ارزیابی عملکرد

از مفهوم مهارت های فردی بیشتر بدانیم

مهارت های فردی

اصطلاح مهارت های فردی (Personal Skills) در دهه‌های اخیر بسیار رایج شده است. البته اوایل به این دلیل از واژه‌ فردی استفاده می‌شد که آن را از مهارت‌های سازمانی (Organizational Skills) متمایز کند. مثل مهارت نقاشی، نواختن ساز، فن بیان و تسلط کلامی که تمرین یا کاربردی بودنشان منوط به عضوی از یک مجموعه بودن نیست.

مهارت‌های سازمانی، توانمندی‌هایی هستند که برای تمرین و به‌کارگیری آن‌ها نیاز به بستر سازمانی یا یک فضای همکاری است. مثلاً مهارت تفویض اختیار یا کار تیمی، مهارتهایی هستند که در فضای سازمانی و محیط کسب و کار کاربرد دارند.

اما امروزه اکثر پژوهشگران این حوزه معتقدند که مرز میان مهارت‌های فردی و سازمانی مبهم‌ شده است. چرا که مرز میان زندگی شخصی و شغلی مبهم شده است. همچنین تنوع سبک‌های زندگی، افزایش پیچیدگی زندگی و کاهش‌ پیش‌بینی‌پذیری آن و ده‌ها عامل دیگر، دسته بندی مهارتها بر اساس قلمرو آن‌ها (فردی و سازمانی) را بی‌معنی کرده است.

مثلاً مهارت تصمیم‌گیری در هر دو حوزه زندگی فردی و سازمانی مصداق دارد. همینطور مهارتی مانند تفویض اختیار که حتی در محیط خانواده و پرورش کودکان، برای خانواده‌هایی که دغدغه رشد مهارت های فردی کودکانشان را دارند، هم کاربرد دارد. به همین علت، طی سال‌های اخیر اصطلاح مهارت فردی کمتر به‌کار برده می‌شود و اصطلاح دقیق‌ترِ توسعه فردي (Personal Development) رایج شده است.

مبحث توسعه مهارت های فردی چگونه رواج پیدا کرد؟

امروزه علم روانشناسی صرفاً به اختلالات روانی نگاه نمی‌کند. بلکه تلاش می‌شود تا راهکارهایی برای شادتر، با انگیزه‌تر، خوشبین‌تر و راضی‌تر ساختن انسانها نیز ارائه دهد. توسعه مهارت های فردی یعنی تمرکز بر مهارت‌هایی که باعث می‌شوند ابعاد مثبت شخصیتی‌ ما جلوه کنند، با دیگران ارتباطات بهتری برقرار کنیم و زندگی‌مان را در ابعاد گوناگون رشد بدهیم در گروِ توسعه دانش و خودآگاهی است.

از آنجا که پیش نیاز همه موارد گفته شده داشتن شناخت دقیق از خود است، مبحث توسعه فردی به علم روانشناسی راه پیدا کرده و از ارکان مهم این رشته شد. البته  موضوع توسعه فردی قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد. اگر به مذاهب و عقاید مختلف در طی دوران نگاه‌ کنیم سرنخ‌های مقوله توسعه پیدا کردن و فرد بهتری شدن را پیدا کنیم.

“توسعه فردی” به معنی توسعه چه بخش‌هایی از زندگی فرد است؟

توسعه فردی به معنای بهبود مهارت‌ها، افزایش یادگیری، شناخت نقاط ضعف و قدرت، پیشرفت در زمینه شغلی و بطور کلی بالا بردن کیفیت زندگی است. توسعه فردی یعنی تلاش برای بدل‌شدن به نسخه‌ای بهتر از خود.

مهارت‌های آن هم شامل مواردی می‌شوند که احساسات، رفتار و افکارمان را توسعه و رشد می‌دهند. از کلاس‌های ورزشی که شرکت می‌کنیم تا ادامه تحصیل و جلسات روانکاوی، همگی زیر مجموعه موضوع توسعه فردی هستند. زیرا به بیان ساده می‌توان گفت همه این کارها در جهت پیرایش یا آرایش فردیت و کلیت زندگیمان است.

“توسعه مهارت های فردی” چگونه ممکن می‌شود؟

توسعه فردی و برنامه‌ریزی به این معنی است که فرد می‌خواهد با کسب مهارت (چه فردی و چه سازمانی) به فردی توانمندتر تبدیل شود. این فرد برای خود و سازمانش موثرتر و ارزش‌آفرین‌تر خواهد شد. توسعه فردی (یا به تعبیر قدیمی‌تر آن: توسعه مهارتهای فردی) یک اقدام مقطعی نیست؛ بلکه مسیری طولانی است که باید گام به گام طی شود. به همین علت، بدون برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نیست.

برای شروع این فرآیند مثل هر برنامه استراتژیک دیگری، ابتدا به شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف خود نیاز داریم و سپس در پی آن و در راستای بهبود باورها و کارهایمان دوره‌های آموزشی مناسب را انتخاب می‌کنیم. خوشبختانه در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات اولیه علم روانشناسی، دوره‌های روانشناسی، خودشناسی و توسعه فردی از هر زمان دیگری ساده‌تر شده است. به این ترتیب با سرمایه‌گذاری روی خودمان پتانسیل رشد و تبدیل شدن به بهترین نسخه از خود را به حداکثر می‌رسانیم.

جایگاه مهارت های فردی در رزومه چیست؟

مهارتهای فردی در رزومه باید با توجه به توضیحاتی که در مورد موقعیت شغلی ارائه شده، وارد شود. چرا که استخدام کنندگان معمولا زمان محدودی برای بررسی رزومه ها دارند.

  • مهارت‌های فردی در رزومه عملکردی (Functional Resume): افرادی که مسیر شغلی خود را تغییر می‌دهند، هیچ تجربه‌ کاری‌ای ندارند یا مدت‌زمان کمی است که مشغول به کار شده‌اند بهتر است این قسمت را با دقت پر کنند.
  • مهارت‌های فردی در رزومه به صورت جداگانه: کسانی که تجربیات فراوانی دارند و می‌خواهند بر مهارتی به شکل خاص تأکید کنند به نحوی که آن‌ها را از دیگران متمایز کند، می توانند از این روش استفاده کنند.
  • مهارت‌های فردی در بخش تجربیات شغلی: هنگام نوشتن تجربیات کاری، مهارت‌ها در توضیحات شغل ذکر می‌شود.

انواع مهارت‌های کاری شامل چه مواردی است؟

در یک دسته‌بندی به مهارت‌هایی که توانایی‌های موردنیاز برای شغل یا صنعت هستند مهارت‌های سخت می‌گویند و به یکسری از توانایی‌هایی شخصی که در هر شغلی می‌توان آن‌ها را به کار گرفت مهارت‌های نرم یا soft skills می‌گویند. مهارتهآی سخت در واقع توانایی‌های تخصصی هستند که در مدرسه، دوره‌های آموزشی یا تجربیات شغلی آموخته می‌شوند.

از طرف دیگر مهارت‌های نرم به عنوان مهارت‌های انسانی یا مهارت‌های اجتماعی شناخته می‌شوند؛ مثل مهارت ارتباطات، خدمات مشتری، حل مسئله، مدیریت زمان، رهبری و….

الکس گری نویسنده ارشد مجمع جهانی اقتصاد در این مورد توضیح می‌دهد، «با انبوه محصولات جدید، فناوری‌های جدید و روش‌های جدید کار کردن، کارکنان لازم است که خلاق‌تر شوند تا بتوانند از این تغییرات بهره ببرند. ربات‌ها شاید به ما کمک کنند که سریع‌تر به جایی که می‌خواهیم برسیم، ولی آن ها هنوز نمی‌توانند به اندازه انسان‌ها خلاق باشند.»

مجمع جهانی اقتصاد با نظرسنجی از مدیران ارشد منابع انسانی در شرکت‌های پیشتاز جهان، گزارشی تحت عنوان «آینده شغل‌ها» را منتشر کرده که در آن 10 مهارتی که تا سال 2020 به آن‌ها نیاز خواهید داشت را معرفی کرده است. مهارت‌های کاری ده‌گانه معرفی شده این مجمع را با هم ببینیم:

  1. انعطاف‌پذیری شناختی
  2. مذاکره
  3. توجه به خدمت‌رسانی
  4. قضاوت و تصمیم گیری
  5. هوش هیجانی
  6. همکاری با دیگران
  7. مدیریت افراد
  8. خلاقیت
  9. تفکر انتقادی
  10. حل مسائل پیچیده

بنابراین داشتن این مهارت‌های دهگانه نرم در جذب نیرو برای کارفرمایان هوشمند، بسیار بااهمیت خواهد بود. کسب‌وکارها در ایران به‌خصوص در حیطه فروش با تهیه پرسشنامه هایی سعی در شناخت شخصیت کارکنان آینده خود دارند تا بتوانند در چنین عنوان‌های شغلی افرادی با پتانسیل بالا را استخدام کنند. در تست‌پرو با آزمون‌های مختلف می‌توانیم به شما در این مسیر کمک کنیم.

مهارت های فردی و اجتماعی به طور کلی چه مواردی را شامل می‌شوند؟

هر انسان سالمی می‌خواهد در زندگی تمامی تجاربی که طی آن به خود و دیگران آسیبی نمی‌رساند را کسب کند و در حد توان برای محیط و جامعه‌اش مفید باشد تا ازین طریق به احساس ارزشمندی دست پیدا کند. چنین فردی قطعا نیاز دارد که برای رشد شخصیت و بهبود فردیتش تلاش کند. بدون تردید یادگیری مهارت‌های نرم در زندگی شخصی و شغلی مسیرهای رشد را هموار می‌کند و می‌تواند موجب تقویت شخصیت خود شود.

نمی‌توان به طور دقیق گفت که بهترین مهارت‌های توسعه فردی چه مواردی‌ هستند. چرا که این موضوع بسته به اهداف شخصی افراد متفاوت است. اما مهارت‌های فردی بخصوصی هستند که برای داشتن یک زندگی همراه با احساس رضایت در این روزگار پررقابت کمک کننده و بعضاً حیاتی هستند. در ادامه می‌توانید لیست این توانایی ها که توسط سایت متمم در دسته‌بندی‌های مشخص گردآوری شده است را ببینید:

لیست مهارت های فردی

مهارت‌های پایه

برنامه‌ریزی، یادگیری، مطالعه حرفه‌ای، مهارت ارتباط بین فردی، مهارت خودانگیزی (انگیزه دادن به خود)، گزارش‌نویسی،

مهارت مشاهده، مهارت تخمین زدن و برآورد کردن، مهارت حل مسئله، خلاقیت، ایده‌پردازی و نوآوری، مهارت ارتباط شفاهی در روابط، مهارت ارتباط نوشتاری، بازیابی پس از شکست، زمانبندی فعالیت‌ها، تصمیم‌گیری پخته‌تر، تنظیم رابطه بهتر با پول.

مهارت های سطح اول

همکاری با دیگران (فردی/سازمانی)، مدیریت تعارض، انعطاف‌پذیری، کار تیمی، اخلاق حرفه‌ای، مهارت فروش، مهارت ارائه، مدیریت استرس، مسئولیت‌پذیری، شناخت و مدیریت هیجانات، مواجهه با سیاسی کاری در محیط کار، مدل ذهنی مبتنی بر خدمت (الگوهای غیرانتفاعی)، کسب درآمد از خدمت (الگوهای انتفاعی)، یادگیری زبان انگلیسی (یا هر زبان دیگر)، مهارت حضور در جمع، تفکر نقادانه، حمایت اجتماعی.

مهارت‌های سطح دوم

کاریزما و تاثیرگذاری بر روی دیگران، مذاکره، استقرار تکنولوژی در محیط کسب‌و‌کار، مهارت ریسک کردن، مهارت تفویض کار به دیگران، مدیریت پروژه، مدیریت مالی، مدیریت انسان‌ها، برندسازی شخصی، ایجاد اعتبار تخصصی، تدریس، مدیریت جلسات.

مهارت‌های سطح سوم

تعریف و تدوین چشم انداز، شناخت محیط اطراف (شغلی و اقتصادی)، مربی‌گری و منتورینگ، تفکر استراتژیک، کارآفرینی، ارائه مشاوره به دیگران.

برخی مهارت‌های تخصصی

استراتژی محتوا، گیمیفیکیشن، بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ، آشنایی با رسانه‌ها، تولید محتوا، تحقیق، تحلیل اطلاعات، جمع آوری و مستندسازی اطلاعات، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مدیریت بازاریابی.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا