توسعه کارکنان

چطور یک مدیر بازاریابی حرفه‌ای استخدام کنیم؟

قبل از اینکه بگوییم چطور یک مدیر بازاریابی حرفه‌ای استخدام کنید، بهتر است که ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چرا باید یک مدیر بازاریابی داشته باشیم؟ و وظیفه یک مدیر بازاریابی چیست؟

به طور خلاصه می‌توان اینطور گفت که یک مدیر بازاریابی، یک محصول یا یک خدمت را در زمان درست، به شکل حرفه‌ای، به بهترین فرد ممکن ارائه می‌کند.
به همین خاطر است که می‌تواند استراتژی‌هایی را طراحی کند که هم بیشترین سود را برای شرکت داشته باشند و هم به نفع مصرف‌کننده باشند.
مدیران بازاریابی به طوری تیم داخلی را مدیریت می‌کنند که پیام‌های تبلغیاتی بنویسند، فروش را پیش ببرند و کمپین‌های تبلیغاتی را در پلتفرم‌های اجتماعی مختلف اجرا و هدایت کنند.

همان‌طور که می‌بینید، مواردی که از آن‌ها نام بردیم برای هر کسب و کاری کاملا مهم و حیاتی محسوب می‌شوند. حال که اهمیت مدیر بازاریابی را بیشتر درک کردید، بهتر است شما را با روش‌هایی آشنا کنیم که یک مدیر بازاریابی حرفه‌ای را استخدام کنید.

چرا باید برای استخدام مدیر بازاریابی ارزش قائل شویم؟

با مطالعه لیست زیر به خوبی متوجه می‌شوید که چرا داشتن یک مدیر مارکتینگ جزو ضرورت‌های هر شرکتی محسوب می‌شود.

  • ایجاد موقعیت، شناسایی مخاطبان هدف و توسعه برنامه‌های بازاریابی با اهداف خاص در کانال‌ها و بخش‌های مختلف
  • رهبریِ اجرایِ برنامه‌های بازاریابی از ابتدا تا انتها، با استفاده از پشتیبانی داخلی و ایجاد روابط همکاری
  • تجزیه و تحلیل دیدگاه مشتری، کشش‌های مصرف کننده، تجزیه و تحلیل بازار و بهترین شیوه‌های بازاریابی برای ایجاد استراتژی‌های موفق
  • ایجاد، نگهداری و انجام گزارش‌های تحلیلی در پلتفرم‌های مختلف و استخراج بینش‌های (insights) کلیدی برای توسعه کمپین‌های آینده و استراتژی‌های بازاریابی، با پیشنهادها و توصیه‌های رسمی در مورد تاکتیک‌ها
  •  همکاری با تیم‌های وب برای طراحی، بررسی و تکمیل تاکتیک‌های محوری

نکات مهم در زمینه استخدام مدیر بازاریابی

1. به شکل درستی به دنبال نیرو بگردید

به دلیل اینکه یک مدیر بازایابی باید در نقش‌های متمایزی مهارت داشته باشد، بهتر است به جای اینکه یک عنوان کلی را جستجو کنید، از مهارت‌ها و سوابق مشخصی برای جستجو کمک بگیرید.

2. ارتباط ایجاد کنید

معمولا افرادی که در حوزه مارکتینگ فعالیت می‌کنند، فعالیت خوبی در شبکه‌های اجتماعی دارند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید با این افراد ارتباط برقرار کنید، از این طریق است.

3. از کمپین‌های تبلیغاتی برای مخاطب قرار دادن درست‌ترین فرد استفاده کنید

مثلا شما می‌توانید پست‌های خاصی را در لینکدین منتشر کنید تا بتوانید مخاطب موردنظرتان را هدف قرار دهید. به این شکل شما می‌توانید افرادی با ویژگی‌های شخصیتی مدنظرتان را پیدا کنید.

4. مهارت‌های ارتباطی را مورد ارزیابی قرار دهید

برای استخدام مدیر بازاریابی بهتر است علاوه‌بر ارزیابی مهارت‌های تخصصی، مهارت‌های ارتباطی و تعاملی افراد مثل نحوه ارتباط برقرار کردن یا تفکر استراتژیک را نیز مورد بررسی قرار دهید.

5. اطلاعات افراد در زمینه صنعت خودتان ارزیابی کنید

نکته ثابت‌شده‌ای وجود دارد که کاندیدای بهتر معمولا در ارتباط با کسب و کار شما از قبل تحقیق کرده‌اند. با این‌حال شما به دنبال فردی هستید که درباره محصول یا خدمات شما و رقبای‌تان ‌اطلاعات کامل و حرفه‌ای داشته باشد. معمولا این نوع از کاندیدها با پرسیدن سوالات مناسبی درباره آینده و چشم‌انداز شرکت، خودشان را از سایر کاندیدا متمایز می‌کنند.

انواع مختلف مدیران بازاریابی کدام‌ها هستند؟

مارکتینگ یا بازاریابی حوزه‌ای متغیر و متنوع است. به همین دلیل، زمینه‌های شغلی یک مدیر مارکتینگ نیز، کاملا در دسته‌های متنوعی قرار می‌گیرد.

مدیر مارکتینگ باید در تمام زمینه‌های مارکتینگ به اندازه کافی مهارت داشته باشد، با این حال مهم‌ترین مسئولیت او در زمینه تدوین و برنامه‌ریزی استراتژیک است.
بخش‌های شغلی مدیران مارکتینگ به صورت تخصصی‌تر به صورت زیر است:

 مدیران نام تجاری (Brand)

افرادی که در این بخش کار می‌کنند، مسئول توسعه هویت برند هستند و تمام فعالیت‌شان باید در راستای حفط هویت برند و انتقال پیام آن باشد.

 مدیران بازاریابی دیجیتال

این افراد مسئولیت مدیریت تجربه کاربران، پیام‌رسانی، حفظ و انتقال هویت برند را در پلتفرم‌های آنلاین و دیجیتال بر عهده دارند.

 کارشناسان بازاریابی

افرادی که در این بخش کار می‌کنند بیشتر مسئول کارهای تحقیقاتی، آنالیز داده‌ها و ارائه گزارش در زمینه کشش‌های (trends) صنعت هستند.

 مدیران محصول

مدیران محصول، مسئول توسعه محصولات جدید و ارائه آن‌ها به مشتریان یا عموم مردم هستند. این افراد نیز در برخی از موارد مسئول تحقیقات و بررسی سوگیری‌های بازار هستند.

 مدیران بازاریابی محصول

مدیران بازاریابی محصول، بر بازاریابی متناسب با محصولات خاصِ موجود و آینده، تمرکز می‌کنند.

چرا باید برای استخدام مدیر بازاریابی شرح شغلی تعریف کنیم؟

صرف زمان و ارائه تعریفی دقیق از شرح وظایف یک مدیر بازاریابی می‌تواند روند کار شما را در یافتن کاندیدای مناسب سرعت بخشد. شاید از خودتان بپرسید که به چه نکاتی در شرح شغلی بهتر است که اشاره کنید.

یک شرح شغلی مدیر بازاریابی باید شامل خلاصه‌ قانع‌کننده‌ای از نقش او در شرکت، لیستی جزئی از تمام وظایف او و مهارت‌های پیشنهادی در این زمینه شغلی باشد.

یک مدیر مارکتینگ چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

یک مدیر مارکتینگ مناسب بهتر است که مهارت‌های زیر را علاوه‌بر تجربه کاری داشته باشد:

  •  مهارت‌های حرفه‌ای در زمینه روابط عمومی یا بازاریابی
  •  ارتباط دوستانه با خبرنگاران و پلتفرم‌های اجتماعی
  •  توانایی رهبری حرفه‌ای و اصولی افراد تیم
  • توانایی برقراری ارتباط موثر با همه افراد
  • توانایی درک و آنالیز داده‌ها
  • مسلط به ایجاد و شکل دادن به زبان بازاریابی

نتیجه‌گیری

مدیر بازاریابی یکی از کلیدی‌ترین نقش‌ها را در تمام شرکت‌ها دارد. توسط ایفای نقش درست این فرد است که شما می‌توانید مطمئن شوید که کالا و خدمات شما به افراد مدنظرتان نشان داده می‌شود و به فروش می‌رسد. به همین دلیل هم صرف وقت برای استخدام فرد درست، بیش از اینکه هزینه شمرده شود، نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا