نگهداشت کارکنان

برنامه مدیریت سلامت کارکنان (WHM) چیست؟

شرکت‌ها و سازما‌ن‌ها باید بتوانند سلامت کارکنانشان را تامین کنند. برنامه مدیریت سلامت کارکنان (Workplace health management) یا به اختصار “WHM” شامل سه بخش امنیت و سلامت شغلی، مدیریت یکپارچگی در محیط کار و ارتقاء سلامت شغلی در محیط کار می‌شود.

برای درک بهتر این مفهوم و مزایای مرتبط با آن در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

برنامه مدیریت سلامت کارکنان چیست؟

به طور کلی برنامه سلامت کارکنان چیزی است که هر بخشی که با سلامت کارکنان در ارتباط باشد را، دربر می‌گیرد. هدف نهایی این برنامه حفظ و ارتقاء سلامت و عملکرد کارکنان محسوب می‌شود. برای تنظیم چنین برنامه‌ای به برنامه‌ریزی و طراحی نقشه مسیر به صورت مستمر و هدفمند نیاز است.

سه هدف اصلی باید در این برنامه لحاظ شود:

  1. سلامت و امنیت شغلی
  2. مدیریت یکپارچگی محیط کار
  3. ارتقاء سلامت شغلی

 

نکته‌ای که در این بخش باید به آن توجه کنید این است که این برنامه باید بر اساس شرایط و اهداف هر کسب و کار به صورت منحصر به‌فرد طراحی شود؛ به همین دلیل نیز در دسته وظایف مدیریتی قرار می‌گیرد.

 

مزایا WHM چیست؟

شرکت‌ها و سازمان‌ها تنها به دلیل تحقق بخشیدن به مسئولیت‌های اجتماعی‌شان این برنامه را اجرا نمی‌کنند! این برنامه مدت‌هاست که به عنوان یکی از الزامات موفقیت اقتصادی کارآفرینان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درک بهتر این نکته، به لیست مزیت‌های زیر دقت کنید:

  • کارکنان سلامت و کارآمد
  • کاهش مرخصی‌های استعلاجی و ضعف عملکردی
  • محیط سازمانی سالم‌تر و کارکنان باانگیزه‌تر
  • افزایش کیفیت و بهره‌وری
  • ترغیب کارکنان به وفاداری
  • افزایش کیفیت زندگی کارکنان و کاهش دغدغه آن‌ها

 

این اقدامات در نهایت منجر به جلوگیری از حوادث و بیماری‌های افراد می‌شود. برنامه مدیریت یکپارچگی در محل کار می‌تواند به کارکنان کمک کند تا پس از یک دوره طولانی بیماری به کار خود بازگردند.

توجه داشته باشید که  WHM زمانی موثر است که پایدار و در جهت رویه‌های عملیاتی و نیازهای کارکنان باشد و دائما پیگیری شود. هچنین حمایت و تایید مدیران اجرایی شرط ضروری برای تحقق مزایایی که در بالا گفتیم، تلقی می‌شود.

 

امنیت و سلامت شغلی

هر کارفرما باید اطمینان حاصل کند که قوانین بهداشت و ایمنی شغلی قانونی در محیط کار کارکنان رعایت شود.

هنگام اجرای ایمنی و بهداشت شغلی، تمرکز بر ارزیابی خطر است، جایی که یک متخصص ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و یک پزشک کار معمولا خطرات بهداشت شغلی را شناسایی و اقدامات حفاظتی مناسب پیشنهاد می‌کنند. این خطرات شامل: خطرات فنی، ساختاری و مخاطرات روانی برای کارکنان می‌شود.

مواردی که به محل کار مربوط می‌شوند می‌توانند شامل مواردی مانند روشنایی، راه‌های فرار و حفاظت در برابر آتش و موارد اینچنینی باشند.

مواردی که به یک فرد یا گروهی از افراد مربوط هستند، بیشتر به حالت‌هایی اشاره دارد که کارکنان تحت استرس شدید، تشعششات، مواد سمی یا خطرهای فیزیکی قرار می‌گیرند.

 

مدیریت یکپارچگی شغلی

برنامه مدیریت یکپارچگی در محل کار (WIM) نیز طبق قانون برای کارفرمایان الزامی است. این‌ها اقداماتی هستند که به کارکنانی که برای مدت طولانی بیمار بوده‌اند، این امکان را می‌دهد تا به تدریج به زندگی کاری خود بازگردند. کارفرما طبق قانون موظف است در صورتی که کارمندی قادر به کار بیش از 42 روز در مدت 12 ماه نباشد، برنامه WIM را ارائه دهد؛ مهم نیست که این یک دوره طولانی ناتوانی در کار باشد یا دوره‌های کوتاه مدت ناشی از بیماری پی‌در‌پی.

 

ارتقاء سلامت شغلی

ارتقای سلامت محیط کار (WHP) نقش ویژه‌ای در مدیریت سلامت  ایفا می‌کند. WHP این فرصت را برای کارفرمایان فراهم می‌کند تا پیشنهادات و اقداماتی را برای سلامت بیشتر در محل کار ارائه و آن‌ها را با نیازهای کارکنان تطبیق دهند. این برنامه می‌تواند شامل مسائل تغذیه‌ای، کمک به پیشگیری از اعتیاد، تعدیل گروه‌های کاری و مواردی از این قبیل باشد. WHP یک سرویس داوطلبانه است که توسط کارفرما ارائه می‌شود و معمولا در شرکت‌های بزرگ اجرا می‌شود.

با این حال شرکت‌های کوچک و متوسط اغلب سریع‌تر از مزایای ارتقای سلامت در محل کار سود می‌برند. تماس مستقیم با کارمندان کمک می‌کند تا اقدامات درست را از همان ابتدا انجام دهید و این اقدامات معمولا می‌توانند توسط ارائه دهندگان بیمه سلامت قانونی تامین شوند.

 

چطور WHM تنظیم کنیم؟

مدیریت موفقیت‌آمیز سلامت محیط کار زمانی به بهترین شکل قابل دستیابی است که تمام مراحل به خوبی برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل شوند. برای انجام این کار، مسئولین مدیریت سلامت قبل از هر چیز نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق مشکلات و نیازها دارند. پس از آن اهداف قابل دستیابی و اقدامات مشخص تعریف می‌شود. پس از اجرا، موفقیت اقدامات همیشه باید تأیید شود و این چرخه به طور مرتب تکرار می‌شود.

مدیریت بهداشت محیط کار شامل موضوعات زیر است:

  • فرهنگ سازمانی سالم
  • بهداشت و ایمنی شغلی
  • ارتقاء سلامت
  • مدیریت منابع انسانی
  • توسعه کارکنان
  • توسعه سازمانی
  • مشارکت کارکنان
  • مدیریت کارمند محور
  • تعادل زندگی کاری
  • انتقال جمعیتی
  • تنوع

 

 

نتیجه‌گیری

امروزه مبحث مدیریت سلامت کارکنان، چه به صورت روانی و چه به صورت فیزیکی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز منابع انسانی در تمام دنیا است.

در دنیای امروز نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه هر کسب و کاری است؛ بنابراین تمام کارفرمایان و کارآفرینان بزرگ در دنیا سعی در حفظ مهم‌ترین سرمایه‌شان دارند.

 

منبع: gesund.bund.de

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا