ارزیابی عملکرد

تعریف ارزیابی شغلی چیست؟ و چطور اندازه‌گیری می‌شود؟

ارتقای شغل می‌تواند شامل شناسایی و تصمیم‌گیری در مورد یک سرمایه‌گذاری حرفه‌ای جدیدتر با فرصت‌های بهتر باشد. ارزیابی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند پتانسیلتان را کشف و تعیین کنید کدام موقعیت یا بخشی از یک موجودیت برای شما ایده‌آل است. در این مقاله، تعریف ارزیابی شغلی و مزایای آن را ارائه می‌کنیم.

 

تعریف ارزیابی شغلی چیست؟

ارزیابی شغلی یک نظرسنجی است که می‌توانید از آن برای تعیین اینکه چگونه عوامل مختلف، مانند صداقت و توانایی‌های فیزیکی، با مشاغل خاص همسو هستند، استفاده کنید.

این آزمون ممکن است حول عناصر مشترک عملکرد شغلی، مانند علایق و ارزش‌ها باشد، که می‌تواند به شما کمک کند تا چندین جایگزین در مورد صنعت بازار ترجیحی خود پیدا کنید. موارد زیادی هستند که می‌تواند کارایی و اعتبار نتایج حاصل از انجام این تست‌ها را افزایش دهد.

 

مزایای استفاده از ارزیابی‌های شغلی کدام‌ها هستند؟

 

خودآگاهی را افزایش می‌دهد

خودآگاهی به معنلی توانایی شناخت نقاط قوت و ضعف خود است و انجام تست های ارزیابی می‌تواند افراد را به خودآگاهی بیشتری برساند.

به دست آوردن چنین دانشی می‌تواند به شما کمک کند تا توانایی‌هایتان را با حرفه‌تان هماهنگ و اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید. به عنوان مثال، یک آزمون می‌تواند این بینش را به شما بدهد که چقدر مهارت در کارهای تیمی دارید و این بینش می‌تواند در یافتن مشاغلی که برای انجام پروژه‌ها به تیم‌سازی نیاز دارد، ارزشمند باشد.

 

مهارت‌های قابل بهبود را شناسایی می‌کند

ارزیابی‌ها می‌توانند به شناسایی زمینه‌های بهبود فردی در حرفه شخصی کمک کنند. شما می‌توانید این کاستی‌ها را تجزیه و تحلیل و یک استراتژیِ بهبود برنامه‌ریزی کنید، که در نهایت فرصت‌های شغلی را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از بهبود می‌تواند شامل مدیریت زمان، توانایی‌های رهبری و مهارت‌های ارتباطی باشد.

 

بینشی در مورد بازار کار شما ارائه می‌دهد

بینش بازار کار، پیش‌بینی دقیق نیازمندی‌ها، شرح شغل یا محیط‌های کاری است که یک صنعت خاص ارائه می‌دهد. به دست آوردن بینش می‌تواند در کسب دانش کافی در مورد بازار کار برای بهبود درکتان از جنبه‌های خاصی از حرفه‌تان ضروری باشد. نمونه‌هایی از به کارگیری این دانش، برنامه‌ریزی ایده‌های جدید یا ارائه راه حل‌هایی است که در حال حاضر بر صنعت شغلی شما تأثیرگذار است.

 

فرصت ارتقاء را تشخیص می‌دهد

برخی از شرکت‌ها گهگاه برای کارمندان خود ارزیابی‌هایی را در نظر می‌گیرند تا افراد واجد شرایط را برای ترفیعات شغلی شناسایی کنند. انجام این تست‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا با دستیابی به موقعیتی بالاتر در محل کارتان، شغل خود را ارتقا دهید. ارتقاء شغلی می‌تواند به افزایش روحیه شغلی و در نهایت رضایت شغلی کمک کند که این موضوع برای بهره‌وری ضروری است.

 

جنبه‌های اجتماعی مهم را شناسایی می‌کند

جنبه‌های اجتماعی ویژگی‌های استاندارد در میان افراد در یک فرهنگ یا جامعه خاص هستند. یک آزمون ارزیابی می‌تواند به شما در شناسایی جنبه‌های اجتماعی مانند تیپ‌های شخصیتی و ارزش‌های فرهنگی کمک کند. شناخت این جنبه‌های اجتماعی می‌تواند به شما در بهبود روابط محل کار با سایر همکاران کمک کند. آن‌ها همچنین می‌توانند تعیین کنند که کدام مشاغل با ارزش‌های شما مطابقت دارند.

 

به کسب اعتماد به نفس کمک می‌‌‌کند

ارزیابی می‌تواند به شما در شناخت مهارت‌ها، علایق و قابلیت‌هایتان کمک کند. این جنبه‌ها می توانند زمینه شغلی مورد نظرتان را روشن کند، که اعتماد شما را در نزدیک شدن به این حرفه افزایش می‌دهد. همچنین اعتماد به نفس می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌ها و توانایی‌هایتان را به حداکثر برسانید، بهره‌وری و کارایی را در انجام وظایفتان افزایش دهید.

 

انواع ارزیابی‌های شغلی کدام‌ها هستند؟

 

آزمون‌های سنجش مهارت

آزمون‌های ارزیابی مهارت، مهارت‌های نرم یا سخت داوطلب را می‌سنجد. یک مدیر استخدام ممکن است مهارت‌های نرم مانند تفکر انتقادی را با ارائه موقعیت‌هایی به شما، بسنجند و از شما بخواهد که نحوه برخورد یا حل آن‌ها را توضیح دهید. نمونه‌هایی از ارزیابی مهارت‌های سخت شامل تست‌های تایپ و تکالیف نوشتاری است. بسیاری از شرکت‌ها استفاده از آزمون‌های ارزیابی مهارت را دوست دارند زیرا آ‌ن‌ها عینی و قابل اعتماد هستند.

 

تست‌های دانش شغلی

آزمون‌های دانش شغلی که به آن‌ها آزمون‌های موفقیت یا تسلط نیز گفته می‌شود، تخصص داوطلب را در یک زمینه خاص اندازه‌گیری می‌کند. مدیران استخدام ممکن است از این آزمون‌ها برای مشاغلی استفاده کنند که به تجربه زیاد یا دانش بسیار تخصصی نیاز دارند. یک شرکت حقوقی برای استخدام یک وکیل حقوقی ممکن است از متقاضیان در مورد حقوق کیفری پایه سوال کند، در حالی که یک شرکت سرمایه‌گذاری که یک مشاور استخدام می‌کند ممکن است در مورد اصول مدیریت مالی سوال کند. این آزمون‌ها دانش فعلی شما را به جای توانایی یا پتانسیل یادگیری‌تان ارزیابی می‌کنند.

 

تست‌های شخصیت‌شناسی

تست شخصیت علایق، انگیزه، ترجیحات و تعاملات داوطلب را اندازه‌گیری می‌کند. سازمان‌ها ممکن است از این آزمون‌ها برای تعیین اینکه آیا متقاضی با فرهنگ شرکت خود مطابقت دارد یا خیر استفاده کنند.

نکته‌ای که باید در حین بحث در مورد تمایلاتتان برای شرکت با کارفرمایان به خاطر بسپارید این است که ایده «فرهنگ تناسب» گاهی اوقات می‌تواند به عنوان راهی برای حذف و تبعیض علیه کارجوها مورد استفاده قرار گیرد.. افزودن فرهنگ، با تنوع بخشیدن به تجربیات و دیدگاه‌های نیروی کار، شرکت را قوی‌تر می‌کند.

 

تست‌های هوش هیجانی

آزمون‌های هوش هیجانی، خودآگاهی، همدلی و توانایی داوطلب در مدیریت احساسات و روابط را اندازه‌گیری می‌کنند. این آزمون‌ها برای مشاغلی که به مهارت‌های بین فردی یا رهبری قوی نیاز دارند، مهم هستند. آن‌ها ممکن است شامل سؤالاتی باشند که نحوه واکنش کارکنان به موقعیت‌های عاطفی یا حل مشکلات حساس را ارزیابی می‌کند. به عنوان مثال، «به دوستی که از از دست دادن شغل خود بسیار ناراحت است، چگونه پاسخ می‌دهید؟»

 

نتیجه‌گیری

ارزیابی‌ها ممکن است در ابتدا ناخوشایند یا حتی برای بسیاری از افراد ترسناک به‌نظر برسند با اینحال مزایای زیادی دارند که هم کارفرما و هم کارجو از آن‌ها استقبال می‌کنند. اگر برای انجام ارزیابی نگران هستید، می‌توانید از تست‌ها اینترنتی در ابتدا استفاده کنید و نتایج آن‌ها را خودتان بررسی کنید و سپس در تست‌های سازمانی شرکت کنید. در این مقاله سعی کردیم تعریف ارزیابی شغلی را برای شما ساده کنیم.

 

 

منبع: indeed.com

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا