ارزیابی عملکرد

تست شخصیت شناسی نئو چگونه خطای گزینش نیرو را به حداقل می‌رساند؟

این تست بیش‌ترین کاربرد را در بخش منابع انسانی و واحد استخدام دارد و در سراسر جهان به عنوان بخشی از فرآیند استخدام استفاده می‌شود. به دلیل رابطه مستقیم بین ابعاد شخصیتی، عملکرد شغلی و با توجه به اعتبار این تست، می‌توان مقالات علمی بسیاری را مشاهده کرد که گروه‌های شغلی مختلف همچون مدیران، وکلا و مهندسان را با استفاده از این تست مورد بررسی قرار داده‌اند. همچنین از آن برای کنترل و ارزیابی کیفی نیروهای شغلی استفاده می‌شود. علاوه‌براین برای تشخیص این که افراد تا چه میزان می‌توانند برای یک موقعیت شغلی مناسب باشند و در شرایط مختلف چطور کار و رفتار خود را کنترل می‌کنند نیز بکار می‌رود.

به عنوان مثال، در شغل‌هایی همچون مدیریت و فروشندگی که بر پایه تعامل با افراد هستند، نتایج تست نئو در بعد برون‌گرایی می‌تواند برای استخدام فرد مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل است که این تست در شرکت‌های معتبر به شدت مورد توجه قرار گرفته و برای انتخاب و استخدام نیروهای کارآمد به عنوان پیش‌بینی‌کننده عملکرد شغلی فرد در آینده استفاده می‌شود. البته این تست با بررسی ویژگی‌های شخصیتی فرد، می‌تواند وی را در انتخاب مسیر شغلی متناسب با شخصیتش کمک کند.

تاریخچه و روند طراحی تست شخصیت شناسی نئو

گفته می‌شود که در سال 1961 دو محقق نیروی هوایی آمریکا به نام‌های پال‌کاستا جونیو و رابرت‌آر‌ مک‌کری با استفاده از اطلاعات حاصل از مطالعه بالتیمور (Baltimore)، تلاش کردند تا صفات گسترده موجود در همه افراد را به منظور ارزیابی کاندیداهای شغلی، شناسایی کنند. آنها یک تست روان‌شناسی به نام NEO-I طراحی کردند که تنها می‌توانست ۳ عامل بزرگ شخصیت افراد ( روان‌رنجوری، برون‌گرایی و باز بودن در برابر تجربه) را بسنجد.  اوایل دهه 1980 کوستا و مک‌کری ۲ ویژگی شخصیتی دیگر که موافقت (A) و وظیفه‌شناسی (C) بود را، شناسایی کردند. این مدل در اوایل دهه ۱۹۹۰ تجدیدنظر شد. تا سال ۱۹۹۲، نسخه‌ای از این تست با زیرمقیاس‌های اضافی برای عوامل اصلی منتشر کردند. «تست تجدیدنظرشده NEO» به «آزمون NEO PI-R» تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۵  نسخه دیگری منتشر شد که NEO PI 3 نام داشت. نسبت به نسخه‌های قدیمی، از خوانایی بهتری برخوردار بود. این نسخه واژه‌نامه اصطلاحاتی دارد که به افراد کم‌‌سن‌ و سال‌تر در درک آزمون کمک می‌کند؛ همچنین برای استفاده افراد ۱۰ سال به بالا و افراد مبتلا به اختلال یادگیری مناسب است؛ از این رو نسبت به تست‌های قبلی، کاربران بیشتری دارد. این نسخه، همان مدلی است که کارفرمایان و پزشکان بالینی که به‌دنبال ارزیابی شخصیت هستند، در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند.

عناوین مختلف تست شخصیت شناسی نئو

کوستا و مک‌کری هم‌زمان با توسعه نسخه سوم، تست نئو فرم بلند یعنی NEO PI-R را تولید کردند. این نسخه به‌عنوان NEO- FFI شناخته می‌شود که FFI  مخفف «۵ فاکتور موجودی» است؛ همچنین این تست دوباره اصلاح شد و به NEO FFI- R تغییر نام پیدا کرد. آنها بعدها متوجه شدند که صفات اصلی N، E و O را به‌راحتی می‌توان با صفات جدید C و A ترکیب کرد و کلمه اوشن (OCEAN)، به‌معنای «اقیانوس» را ایجاد کرد؛ از این آزمون به‌صورت غیررسمی، به‌عنوان تست OCEAN یاد می‌شود. این تست را با نام مستعار تست شخصیت شناسی پنج عاملی یا نظریه پنج عامل شخصیت یا Big Five Personality Test نیز می‌شناسند.

آشنایی کلی با تست نئو

تست نئو (NEO) که از معتبرترین و پرکاربردترین آزمون‌های شخصیت‌شناسی است، حاصل سالها تحقیق در زمینه روانشناسی شخصیت است. بیش از سی سال قبل ساخته شده و چندین بار مورد تجدید نظر قرار گرفته است. آزمون نئو جزو پر کاربردترین آزمون‌ها در زمینه‌های فردی، شغلی، سازمانی و تحلیل رفتارهای گروه‌های انسانی است و تاکنون تحقیقات بسیاری درباره آن انجام شده است.

تست روانشناسی نئو را به چکاپ کامل تشبیه می‌کنند. چرا که می‌تواند جزئیات کاملی از ویژگی‌های شخصیتی ارائه دهد. مهم‌ترین مزیت تست نئو، اعتبار و دقت بالای نتایج است. انجام آزمون نئو و تحلیل نتایج آن، زمان زیادی (حدود 60 دقیقه) می‌گیرد ولی از علمی‌ترین آزمون‌ها برای بررسی بی‌طرفانه و دقیق شخصیت است.

به کمک تست نئو می‌توان ارزیابی دقیقی از سبک‌های عاطفی، بین فردی، تجربی، نگرشی، انگیزشی و حرفه‌ای افراد به دست آورد. این آزمون منبع ارزشمندی برای خودشناسی است. با تست نئو می‌توانیم جنبه‌های رفتاری و اخلاقی خودمان و دیگران را تجزیه و تحلیل کرده و به‌خوبی بشناسیم. حال این شناخت شخصیتی و آشنایی با ویژگی‌های رفتاری، می‌تواند در زمینه‌های مختلفی کارایی داشته باشد. تست نئو برای سنجش 5 عامل بزرگ شخصیت کاربرد دارد که هریک از این 5 صفت بزرگ شخصیتی شامل 6 جنبه دیگر هستند که باعث می‌شود این تست 30 ویژگی جزئی را ارزیابی کند.

بر اساس تحلیل‌ها و بررسی‌های انجام شده، مشخص شده که پرسش‌نامه پنج شخصیت عاملی نئو از هر لحاظ با فرهنگ‌های مختلف تطابق دارد. در واقع می‌توان از آن در ابعاد گسترده استفاده کرد. این گزینه‌ای است که برای سنین مختلف مناسب است و از همه مهم‌تر صرفاً برای انگلیسی‌زبان‌ها مناسب نیست. تست شخصیت شناسی نئو دارای فرم‌های کوتاه و بلند است.

ویژگی‌های تست شخصیت شناسی نئو (فرم بلند)

تست نئو آزمون مشهور و جامع برای سنجش 5 عامل بزرگ شخصیت مناسبب است. هریک از این 5 صفت بزرگ شخصیتی شامل 6 جنبه دیگر هستند که باعث می‌شود این تست 30 ویژگی جزئی را نیز ارزیابی نماید. تست شخصیت‌شناسی نئو دارای فرم‌های کوتاه و بلند است.

نسخه فرم بلند این آزمون کاربردهای زیادی در مشاوره، روانشناسی بالینی، روانپزشکی، پزشکی رفتاری، روانشناسی سلامت، مشاوره حرفه‌ای، روانشناسی صنعنتی و سازمانی و مدیریت دارد. تست نئو (NEO PI-R) یا تست نئو فرم بلند ابزاری برای روان‌سنجی است و در سراسر جهان برای ارزیابی عمومی شخصیت و به‌عنوان بخشی از فرایند استخدام استفاده می‌شود؛ همچنین این تست می‌تواند برای کمک به درک اینکه کدام‌یک از مسیرهای شغلی بالقوه برای افراد مناسب‌اند، استفاده شود و ویژگی‌های شخصیتی بزرگ‌سالان و نوجوانان را به‌طور دقیق ارزیابی کند.

چرا بهتر است از تست نئو فرم بلند استفاده کنیم؟

فرم کوتاه این تست بیشتر جنبه پژوهشی دارد و معمولا برای مطالعاتی به کار می‌رود که در آن حجم بالایی از افراد اندازه‌گیری می‌شوند. فرم بلند این تست قدرت تشخیص بالاتری به نسبت فرم کوتاه آن دارد. بنابراین برای اینکه بتوانید به نتیجه‌گیری دقیق‌تری در مورد ویژگی‌های شخصیتی خود دست یابید بهتر است که از فرم بلند آن استفاده کنید.

آزمون نئو برای چه تصمیم‌گیری‌هایی کاربرد دارد؟

تست نئو یک تست روان‌سنجی است که در سراسر جهان کاربرد‌های گسترده‌ای دارد که تنها بخشی از آن در حوزه استخدام است. از تست neo به‌منظور ارزیابی پتانسیل شغلی افراد نیز استفاده می‌شود. تست شخصیت شناسی نئو را می‌توان از پرکاربردترین آزمون‌های روانشناسی به ویژه در مطالعات علمی دانست. مهمترین موارد استفاده این آزمون عبارتند از:

  • غربال‌گری منابع انسانی در محیط‌های تجاری و صنعتی
  • خودشناسی و افزایش توانمندی فردی (شناخت نقاط ضعف و قوت)
  • مشاوره شغلی و انتخاب حرفه مناسب
  • مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته مناسب
  • مشاوره ازدواج و مشکلات ارتباطی
  • پژوهش‌ها و مطالعات علمی

از جمله مواردی که در تست شخصیت نئو بررسی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • میزان آموزش‌پذیری
  • روش‌های کنترل خشم، عصبانیت، اشتیاق، هیجان
  • میزان هوش اجتماعی
  • سبک زندگی
  • مهارت‌های ارتباطی و رفتاری
  • میزان رضایت شغلی
  • نحوه تعامل و یادگیری

کاربرد تست نئو در استخدام و ارتقاء شغلی

کارفرمایان از تفسیر نتایج این تست به‌عنوان یک ابزار بالینی و روان‌سنجی استفاده می‌کنند. این تفسیر هم در بررسی حرفه‌ای و میزان تخصص افراد کاربرد دارد و هم این که مشخص می‌کند آیا نامزد‌های شغلی برای فرهنگ کسب‌ وکار مناسب هستند یا خیر. گزارش آزمون به کارفرمایان کمک خواهد کرد تا نقاط قوت و ضعف هر کارمندی (یا کارمند بالقوه) را شناسایی کنند تا بتوانند درمورد محل استقرار مؤثر هریک از آنها در شرکت تصمیم بهتری بگیرند. بخش‌ منابع انسانی همچنین قادر خواهند بود که برخوردهای احتمالی شخصیت‌های مختلف را مدت‌ها قبل از اینکه در محیط کار آشکار شوند، شناسایی کنند.

این اطلاعات همچنین برای شما به‌عنوان یک فرد، مفید خواهد بود. می‌توانید درمورد چیزهایی که به شما انگیزه می‌دهند، بحثی صادقانه و علنی داشته باشید و این کار ممکن است به شما کمک کند درک بهتری از همکاران خود پیدا کنید.

چرا تست نئو برای ازدواج هم می‌تواند مناسب باشد؟

از آن جایی که این تست جنبه‌های مختلف شخصیت افراد از نوجوانی تا بزرگسالی را بررسی می‌کند، می‌تواند به طرفین برای شناخت دقیق‌تر جنبه‌های رفتاری همدیگر کمک کند. زوجین با آگاهی از ویژگی‌های شخصیتی خود و فرد مقابل می‌توانند شناخت بهتری از خود و شریک زندگی‌شان داشته باشند.

در بررسی‌ها و ارزیابی‌های تست نئو نشان داده شده که امکان تغییر شخصیتی افراد بسیار کم است. ازاین‌رو می‌تواند یک معیار عالی جهت سنجش رفتاری طرفین برای ازدواج باشد. با بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های زوج، چالش‌های پیش روی آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌تواند تا حدودی دورنمای روابط زوج را ترسیم کند.

سوالات تست نئو

تست نئو در ۲ مدل متفاوت وجود دارد. یکی NEO-PIR است و ۲۴۰ سوال دارد که علاوه بر ۵ عامل اصلی شخصیت شما ۵۵ عامل دیگر که زیرمجموعه این ۵ عامل هستند را نیز ارزیابی می‌کند. تست نئو فرم بلند حدودا نیم ساعت زمان می‌برد تا آن را کامل کنید. در این آزمون جواب صحیح و غلط وجود ندارد و کافی است شما نظرتان را با هر سوال در 5 گزینه مشخص شده، تعیین نمایید.

تست دیگر NEO-FFI نامیده می‌شود و ۶۰ سوال دارد که تنها ۵ عامل اصلی را ارزیابی می‌کند. توجه داشته باشید که پاسخ دادن به سوالاتی آزمون نئو نیازمند فکر کردن طولانی نیست و اولین پاسخ شما احتمالا بهترین پاسخ خواهد بود. این آزمون حدودا 15 دقیقه طول می‌کشد.

در این آزمون دو سری تست وجود دارد. اولین تست، یک فرم S است که با نام تست خودگزارشی یا Self-Report test شناخته می‌شود. اما آزمون دوم تست یا فرم R است که توسط یک شاهد دوم بررسی و ارزیابی خواهد شد.

  • شرکت‌کنندگان باید به هر کدام از سوالات، باتوجه‌ به تطابق با محور‌های شخصیتی خود بر اساس میزان موافقت یا عدم موافقت با موارد ذکر شده از یک تا پنج نمره بدهند.
  • هم برای فرم کوتاه تست و هم برای فرم بلند آن، می‌توان از آزمون‌های حضوری و روی کاغذ وجود دارد و هم آزمون های آنلاین تست نئو طراحی شده‌اند.
  • یاد آور می‌شویم که هیچ نتیجه‌ای در این آزمون، نشان‌دهنده قبولی یا موفق‌نشدن نیست. بلکه سنجش نوع شخصیت شماست. به این معنی که هیچ نوع شخصیت اشتباهی وجود ندارد، بلکه انسان‌ها فقط با هم متفاوت هستند.

چه عوامل و ویژگی‌هایی در تست نئو بررسی می‌شود؟

۱. عوامل اصلی و فرعی: عوامل اصلی و فرعی که در این آزمون بررسی می‌شود عبارتند از اضطراب، افسردگی، خشم و کینه، احساس تقصیر، تکانش‌وری، آسیب‌پذیری، صمیمیت، جمع‌گرایی، فعالیت هیجان‌خواهی، هیجان مثبت، قاطعیت، هنر، تخیل، عواطف، نظرات، کنش‌ها، ارزش‌ها، اعتماد، سادگی، نوع‌دوستی، تبعیت، تواضع، درک دیگران، شایستگی، نظم، وظیفه‌شناسی، تلاش برای موفقیت، نظم درونی و انعطاف‌پذیری.

۲. عوامل ترکیبی: سبک بهزیستی و سلامتی، شیوه تدافعی و دفاعی، شیوه کنترل عصبانیت، شیوه کنترل تکانش، شیوه علایق و گرایش شغلی، شیوه تعاملات، شیوه فعالیت، شیوه رفتاری، شیوه یادگیری و سبک خصایص.

۳. مهارت‌های ارتباطی: مهارت‌های ارتباط فردی و بین فردی.

۴. ویژگی‌های شغلی: رضایت از زندگی، هوش هیجانی ارتباطی، رضایت شغلی، عملکرد شغلی، بهره‌وری سازمانی و کار تیمی.

۵. ویژگی‌های آموزشی: مشتاق فعالیت آموزش و آموزش‌ پذیری.

۶. ویژگی‌های مدیریتی: خلاقیت و نوآوری، مدیریت زمان، مدیریت بحران، توانایی‌های مدیریتی، ارتباطات.

تقلب در آزمون شخصیت شناسی نئو

سؤالات تست‌های شخصیت‌شناسی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر جواب‌ها واقعی نباشند یا تناقض داشته باشند، مشخص خواهد شد. روانشناس با بررسی پاسخ‌ها متوجه جواب‌های تقلبی یا سرسری می‌شود. از این رو از قبل جواب‌های آماده و تقلبی حاضر نکنید، چون نتیجه تقلب شما مشخص خواهد شد. آن‌ها معمولاً نتایج فرم S و فرم R را با هم ترکیب می‌کنند. از طرفی هم اگر یکی از شرکت‌کنندگان به کم تر از 50 سوال یا بیش‌تر از 150 سوال پاسخ قبول دارم را داده باشد، این مورد هم معمولاً علامت‌گذاری می‌شود تا بررسی‌های بیشتری در خصوص آن انجام بگیرد. به‌هرحال پاسخ صادقانه بهترین راه ممکن برای دریافت نتایج دقیق و کارآمد است.

جمع بندی

تست نئو یک آزمون هوش یا توانایی نیست و به‌منظور تشخیص مشکلات بهداشت روانی یا سازگاری شما تهیه نشده است. این آزمون به افرادی که دغدغه خودآگاهی در سطحی جامع و با جزئیات کامل را دارند، توصیه می‌شود. نتایج این آزمون شخصیت شما را در موارد زیر نشان می‌دهد:

رنجور خویی-برونگرا بودن-موافق بودن-گشودگی به تجربه-وظیفه شناسی

کاربرد اصلی تست NEO فرم بلند و 240 سوالی در ارزیابی شخصیتی افراد سالم و ناسالم و انتخاب کارمند برای کارفرماها است اما کاربردهای آن به همین جا محدود نمی شود و در موضوعاتی نظیر تشخیص بالینی، مشاوره ازدواج نیز کاربرد دارد. این تست 5 عامل اصلی و 30 عامل جزئی شخصیت را اندازه گیری می‌کند و از 240 سوال تشکیل شده است. با تحلیل عوامل 30گانه خروجی تست، می‌توان به شناخت کاملی نسبت به وضع عاطفی، اجتماعی، تجربی، نگرشی و انگیزشی فرد دست یافت. این اطلاعات کمک شایانی به شما بعنوان مدیر، مشاور منابع انسانی و در امر ازدواج و خودشناسی خواهد کرد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا