضر شود، در صورت استخدام چطور می‌خواهد هر روز سر یک ساعت مشخص در محل کار حاضر شود؟

نحوه اجتناب

  • برای زمان رفت و آمد و نحوه حضورتان در محل مصاحبه از یک روز قبل برنامه‌ریزی کنید.
  • برای روز مصاحبه زمانبندی داشته باشید و طبق برنامه‌تان تمام توجه‌تان را فقط روی مصاحبه متمرکز کنید. هیچ کار دیگری به ساعات قبل از مصاحبه اختصاص ندهید.
  • مطمئن شوید که زمان ترافیک، زمان رفت و آمد و بررسی‌های احتمالی دیگر را در نظر گرفته‌اید. اگر باز هم به دلایل اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی دیر رسیدید، در مورد آن زیاد توضیح ندهید چرا که به نظر مصاحبه‌کننده اینطور می‌آید که در حال بهانه‌تراشی هستید. بابت وقت تلف شده عذرخواهی کنید، دلیل تاخیرتان را توضیح دهید و به مصاحبه ادامه دهید.
  • از سوی دیگر اگر به دلیل پیش آمدن یک وضعیت اضطراری حدس زدید که برای رسیدن به جلسه مصاحبه خیلی دیر شده‌ یا خیلی دیر می‌رسید، حتما به نحوی سازمان را مطلع کنید. مثلا با ارسال ایمیل یا پیام یا تماس تلفنی.

اشتباه شماره 3 مصاحبه – زودتر رسیدن

تقریباً همه می‌دانند که شما هرگز نباید برای یک مصاحبه شغلی دیر کنید.

اما نکته اینجاست که خیلی زود هم نباید در محل مصاحبه حاضر شوید.

هرچند ممکن است درک این موضوع سخت باشد اما مصاحبه‌کننده زمان مشخصی را برای شما در نظر گرفته است، شما نمی‌توانید هر زمان که بخواهید وارد شوید. برای کنار آمدن با آن به زمانی فکر کنید که به مهمانی دعوت شده‌اید قطعا حضور شما زودتر از موعد مقرر صاحبخانه را به زحمت می‌اندازد.

نحوه اجتناب

اگر بخواهید می‌توانید تا ده دقیقه قبل از شروع مصاحبه در ساختمان حاضر شوید. این بازه زمانی برای انجام هر بررسی که به آن احتیاج دارید کافی است. هر مدتی که زودتر از ده دقیقه حاضر شوید زیاد است. اگر زود رسیدید، مدت باقی‌مانده را در ماشین خود منتظر بمانید. اگر به محیط اطراف آشنایی داشتید نیز می‌توانید برای آرام کردن اعصاب خود در آن حوالی قدم بزنید.

اشتباه شماره 4 مصاحبه – نداشتن ظاهر مناسب

از دیگر اشتباهات بزرگ در مصاحبه، نامرتب به نظر رسیدن و لباس پوشیدن نامناسب است. کاندیداهایی که دوش نگرفته‌اند، آراسته نیستند یا با شلوار ورزشی حاضر شده‌اند، معمولاً به راحتی کنار گذاشته می‌شوند. باید خودتان را جدی بگیرید تا کارفرما شما را جدی بگیرد.

نحوه اجتناب

  • قبل از اینکه آماده شوید، از خود بپرسید اگر قرار بود به جای مصاحبه برای این موقعیت کار کنم، دوست داشته چونه به نظر بیایم؟ سپس، لباس مناسب را انتخاب کنید و بپوشید. به غیر از آن، در اینجا چند نکته دیگر در مورد زیبایی ظاهری وجود دارد:
  • شب قبل از یک مصاحبه مهم بیرون نروید.
  • آنقدر زود از خواب بیدار شوید تا قبل از بیرون رفتن زمان زیادی برای آماده شدن در اختیار داشته باشید.
  • حتما دوش بگیرید و تمیز و مرتب به نظر برسید.
  • برای خانم‌ها: در آرایش زیاده‌روی نکنید. شما برای مصاحبه می‌روید نه قرار ملاقات عاشقانه!
  • برای آقایان: حتما اصلاح کنید و آراسته باشید.
  • در نهایت، مطمئن شوید که لباس مناسب پوشیده‌اید.
  • برای مصاحبه در یک شرکت برجسته حتما لباس کاملا رسمی بپوشید. اما اگر برای کار در یک غذاخوری محلی درخواست داده‌اید چطور؟ به سراغ چیزهای معمولی‌تر بروید.

اشتباه شماره 5 مصاحبه – کم انرژی به نظر آمدن

اشتیاق کم در طول مصاحبه یک قاتل شغل است. اگر در مورد این شغل پرشور یا هیجان‌زده نباشید، در لحن، وضعیت بدن و زبان بدن شما ظاهر می‌شود.

ممکن است چیزی شبیه به این اتفاق بیفتد: لحن بی‌علاقه، عدم توجه، عدم تماس چشمی، یا وضعیت بدنی درهم شکسته. مصاحبه‌کننده بلافاصله متوجه این موضوع خواهد شد و به طور ذهنی شما را خط می‌زند.

نحوه اجتناب

لازم نیست بالا و پایین بپرید یا کلمه “پرشور” را پانزده بار تکرار کنید. بلکه چند نکته ساده‌تر وجود دارد در ادامه آورده‌ایم:

شب قبل به اندازه کافی بخوابید. حتی اگر مهمانی مجردی بهترین دوستتان باشد، به هر قیمتی شده در خانه بمانید!

در مورد مصرف کافئین مراقب باشید که قبل از مصاحبه مقدار مناسب را دریافت کرده باشید. زیاده‌روی نکنید تا دچار عصبانیت شوید، اما بدون مصرف آن هم به مصاحبه نروید.

هنگام توضیح دادن از دست‌ها و به طور کلی حرکت استفاده کنید. این باعث می‌شود که حرف‌هایتان با اشتیاق و انرژی مورد توجه قرار گیرد.

ارتباط چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و دوستانه رفتار کنید.

اشتباه شماره 6 مصاحبه – انرژی بیش از حد پرانرژی به نظر آمدن

سعی نکنید ادای آدم‌های “خیلی خونسرد” را در بیاورید چرا که برای کسب یک موقعیت شغلی هرگز جواب نمی‌دهد. اما بیش از حد پر انرژی بودن هم کمکی نمی‌کند. اگر بیش از هیجان حد نشان دهید، کار کودکانه‌ای به نظر می‌آید. ضمن این که ممکن است باعث شود دقت‌تان در مورد پاسخی که به سوالات می‌دهید را کم کند. همچنین می‌تواند منجر به این شود که مصاحبه‌کننده فکر کند شما غیرحرفه‌ای هستید یا شرکت را خیلی جدی نمی‌گیرید.

نحوه اجتناب

در اینجا نکاتی در مورد نحوه کنترل سطح انرژی آورده شده است:

  • حواستان به میزان مصرف قهوه‌تان باشد و زیاده‌روی نکنید.
  • مطمئن شوید که در طول مصاحبه تنفس خوبی دارید و با مصاحبه‌کننده ارتباط برقرار می‌کنید. با انرژی مصاحبه‌کننده هماهنگ باشید و برخورد دوستانه‌ای داشته باشید.
  • خونسرد و آرام باشید. به صرف این که چیزی گفته باشید پاسخ ندهید. به حرف‌هایتان پیش از به زبان آوردن بیاندیشید.
  • اگر اهل مدیتیشن هستید، پیشنهاد خوبی است که پیش از مصاحبه انجام دهید و از درگیری‌های ذهنی‌تان خارج شوید و خود را آرام کنید.

اشتباه شماره 7 مصاحبه – پیدا نکردن لحن مناسب

یکی دیگر از خطاهایی که بسیاری از کاندیداها مرتکب می‌شوند، بیش از حد مهم یا کم اهمیت جلوه دادن نوع گفتار خود است. منظور چیست؟ بگذارید در این مورد کمی توضیح دهیم…

باید بسته به نوع موقعیت/شرکتی که برای آن درخواست می‌دهید لحن و زبان خود را تنظیم کنید. اگر در یک شرکت حقوقی معتبر چندملیتی درخواست می‌دهید، با حرف‌های عامیانه سر صحبت را باز نکنید. این کار باعث می‌شود که کاملاً غیرحرفه‌ای به نظر برسید. یا، از سوی دیگر، اگر برای مصاحبه به سوپرمارکت محلی می‌روید، لازم نیست کت و شلوار بپوشید و با کلمات “بله، آقا”، “نه، خانم!” صحبت کنید. زیرا در این شرایط ممکن است مصاحبه کننده فکر کند که شما شبیه به یک روبات رفتار می‌کنید.

نحوه اجتناب

  • ضرب‌المثل با هرکس مثل خودش رفتار کنید در اینجا جواب می‌دهد. انجام درست این کار مستلزم این است که از آن اجتماع آگاهی لازم را داشته باشید.
  • با شروع مصاحبه، به لحن و زبان بدن مدیر منابع انسانی توجه کنید.
  • آیا آنها رسمی، آرام یا محتاط هستند؟ توصیه ما به شما انجام کار مشابه است.
  • آیا آنها دوستانه و آرام هستند؟ متقابلا همان رفتار را انجام دهید!

اشتباه شماره 8 مصاحبه – عدم توجه

آیا تجربه چنین اتفاقی را داشته‌اید؟ وقتی یک نفر دارد در مورد چیز مهمی با شما صحبت می‌کند اما ناگهان شما به این فکر فرو می‌روید که برای ناهار قرار است چه چیزی بخورید.

زمانی که یک دوست در حال صحبت کردن است این کار اشکالی ندارد اما بی‌توجهی در طول مصاحبه یک اشتباه بزرگ است. چرا که ممکن است مصاحبه‌کننده از شما سوالی بپرسد و منتظر جواب باشد اما شما اصلا نشنیده‌اید که او چه پرسیده است. یا اتفاق بدتر این که مصاحبه‌کننده متوجه می‌شود شما بی توجه یا اصطلاحا در حال چرت هستید و به همین دلیل شما را رد صلاحیت می‌کند.

نحوه اجتناب

  • اطمینان حاصل کنید که در طول مصاحبه به طور موثر در حال گوش دادن هستید.
  • تمرکز اصلی شما فقط باید روی مصاحبه کننده و سوال مورد نظر باشد.
  • سعی کنید قبل از ورود به اتاق ذهن خود را خالی کنید.
  • هروقت متوجه شدید که حواستان در حال پرت شدن است سریع با یک نفس عمیق و سعی کنید متمرکز شوید و به فضای جلسه برگردید.

اشتباه شماره 9 مصاحبه – از قبل تمرین نکردن

اکثر مصاحبه‌کنندگان به معنای واقعی کلمه سوالات یکسانی را خواهند پرسید. بنابراین، واقعاً هیچ عذر و بهآن های برای تمرین نکردن و یافتن پاسخ‌های بالقوه وجود ندارد.

نحوه اجتناب

  • در به خوبی پشت سر گذاشتن هر مصاحبه‌های شغلی، آمادگی نیمی از کار است. اگر خود را برای تمام سوالاتی که ممکن است بپرسند آماده کرده باشید، بدون شک از جلسه مصاحبه سربلند بیرون خواهید آمد. مطمئن شوید که رایج‌ترین سوالات مصاحبه را مرور کرده و پاسخ‌های خود را آماده کرده‌اید.
  • یک مصاحبه ساختگی با یک دوست انجام دهید. ببینید در پاسخ به چه مواردی مشکل دارید و در مورد پاسخ  به آنها فکر کنید. با این حال، تنها حفظ کردن سوال و جواب‌ها کافی نیست. چرا که با فراموش کردن بخش کوچکی از آن یا وجود داشتن یک تفاوت ریز در سوال هر آنچه که حفظ کرده‌اید دیگر برایتان فایده‌ای ندارد.

سوالاتی که می‌توانید پیش از مصاحبه برای پاسخ به آنها خود را آماده کنید:

  1. چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟
  2. چرا باید شما را استخدام کنیم؟
  3. نقاط قوت و ضعف شما چیست؟
  4. بزرگترین قدرت شما چیست؟
  5. بزرگترین دستاورد شما چیست؟
  6. 5 سال دیگر خودت را کجا می بینید؟
  7. اهداف شغلی شما چیست؟
  8. در مورد این موقعیت شغلی در سازمان ما چه چیزهایی شنیده‌اید؟
  9. چرا تصمیم گرفتید برای این موقعیت اقدام کنید؟
  10. درباره این شرکت/سازمان چه می‌دانید؟
  11. شرایط حقوق شما چیست؟
  12. آیا سوالی از ما ندارید؟
  13. با یک مثال توضیح دهید که چگونه خواهید بود [موقعیتی که با مهارت‌هایی که مصاحبه کننده به دنبال آن است مطابقت دارد].

 

اشتباه شماره 10 مصاحبه – خود را بیش از آنچه واقعا هستید نشان دادن

اینکه شما در طول مصاحبه بدنیال کسب یک موقعیت شغلی هستید مهم است، اما به یاد داشته باشید که هدف از مصاحبه این نیست. بلکه مصاحبه‌کننده می‌خواهد بداند که شما چه ارزش افزوده‌ای می‌توانید برای شرکت داشته باشید. بنابراین نباید فقط به مصاحبه بروید و در مورد آنچه که انتظار دارید، مقدار حقوق و دستمزدی که در نظر دارید و غیره صحبت کنید. درعوض، باید بیشتر بر این تمرکز کنید که چگونه می‌خواهید به شرکت در رسیدن به اهدافش کمک کنید (و سپس در مورد آنچه می‌خواهید صحبت کنید).

نحوه اجتناب

  • لاف نزنید، اصطلاحا خاکی باشید و از دستاوردهایی که به این موقعیت شغلی مربوط هستند صحبت کنید.
  • درک کنید که آنها به دنبال چه هستند و پاسخ‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنید. در مورد دستاوردها و مسئولیت‌هایی صحبت کنید که نشان می‌دهد برای نقش بسیار مناسب هستید.
  • هنگام پاسخ دادن به سؤالات انعکاسی مانند ” بزرگترین نقاط قوت شما چیست؟” زیاده روی نکنید؟ پاسخ‌های مختصری برای مصاحبه شغلی آماده کنید (حداکثر 2 تا 3 دقیقه).

اشتباه شماره 11 مصاحبه – به اشتراک گذاری جزئیات شخصی

ممکن است کنترل خود را از دست بدهید و شروع کنید به پرگویی در مورد جزئیات شخصی نامربوط به موقعیت.

اگر با مصاحبه کننده در مورد اشتیاق مشترک خود به طلاسازی ارتباط برقرار کنید اشکالی ندارد. اما اگر پشت هم در مورد موضوعی که برای مصاحبه‌کننده اهمیتی ندارد حرف بزنید به نظرش می‌آید که درحال پرگویی هستید و با این کار کسل‌کننده به نظر می‌رسید.

نحوه اجتناب

  • پاسخ‌های خود را مرتبط و دقیق نگه دارید.
  • توجه کنید که مصاحبه‌کننده به آنچه شما می‌گویید چه واکنشی نشان می‌دهد. ممکن است به اینکه آیا حیوان خانگی دارید توجهی نکند اما وقتی در مورد کتابی حرف می‌زنید با دقت گوش دهد.
  • مصاحبه کنندگان مختلف علایق متفاوتی دارند، بنابراین مهم است که واکن‌ های آن ها را به خوبی بفهمید و جزئیات مربوط به آنها را به اشتراک بگذارید.

اشتباه شماره 12 مصاحبه – بیش از حد شخصی بودن با مصاحبه‌کننده

اگرچه ممکن است در مورد موضوعات مشترکی با هم ارتباط برقرار کنید، اما نباید با مصاحبه‌کننده خیلی صمیمی رفتار کنید. این یک قرار ملاقات یا دعوت به صرف ناهار نیست. از آنها در مورد خانواده، زندگی شخصی یا آرزوهای شغلی نپرسید.

نحوه اجتناب

  • به یاد داشته باشید که تمام مصاحبه‌ها در یک فضای حرفه‌ای انجام می‌شود.
  • مطمئنا، صحبت کردن با مصاحبه‌کننده و گفتگو در مورد یک مساله مشترک اشکالی ندارد، اما نباید در آن زیاده‌روی کنید. بنابراین، کاری که باید انجام شود این است که مشخصا در یک مسیر حرفه‌ای قدم بردارید و گفتگو را به سمت یک موضوع شخصی هدایت نکنید.

اشتباه شماره 13 مصاحبه – استفاده از تلفن

با اینکه این مورد بسیار ساده است، اما باز هم برخی از کاندیداها نمی‌توانند آن را درست انجام دهند. ورود به جلسه مصاحبه با تلفن در دست یا استفاده از آن در طول مصاحبه یک علامت خطر بسیار بزرگ است. چرا که هم باعث می‌شود حواس شما پرت شود و هم این که بسیار غیرحرفه‌ای به نظر برسید.

نحوه اجتناب

خیلی ساده است: گوشی خود را در کیف خود قرار دهید، روی حالت بی صدا. توییتر یا چت گروهی شما می‌تواند منتظر بماند. در طول مصاحبه در هیچ لحظه‌ای آن را بیرون نیاورید. هرگز!

اشتباه شماره 14 مصاحبه – بدگوئی از کارفرمایان گذشته

شاید شما یک رئیس وحشتناک داشتید. تیم قبلی شما ممکن است بسیار غیرحرفه‌ای بوده باشند. حتی ممکن است آنها دلیل ترک شغل یا اخراج شما باشند.

با این حال، اینها جزئیاتی است که هرگز نباید با مصاحبه‌کننده خود در میان بگذارید.

اگر در مورد کارفرمایان قبلی خود بدگویی کنید:

ممکن است مصاحبه کننده فکر کند حتما مشکل از شما بوده زیرا شما انسانی هستید که در حال غیبت کردن هستید پس حتما خیلی مسائل دیگر را هم رعایت نمی‌کنید.

غیرحرفه‌ای، بداخلاق و متخاصم به نظر می‌رسید.

فکر می‌کنند در مورد آنها نیز همین‌گونه قضاوت خواهید کرد و پشت سرشان صحبت خواهید کرد.

و بنا به این دلایل می‌توان نتیجه گرفت که شما هرگز آن شغل را به دست نمی‌آورید.

نحوه اجتناب

ممکن است از شما در مورد مدیران یا شرکت قبلی خود سؤال شود. به یاد داشته باشید که نیازی به ارائه جزئیات بیش از حد ندارید.

اگرچه ممکن است هنوز مقداری احساسات منفی در درون شما وجود داشته باشد اما با حفظ پرستیژتان، از آنها بدگویی نکنید. حتی اگر رئیس شما به معنای واقعی کلمه شیطان بوده، پاسخ مثبت و حرفه‌ای بدهید.

اشتباه شماره 15 مصاحبه – صحبت کردن به صورت کلیشه ای

کلیشه‌ها به خصوص برای کسانی که برای اولین بار است که به مصاحبه استخدامی می‌روند جذاب هستند.

در یک مقطع زمانی، همه ما به یک مصاحبه شغلی رفته‌ایم و گفته‌ایم:

“من ذاتا یک رهبر به دنیا آمدم.”

“من به جزئیات توجه زیادی دارم”

“من یک متفکر انتقادی هستم.”

“من خیلی خوب در تیم کار می‌کنم”

هرچند که ممکن است در مورد شما صدق کنند، اما بسیار عمومی هستند. گوش مصاحبه‌کنندگان این قبیل حرف‌ها که توسط اشخاص زیادی گفته می‌شوند پر است، بنابراین پس از مدتی اصلا حرف‌هایتان را نمی‌شنود چه برسد که بخواهد به آنها اعتنایی هم داشته باشد.

نحوه اجتناب

تفاوت بین کلیشه و پاسخ خوب بستگی به تجربیات شما دارد. منظور چیست؟ بیایید این دو پاسخ را با هم مقایسه کنیم:

“من یک رهبر خوب هستم.” – خیلی معنی نداره

“من یک رهبر خوب هستم. من تیمی متشکل از 15 نفر از همکاران بازاریابی را به مدت سه سال مدیریت و نظارت کردم. – حالا شواهدی دال بر آن چه گفته‌ایم وجود دارد! شما می‌خواهید با موقعیتی که در آن مهارت‌های رهبری را نشان داده‌اید، از کلیشه دوری کنید.

برای این که تجربیاتتان پشتوانه حرف‌هایتان باشد، می‌توانید از روش STAR (نتیجه- اقدام- وظیفه-موقعیت) استفاده کنید.

به طور خلاصه، این کار به این صورت است:

S – شما ابتدا زمینه داستان را بیان می‌کنید. تنظیم مکان و زمان از دستتان خارج نشود.

T – سپس، مسئولیت‌های اصلی رهبری خود را مشخص می‌کنید.

A – در مرحله بعد، نحوه نشان دادن این مهارت‌های رهبری را توضیح می‌دهید.

R – در نهایت، نتیجه‌گیری می‌کنید که تأثیر رهبری شما در عملکرد سازمان چه بوده و چه چیزی یاد گرفته‌اید.

اشتباه شماره 16 مصاحبه – زیاد صحبت کردن

هیچکس کسی را که زیاد حرف می‌زند دوست ندارد. اغلب اوقات، مصاحبه‌شوندگانی که زیاد با آنها صحبت می‌کنند، این کار را موقعی انجام می‌دهند که آماده نیستند، صادق نیستند، یا پاسخ یک سوال را نمی‌دانند.

این یک مشکل واقعی است: وقتی مصاحبه‌کننده سوالی می‌پرسد، به دنبال پاسخی مستقیم است. هنگامی که در دایره یا بیش از حد صحبت می‌کنید، نکات اصلی شما ممکن است در دریایی از اطلاعات گم شوند.

علاوه بر این، افرادی که بیش از حد صحبت می‌کنند، به طور کلی، شنوندگان خوبی هم نیستند (و از این رو نمی‌توانند عملکرد تیمی خوبی داشته باشند).

نحوه اجتناب

هدف‌تان این باشد که بهترین پاسخ را تا حد امکان روشن و واضح به مصاحبه کننده بدهید.

کیفیت پاسخ را به کمیت آن ترجیح دهید.

بخاطر داشته باشید که وقتی مصاحبه کننده از شما می‌پرسد که بزرگترین نقطه قوت شما چیست، آنها فقط به دنبال پاسخ آن سوال هستند، نه خلاصه‌ای از تمام مهارت‌های شما!

همانطور که گفتیم با آماده شدن برای مصاحبه از غافلگیر شدن جلوگیری کنید. اگر به طور طبیعی انسانی بسیار اهل صحبت کردن هستید، از قبل چند پاسخ برای سوالات رایج را بنویسید. این کار به ساختاردهی افکارتان کمک می‌کند و احتمال به وجود آمدن مشکل در جریان مصاحبه را به حداقل می‌رساند.

اشتباه شماره 17 مصاحبه – زبان بدن نامفهوم

زبان بدن گاهی بلندتر از کلمات صحبت می‌کند. می‌توانید بگویید که با اعتماد به نفس، سخت‌کوش و پرشور هستید، اما بدن شما چه می‌گوید؟

اگر خمیده‌اید و با زمزمه صحبت می‌کنید، مشخص می‌شود که در بیان خود رو راست و صادق نیستید.

نحوه اجتناب

در اینجا پنج نکته کلی در مورد زبان بدن در طول مصاحبه آورده شده است:

وضعیت بدن! وضعیت بدن! وضعیت بدن! – اگر می‌خواهید صاف بنشینید، با شانه‌های صاف اما ریلکس باشید. مطمئن شوید که پاهایتان را زیاد باز نکرده‌اید، اما خمیده هم نیستند.

چشم‌ها- برقراری تماس چشمی یک ضرورت است. این نشان می‌دهد که یک نامزد قابل اعتماد هستید. هنگامی که به سؤالی پاسخ می‌دهید، همیشه مستقیماً به مصاحبه‌کننده نگاه کنید و تماس چشمی را در تمام مدت حفظ کنید. اگر از تماس چشمی می‌ترسید، به ناحیه بین چشمان مصاحبه‌کننده نگاه کنید. به این ترتیب شما احساس راحتی بیشتری خواهید کرد و او نیز نمی‌تواند چیزی بگوید.

از دست برای انتقال پیام استفاده کنید – هنگام صحبت کردن، کف دست خود را باز نگه دارید یا نوک انگشتان خود را لمس کنید. مطمئن شوید که دستان شما با آنچه می‌گویید هماهنگ است.

هرگز بدون لبخند واقعی مقبول نمی‌افتید- می‌خواهید در طول مصاحبه مثبت تابیده و لبخندی گرم داشته باشید. این باعث می‌شود که شما صمیمی و دوستانه به نظر برسید.

هنگام احوالپرسی با مصاحبه‌کننده دست دادن شما محکم باشد – دست دادن محکم نشان‌دهنده اعتماد به نفس و قاطعیت است. حتما آن را رعایت کنید!

اشتباه شماره 18 مصاحبه – از ابتدا حرف حقوق و مزایا را بزنید

اشتباه بزرگی است که تصمیم بگیرید حقوق و مزایای خود را در همان ابتدای مصاحبه مطرح کنید. جلسه مصاحبه فرصتی برای تیم استخدام‌کننده شرکت است تا شما را بشناسند. ابتدای مصاحبه زمانی است که شما باید با تیم استخدام‌کننده ملاقات کنید، بدانید آنها چگونه هستند و به دنبال چه هستند و مسائلی از این قبیل. شما نباید مستقیماً وارد بحث حقوق و مزایا شوید. این باعث می‌شود که مصاحبه کنندگان فکر کنند در درجه اول انگیزه شما پول است و به خود شغل اهمیتی نمی‌دهید.

نحوه اجتناب

برای صحبت کردن در مورد پول عجله نکنید. زمان و مکان مناسب برای این موضوع هم وجود دارد و البته که شروع مصاحبه وقت آن نیست.

معمولاً مدیران استخدام خودشان صحبت در مورد حقوق و مزایا را پیش می‌کشند اما اگر این اتفاق نیفتاد منتظر بمانید تا از شما بپرسند که آیا سؤالی از آنها دارید.

حالا نوبت شما است که سوالات خود را در مورد مسائلی که نسبت به آنها کنجکاو هستید، از جمله حقوق بپرسید. فقط به یاد داشته باشید که بهتر است آن را پس از اتمام سایر سوالات خود مطرح کنید.

اشتباه شماره 19 مصاحبه – آماده نبودن برای پاسخ دادن به سوالات مربوط به حقوق و دستمزد

به احتمال زیاد مصاحبه‌کننده از شما در مورد حقوق مد نظرتان سوال خواهد کرد.

استفاده از این جملات شما را به پایین‌ترین درجه شایسته‌نبودن خواهد برد: “واقعا برای من مهم نیست، چیزی که برایم مهم است این موقعیت شغلی است” ، یا “راستش را بخواهید، واقعاً به آن فکر نکرده‌ام.”

علاوه‌براین پاسخ ندادن به سوال حقوق باعث می‌شود ناآماده، ساده لوح یا غیر واقعی به نظر برسید. شما باید به گونه‌ای به این سوال پاسخ دهید که نمایانگر اعتماد به نفس و قدردانی‌تان باشد.

نحوه اجتناب

شما می‌خواهید پاسخ صادقانه‌ای در مورد انتظارات حقوق خود داشته باشید.

بهترین راه برای بیان درآمد مورد نظر خود استفاده از محدوده است. بنابراین، به میانگین حقوق برای همان موقعیت در بازار کار نگاه کنید.

مهارت‌های خود را به طور عینی ارزیابی کنید: آیا شما بالاتر از حد متوسط ​​هستید یا کمتر؟

پس از آن، نحوه عملکرد شرکت را در نظر بگیرید. آیا آنها پیشرو در صنعت هستند و پول زیادی به دست می‌آورند و به سایر کارمندان خود حقوق بالایی می‌پردازند؟ یا یک استارت آپ کم بودجه هستند؟

اگر این امکان برایتان وجود دارد میانگین حقوق شرکت‌های خاص را قبل از حضور در جلسه مصاحبه بررسی کنید. فرض کنید متوسط ​​حقوق برای همان شغل n مقدار است. اما از آنجایی که شما تجربه کاری زیادی دارید و به طور کلی عملکرد بهتری نسبت به سایر همتایان خود دارید، می‌دانید که می‌توانید درخواست حقوق بیشتری داشته باشید. سپس، بسته به اینکه شرکت چقدر خوب کار می‌کند، می‌توانید یک محدوده‌ای را برای حقوق در نظر بگیرید.

اشتباه شماره 20 مصاحبه – در مورد خود بزرگنمایی و فخر فروشی کردن

در یک مصاحبه شغلی قرار است که مصاحبه‌کنندگان را تحت تأثیر قرار دهید. اما موضوع اینجاست:

این که از بهترین کارهایتان بگویید و یا اینکه خوب خودتان را پرزنت کنید با فخر فروشی کردن متفاوت است. بسیاری از نامزدها از هر فرصتی برای تعریف و تمجید از خود در طول مصاحبه استفاده می‌کنند. با این کار از خود راضی و ناخوشایند به نظر می‌آیید.

نحوه اجتناب

اصطلاحات ذهنی و کلیشه‌ای را کاهش دهید. بگذارید کار و دستاوردهایتان صحبت کنند. به اکثر سوالات تا جایی که می‌توانید مستقیم و عینی پاسخ دهید. تنها در صورتی از دستاوردهای خود بگویید که جایی در پاسخ به سوالی که از شما پرسیده شده داشته باشد.

سؤالات معمولی که به شما این امکان را می‌دهد که «از خودتان بگویید»، سؤالات بازتابی هستند.

مثلا:

چیزی درباره خودت به من بگو.

بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟

دستاوردی که بیش از هر چیز به آن افتخار می‌کنید چیست؟

اشتباه شماره 21 مصاحبه – شکسته نفسی

برخی از کاندیداها، در تلاش برای این که زیادی مغرور یا جسور به نظر نرسند یا برای این که می‌خواهند متواضع به نظر برسند، مسیر اشتباهی را انتخاب می‌کنند. به اصطلاح شکسته نفسی می‌کنند. درست است که بیش از حد تعریف کردن از خود پسندیده نیست اما عزت نفس نداشتن و نادیده انگاشتن دستاوردهای خود هم اشتباه بزرگی است. مصاحبه شغلی یک فرصت است که دستاوردهای قبلی خود را هوشمندانه به نمایش بگذارید. برای این که بتوانید در این فرصت خوب ظاهر شوید باید به هنر اعتماد به نفس و تمجید درست از خود تسلط داشته باشید.

نحوه اجتناب

شما باید یاد بگیرید که از ویژگی‌ها و مهارت‌های خود بهره ببرید. اگر در مورد یک دستاورد از شما سوال شد، جواب را دور سرتان نچرخانید و درست و مستقیم پاسخ دهید. از پاسخ‌های بیش از حد فروتنانه مانند «اوه، چیز خاصی نبود» یا «در واقع، این بیشتر یک تلاش گروهی بود» اجتناب کنید.

با استفاده از حقایق از دستاوردهای خود استفاده کنید مثلا بگویید:

“بسیار از آن ها سپاسگزارم که این فرصت را به من دادند تا مسئول مشتری X باشم. همراه با تیمی که مسئولیت آن را بر عهده داشتم، فروش کلی آن ها را در عرض یک سال 37 درصد افزایش دادم.”

به این ترتیب ضمن این که فخر فروشی نکرده‌اید، توانایی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اید.

اشتباه شماره 22 مصاحبه – نادیده گرفتن سوال “بزرگترین نقطه ضعف”

بسیاری از کاندیداها فکر می‌کنند که حقه‌ای پشت این سوال است و پاسخ واقعی نمی‌دهند و در عوض چیزی شبیه به “بزرگترین ضعف من این است که خیلی سخت کار می‌کنم.” یا “بزرگترین ضعف من این است که بیش از حد اهمیت می‌دهم.” را می‌گویند.

اما نکته اینجاست که با این جواب کسی را فریب نمی‌دهید. بدیهی است که همه انسان‌ها نقاط ضعفی دارند، اگر نمی‌توانید به این سوال پاسخ شفاف دهید یا به این دلیل است که از آنها آگاه نیستید یا در حال پنهان کردن آنها هستید. هر دوی این موارد برای مصاحبه‌کننده یک  علامت خطر است.

نحوه اجتناب

احساس ناامنی نکنید هیچ کس بی عیب نیست. حتی مصاحبه کننده هم بی عیب نیست. کلید توانایی پاسخ به این سوال این است که بدانید با این کار نشان می‌دهید که خود را به خوبی می‌شناسید و البته که در حال پیشرفت هستید. البته چیزی که شما را از انجام درست کار باز می‌دارد هم نگویید.

به عنوان مثال، اگر شما به عنوان یک تحلیلگر مالی درخواست داده‌اید، این که”خب، من در اکسل آنقدرها هم خوب نیستم”. نمی‌تواند نقطه ضعف شما باشد. این چیزی است که مستقیماً شما را از در بیرون می‌فرستد نه این که نقطه ضعف باشد!

به جای آن چیزی واقعی (اما کمتر مرتبط) را بگویید. ذکر کنید که در واقع در حال تلاش برای بهبود این نقطه ضعف با روش‌های زیر هستید.

مثال:

“بزرگترین ضعف من نیاز من به کنترل کارم است. گاهی اوقات، من به دیگران اعتماد ندارم زیرا قبلاً توسط هم تیمی‌های کاری ناامید شده‌ام. با این حال، این چیزی است که من با تلاش برای کنار گذاشتن وظایف و مسئولیت‌های جزئی که کاملاً در دستان من نیستند، به دنبال آن هستم. وقتی به تیمم اعتماد و اطمینان پیدا کردم، می‌توانم خیلی راحت‌تر آن را رها کنم.»

اشتباه شماره 23 مصاحبه – عدم موفقیت در یادگیری از یک اشتباه

چه چیزی بدتر از انجام یکی از اشتباهات ذکر شده در این مقاله است؟ اصلاح نکردن آنها در مواقع لازم.

همه ما انسان هستیم و همه ما می‌توانیم فریب بخوریم و اشتباه کنیم. بسیاری از کاندیداها، حتی وقتی متوجه می‌شوند که یکی از آنها را مرتکب شده‌اند، تصمیمی برای برطرف کردن آنها نمی‌گیرند. اگرچه ما در نادیده گرفتن مشکلات و تظاهر به اینکه هیچ اتفاق خاصی نیفتاده‌ است، متخصص هستیم، اما این نوع نگرش تنها وقتی به کارمان می‌آید که با انبوهی از لباس یا ظروف نشسته روبرو باشیم نه مساله مهمی مثل مصاحبه استخدامی.

نحوه اجتناب

فرض کنید متوجه شده‌اید که یکی از اشتباهاتی که در این مقاله لیست کرده‌ایم را مرتکب شده‌اید. بهترین کار چیست؟

اول بپذیرید که این اشتباه را در جلسات مصاحبه مرتکب می‌شوید و سپس تصمیم بگیرید که آن را تکرار نکنید. اگر 20 دقیقه به گوشی خود نگاه می‌کنید، تمرین کنید که آن را کنار بگذارید.

اگر هنگام پاسخ دادن به سؤالی اشتباه کردید، مکث کنید و دوباره شروع کنید. برای مثال، فرض کنید متوجه شدید که در حال فخر فروشی و اغراق هستید. صحبت کردن را متوقف کنید و نفس عمیق بکشید. سپس در صورت لزوم از نو شروع کنید و از تکرار این اشتباه اجتناب کنید. تنها در صورتی که یاد بگیرید خودتان مچ خودتان را بگیرید می‌توانید این مشکل را حل و فصل کنید.

اگر از پاسخ به سوالی عقب ماندید، درخواست تکرار نکنید. چرا که کاری عجیب و خارج از موضوع خواهد بود.

در نهایت، اگر احساس کردید مصاحبه خوبی نداشتید، تلاش کنید که از تمام اشتباهات خود آگاه شوید تا در مصاحبه‌های بعدی بهتر عمل کنید.

اشتباه شماره 24 مصاحبه- هیچ سوالی نداشتن

در لحظات پایانی مصاحبه، مصاحبه کننده همیشه می‌پرسد که: “آیا شما از من سوالی دارید؟”

بدترین پاسخ این است که بگویید: “امم… نه واقعا”

معمولاً دانش‌آموزانی که هیچ سؤالی ندارند، آنهایی هستند که کلا نمی‌دانند در کلاس چه خبر بوده است (به گفته همه معلمان تا کنون).

همین موضوع در مورد مصاحبه‌های شغلی نیز صدق می‌کند.

مطمئناً باید در مورد چیزی کنجکاو باشید یا چیزی برایتان مهم باشد.

نحوه اجتناب

این درست همان زمانی است که می توانید علاقه و اشتیاقتان را نشان دهید. همچنین یک فرصت عالی برای کسب اطلاعات بیشتری در مورد نحوه کار شغل است.

اما مراقب باشید:

هیچ سوالی در مورد مسائلی که مصاحبه‌کننده قبلاً به آن ها پاسخ داده است نپرسید. زیرا با این سوالات او فکر می‌کند که به حرف‌های او توجه نمی‌کردید.

هیچ سوال اساسی نپرسید. به بیان ساده اگر می‌توانید پاسخ آن را در گوگل جستجو کنید، در مورد آن نپرسید. چرا که این سوالات شما را سطحی و ناآماده نشان می‌دهد.

بهتر است لیستی از سوالات را قبل از مصاحبه تهیه کنید تا مجبور نباشید در لحظه به طراحی چنین سوالاتی بپردازید.

 

در اینجا لیستی از 10 سوال رایجی که باید از مصاحبه‌کننده بپرسید را آماده کرده‌ایم:

  1. آیا من به همه سؤالات شما پاسخ داده‌ام یا چیزی وجود دارد که بخواهید بیشتر در مورد آن توضیح دهم؟
  2. آیا در مورد شرایط من نقطه مبهمی برایتان وجود دارد؟
  3. چه چیزی را در مورد کار در اینجا بیشتر دوست دارید؟
  4. چه مهارت‌های جدیدی را می‌توانم در اینجا بیاموزم؟
  5. مرحله بعدی در این فرآیند چیست؟
  6. چه کسانی در انجام کارهای روزانه به من نزدیک هستند یا به چه کسی باید گزارش بدهم؟
  7. فراتر از برخی از مهارت‌های سختی که در مورد آن ها بحث کردیم، کدام مهارت نرم در این موقعیت مفیدتر است؟
  8. می‌توانید به من بگویید که آیا من این شانس را دارم که در این (پروژه/کار خاص/…) مشارکت داشته باشم؟
  9. چه انتظاراتی از کسی که این نقش را دارد در 30 روز، 90 روز و یک سال اول دارید؟
  10. آیا می‌توانید فرهنگ شرکت را برای من شرح دهید؟

اشتباه شماره 25 مصاحبه – نپرسیدن در مورد قدم‌های بعدی

گاهی اوقات مصاحبه کننده فراموش می‌کند که مراحل بعد از مصاحبه را به شما اطلاع دهد. اما شما باید بدانید روند پیگیری چگونه است و چه زمانی و چطور باید منتظر دریافت خبری از طرف مصاحبه‌کنندگان باشید. پرسیدن در مورد مراحل بعدی به کارفرما این سیگنال را می‌دهد که شما در مورد کار کردن برای آنها جدی هستید.

نحوه اجتناب

نیاز نیست کار عجیب و غریبی بکنید خیلی ساده بپرسید. مثلا می‌توانید بعد از اتمام مصاحبه و پرسیدن سوالات خود از مصاحبه‌کننده بپرسید. آن را ساده بیان کنید و مشتاق به نظر برسید. مثلا:

«…  سوال آخر. مراحل بعدی چیست؟ آیا قرار است مصاحبه دیگری انجام شود یا قرار است شما با من در تماس باشید یا …؟»

اشتباه شماره 26 مصاحبه – فراموش کردن پیگیری

فکر کنید وقتی مصاحبه انجام می‌شود کار شما تمام شده است؟ نه اصلا اینطور نیست!  اگر واقعاً می‌خواهید شانس خود را برای به دست آوردن شغل به حداکثر برسانید (و اطمینان حاصل کنید که مصاحبه‌کننده شما را به خاطر می‌آورد)، باید یک ایمیل برایشان ارسال کنید.

نحوه اجتناب

حدوداً سه ساعت بعد از مصاحبه صبر کنید و یک ایمیل تشکر بنویسید. مثال ایمیل:

موضوع: تشکر از شرکت محترم …. یا اسم شخص مصاحبه کننده

از اینکه امروز وقت گذاشتید و با من ملاقات کردید تا در مورد موقعیت … صحبت کنید، سپاسگزارم. از صحبت با شما و کسب اطلاعات بیشتر در مورد موقعیت شغلی و شرکت بسیار لذت بردم.  لطفاً اگر به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید به من اطلاع دهید.

منتظر پاسختان هستم.

با احترام

اشتباه شماره 27 مصاحبه – پیگیری‌های بیش از حد

گاهی اوقات، مدیران استخدام وقت زیادی را صرف تصمیم‌گیری می‌کنند. به طور متوسط ​​حدود 2 تا 4 هفته طول می‌کشد تا نتیجه را اطلاع دهند.

ممکن است بی‌حوصله شوید و فکر کنید که شاید بد نباشد اگر دوباره پیگیری کنید. ممکن است مدام این به آنها پیام دهید تا وقتی که خیلی بی‌تاب شده و شروع به تماس گرفتن با آنها بکنید. اگرچه پیگیری به طور کلی مثبت است، اما انجام بیش از حد آن می‌تواند هرگونه تأثیر مثبتی را که در طول مصاحبه ایجاد کرده‌اید از بین ببرد.

نحوه اجتناب

صبور باشید و به تایمی که مصاحبه‌کننده احتیاج دارد احترام بگذارید.

اگر شما خودتان کار را تمام نکرده باشید، مصاحبه‌کننده به شما اطلاع خواهد داد.

نتیجه

بدون تردید فرآیند مصاحبه بسیار سخت و اعصاب خردکن است.

مسائل زیادی وجود دارد که ممکن است اشتباه پیش برود اما نگران نباشید چرا که اکنون دیگر شما همه چیز را در مورد آن ها می‌دانید!

تمام نکات و راه حل‌های مختلفی که در این مقاله ارائه کرده‌ایم را به خاطر بسپارید و تمرین را فراموش نکنید!

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا