جذب و استخداممدیریت استراتژیک

نسل z در ایران چه کسانی هستند؟

نامگذاری نسل‌ها برای اولین بار در امریکا صورت گرفت اما پس از آن کشورهای دیگر نیز این دسته بندی جامعه شناسی و جمعیت شناختی را در مورد کشور خود انجام دادند. برای مثال حتما اصطلاح دهه شصتی‌ها یا دهه هفتادی‌ها را در ایران شنیده اید. بله در ایران این دسته بندی براساس دهه‌ها صورت گرفته است. این موضوع ارتباط مستقیمی به بستر زمانی شکل گیری تجربیات مشترک در آن جامعه دارد. به این معنی که برای مثال دهه شصتی‌ها تجربیاتی مشترک و البته متفاوت از زندگی خواهند داشت. چرا که در دوره ای که متولد شده‌اند  جامعه شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… مخصوص به خود را داشته است. بنابراین دهه شصتی‌ها تجربه‌های مشترکی از زندگی در یک شرایط مشابه دارند. مثلا تجربه خرید کوپنی، تجربه زیاد شنیدن از اخبار جنگ و انقلاب، تجربه خرید تلویزیون و دیدن کارتون‌های خاص، تجربه مواجهه با پدیده نوظهوری به اسم اینترنت و کامپیوتر. اما این پدیده‌ها برای دهه هفتادی‌ها به بعد به این شکل نیست. چرا از وقتی به دنیا آمدند و توانایی درک و شناخت از محیط اطراف خود پیدا کردند تلویزیون، اینترنت و کامپیوتر را دیده اند. بنابراین راحت‌تر با آن‌ها کنار آمده و راحت تر و بهتر از آن‌ها استفاده می کنند. در ادامه مقاله اشاره کوتاهی به انواع دسته بندی بین المللی از نسل‌ها می کنیم و سپس به توضیح خصوصیات نسل z و ویژگی‌های زومری‌های ایرانی می پردازیم.

چرا باید با نسل‌های مختلف آشنا شویم؟

به طور کلی توانایی شناخت و درک افراد، توان برقراری ارتباط موثر در انسان را افزایش می دهد. فارغ از ارتباطات روزمره، باید در نظر داشت که در سازمان‌ها افراد از نسل‌های گوناگون مشغول به کار هستند. شناخت افراد از یکدیگر و شناخت مدیریت نسبت به نیروها می تواند میزان تعارضات ناشی از اختلاف عقاید و اختلاف سلیقه ها را به حداقل برساند. اما در مورد نسل z نکته مهم این است که این نسل به زودی حجم وسیعی از نیروی کار شاغل را تشکیل خواهند داد بنابراین آگاهی پیدا کردن نسبت به خصوصیات آنها برای طراحی زیر ساخت‌های سازمان‌هایی که قرار است میزبان این نسل به عنوان نیروی کار باشند، حیاتی است. نسلی که بواسطه تکنولوژی بسیاری از کارهای خود را بدون زحمت زیاد، پیش برده است که تاثیر این مساله را در نحوه نوشتن و صحبت کردنشان شاهد هستیم. با اختصار حرف می زنند یا می نویسند. مهارت‌های نرم ارتباطی مثل شوخ طبعی، صمیمیت و همدلی جزو خصایص این نسل است. باقی ماندن آنها در یک شغل بستگی به معنی دار بودن شغل برایشان دارد. بسیرای بر این باور هستند که این نسل بدنبال تغییراتی در سازمان‌ها هستند که مهمترین آنها تغییرات فرهنگی است. مدیران پیشرو مهارت‌های مدیریت و رهبری خود و هم چنین سازمان خود را آماده حضور چنین افرادی می کنند تا بتوانند از توانایی‌های آنها به نفع کسب و کار خود استفاده کنند.

مروری بر نامگذاری نسل‌ها بر حسب سال تولد

  1. نسل گمشده
  2. بزرگترین نسل (Greatest Generation)

افرادی که بین سال‌های 1900 تا 1924 متولد شده‌اند. این افراد در دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا متولد شدند.

  1. نسل خاموش یا سنت‌گراها (Silent Generation)

از سال 1925 تا 1945 متولد شده‌اند. جنگ جهانی اول تمام شده و جنگ جهانی دوم آغاز شده بود. بحران اقتصادی در جهان بیداد می‌کرد. مشکلات و سختی‌ها به اخلاق این افراد شکل داد. آن‌ها را افرادی منظم، صبور، سخت‌کوش، وفادار بار آورد. افراد این نسل به ثبات شغلی علاقه زیادی دارند. از آنجا که به دنبال آرامش هستند در برابر حکومت‌ها سکوت می‌کنند. به همین خاطر به آن‌ها نسل خاموش می‌گویند.

  1. نسل B (بیبی بومرها یا نسل انفجار جمعیت)

بین سال 1946 تا 1963 میلادی متولد شدند. جنگ جهانی دوم پایان یافته بود. رفاه اقتصادی و امنیت روند فزاینده‌ای داشت لذا افراد این نسل افرادی هستند که شور و شوق زیادی برای زندگی داشتند به این دلایل خانواده‌ها فرزندان زیادی در این بازه زمانی به دنیا آوردند. آن‌ها فهمیده بودند که با تلاش فراوان می‌توانند به ثروت دست پیدا کنند و در آرامش کامل زندگی کنند. بیل گیتس و وارن بافت متعلق به این نسل هستند. این نسل امروز بازنشسته شده‌اند. ریسک‌پذیری و خلق کسب و کارهای جدید از خصوصیات بارز این نسل است.

  1. نسل ایکس یا سیزدهمی‌ها (X Generation)

در سال‌های 1965 تا 1980 به دنیا آمده‌اند. به دلیل انتشار رمانی با عنوان نسل ایکس، این نام برای این نسل انتخاب شد. این زمان دنیا پر از تغییر و تلاطم بود، لذا تغییر شغل برای این نسل دشواری ندارد و اغلبشان نیز در شرکت‌های مختلفی کار کرده‌ و تجربیات زیادی دارند. خیلی متکی به نفس هستند و می‌دانند که هیچ کسی جز خودشان به آنها کمک‌ نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین خصوصیات این نسل، امکان برقراری ارتباط با محیط اطراف است. به این نسل در واقع مصرف کننده موقعیت بوده اند. هم چنین این افراد نسبت به نسل‌های پیش از خود انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به دین، مذهب، قومیت و نژاد نشان می‌دهند.

  1. نسل Y (نسل هزاره یا Y Generation)

بین سال‌های 1980 تا اواخر دهه 90 (حدود 1995) به دنیا  آمده‌اند. به آن‌ها نسل هزاره (Millennium) هم می گویند. با ابزارهای هوشمند ارتباطی میانه خوبی دارند و در حوزه کسب و کارهای آنلاین فعال هستند. در زمینه استفاده کردن از فناوری به نسل قبل از خودشان کمک می‌کنند. نسبت به نسل قبل اعتقاد کمتری به مذهب دارند. به فناوری دیجیتال وابسته‌اند و دوست دارند کارهای خود را با این فناوری‌ها انجام دهند. این نسل تجربه‌های نسل گذشته را مصرف می کنند.

  1. نسل زد (Z Generation)

اواخر دهه 90 (حدود 1995) یا اواخر دهه 2000 (حدود 2010) به دنیا  آمده‌اند. از همان ابتدا با ابزارهای دیجیتال آشنا شده‌اند و خیلی از کارهای خود را بوسیله آن‌ها انجام می‌دهند. به آن‌ها نسل اینترنت، نسل نت، بومی‌های دیجیتال یا دیجیتال‌های مادرزادی نیز می گویند. اولین نسلی هستند که در دوران جهانی سازی، چندگانگی فرهنگی و پسانوگرایی متولد شده‌اند  و با اینترنت قابل حمل بزرگ شده اند. نسبت به سازمان متعهد نیستند اما نسبت به منافع خودشان به شدت متعهد هستند. به همین دلیل است که کار فریلنسری در این نسل بشدت اوج گرفت. در جستجوی حقایق شخصی و اجتماعی هستند و برای این منظور هزینه می کنند. این جستجو منجر به آزادی بیان در جوامع‌شان خواهد شد؛ بنابراین این افراد پذیرش بیشتر در مورد انواع متفاوت انسان‌ها خواهند داشت. هویت فردیشان برایشان بسیار مهم است اما از اینکه بخواهید آن‌ها را در یک قالب مشخص بگنجانید بشدت گریزانند.

مطالعات در مورد نسل zی‌ها چه می گویند؟

-موسسه مک کینزی با همکاری یک آژانس تحقیقاتی، مطالعه ای را در مورد اثرگذاری نسل جدید در سه شهر بزرگ کشور برزیل انجام دادند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر دیدگاه‌های نسل z، بر الگوی مصرف سایر جمعیت کشور بود. نسل z، 20 درصد کل جمعیت برزیل را تشکیل می دهند.

مطالعه براساس نظرسنجی صورت‌گرفت. چهار رفتار اصلی مشخص شده در مورد نسل Z در این مطالعه به یک عامل بستگی دارند: این که نسل به‌دنبال واقعیت است. یک جمع بندی از نتایج مطالعات و تحقیقات در مورد نسل z را در ادامه مقاله ببینیم.

  • بیان نظرات و احساسات فردی برای این نسل ارزشمند است.
  • از برچسب‌‌ زدن دوری می‌کنند. بر عکس نسل هزاره که چون در عصر شکوفایی اقتصادی دنیا به دنیا آمدند، ایده‌آل‌گراتر و ستیزه‌جوتر هستند و تمایل کمتری به پذیرش نظرات مختلف دارند.
  • عمیقا به اثربخشی گفت‌وگو برای حل تعارض‌ها و بهبود دنیا اعتقاد دارند.
  • خودشان را برای انواع اهداف و انگیزه‌ها بسیج می‌کنند.
  • به شیوه‌ای کاملا تحلیلی و واقع‌گرایانه تصمیم‌گیری می‌کنند.
  • به همین دلیل است که به آن‌ها «نسل حقیقت‌جو» نیز می گویند.
  • متولدین «نسل Z»، دامنه توجه کمتر و توانایی‌هایِ کلامیِ پایین‌تری دارند و به همین دلیل، نمرات آنها در مدارس در مقایسه با نسل‌های پیشین پایین‌تر است.
  • تمایل کمتری به مصرف نوشیدنی‌های الکلی دارند، اما مصرف مواد مخدر و محرک در میان آن‌ها افزایش پیدا کرده است.
  • سن بلوغ دختران در متولدین این نسل در مقایسه با نسل‌های پیشین، کاهش پیدا کرده
  • آگاهی «زومرها» نسبت به بیماری‌های جسمی و روانی شان افزایش پیدا کرده است.
  • طبق نظرسنجی ها، 65 درصد نسل Z گفته‌اند برای آنها مهم است که بدانند در اطرافشان چه می‌گذرد و آن را تحت کنترل داشته باشند.
  • این نسل خودآموز، راحت‌تر است که به‌صورت آنلاین جذب دانش کند تا از طریق روش‌های سنتی یادگیری.
  • طبق نتایج نظرسنجی، 42 درصد نسل Zهای 17 تا 23 ساله، یک کار تمام‌وقت، پاره‌وقت یا فریلنس دارند که برای چنین سنی رقم بالایی محسوب می‌شود.

*ویژگی‌های این نسل متاثر از گسترش تلفن‌های همره هوشمند و شبکه‌های اجتماعی است. در واقع این نسل، تنها نسلی است که دنیا را قبل از ظهور تکنولوژی و دیجیتالی شدن، ندیده است.

– هم چنین پژوهشی در دانشگاه آکسفورد در مورد نسل z صورت گرفت. نتایج حاکی از آن بود که هر چند «زومرها» اکنون در حاشیه بازار کار و اقتصاد هستند، اما تا سال ۲۰۳۰ میلادی، یک سوم نیروی کار جهان را تشکیل خواهند داد. جالب‌تر اینکه ثروت این نسل، از حدود ۴۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹، به حدود ۳٫۲ تریلیون دلار (معادل ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار) در سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد رسید. یعنی در طول یک دهه ۷ برابر می‌شود که یکی از سریع‌ترین نرخ‌های تجمیع ثروت در میان نسل‌هاست.

مشابه همین داده‌های آماری را در حوزه مصرف هم می توانیم داشته باشیم. طبق پیش بینی پژوهش دانشگاه آکسفورد، متولدین «نسل Z»، که در سال ۲۰۱۹ میلادی معادل ۴۶۷ میلیارد دلار کالا و خدمات مصرف می‌کرده‌اند، در سال ۲۰۳۰ میلادی سالانه حدود ۳ تریلیون دلار مصرف مستقیم خواهند داشت که معادل ۱۱ درصد از کل مصرف جهان است.

نسل زد چه خصوصیاتی دارند؟

1.علاقه شدید به ارتباطات مجازی و رسانه‌های دیجیتال

حتی درمورد مقوله خرید کردن برعکس نسل‌های پیش از خود که خرید فیزیکی برای آن‌ها نوعی تفریح محسوب می شد این نسل علاقه خاصی به این تجربه ندارد.

  1. طرفداری از خلاقیت و نوآوری

تمایل به بر هم زدن ساختارها و ارائه ابزارها و ساختارهای جدید و منحصر به فرد که بهتر از ساختارها و مدل‌های پیشین باشد، دارند.

  1. اظهار نظرات و احساسات شخصی به صورت آزاد (آزادی بیان)

برای آنها، «خود» جایی برای آزمایش کردن و تغییر دادن است. از هر 10 جوان نسل Z، هفت نفر می‌گویند که دفاع از دلایل و انگیزه‌های مرتبط با هویت مهم است و بنابراین در مقایسه با نسل‌های گذشته، در مسائلی مثل نژاد و قومیت و جنسیت، علاقه بیشتری به حقوق بشر دارند. همواره ارتباطات خود را حفظ می‌کنند و حجم بی‌سابقه‌ای از اطلاعات را ارزیابی می‌کنند. در دانشگاه‌ها و سطح جامعه این موضوع واضح است. ظهور رسانه‌های اجتماعی نیز بستری عالی برای این نسل فراهم کرده است. البته این خصوصیت نسل Z برای نهادهای سیاسی یک تهدید محسوب می شود اما مطالبه‌گری و آزادی بیان همیشه زمینه رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی جوامع را هموار کرده است. آن‌ها دوست ندارند که خود را براساس کلیشه‌های پذیرفته شده موجود تعریف کنند. بلکه می خواهند ابعاد مختلف وجود خود را در طول زمان شکل دهند.76 درصد جوانان نسل Z می‌گویند که مذهبی هستند. همزمان، از انواع موضوعاتی که لزوما ربطی به عقاید مرتبط با مذهبشان ندارد نیز استقبال خوبی می‌کنند.

  1. اعتقاد جدی به گفتگو و مذاکره برای بهبود وضعیت

اعتقاد جدی به تعامل، گفتگو و مذاکره و پذیرش تفاوت‌ها به منظور رفع دغدغه‌ها و مشکلات دارند. البته نسل‌های قبل هم اهل مذاکره بودند اما این نسل گفتگو را بهترین راه حل مسائل می داند.آن‌ها این خصوصیت را چه در خانواده و چه در محیط کار راهگشا می دانند. این جوانان با قومیت‌ها و مذاهب مختلف سازگار و مهربانند و سعی می‌کنند حقوق انسانی همه را رعایت کنند. هم چنین با نهادهایی که ارزش‌های فردی‌شان را رد می کنند می توانند به خوبی مشارکت داشته باشند بدون اینکه از ارزش‌های خود یا آن‌ها تخطی کنند. با اینکه عقاید شخصی خود را دارند، به‌راحتی با نهادهای سنتی مذهبی تعامل دارند. به جای اینکه همه چیز را رها کنند و بروند، درگیر می‌شوند تا چیزی را که از نظرشان درست و منطقی است را به‌دست آورند.

52 درصد نسل Z فکر می‌کند اینکه هر فردی به گروه‌های مختلف تعلق داشته باشد طبیعی است و مشکلی ندارند که از این گروه به گروه دیگر بروند. این رقم در میان نسل‌های دیگر 45 درصد است.

  1. 5. واقع بینی و درک واقعیت

این نسل از زمانی که چشم باز کرده‌اند  موبایل و شبکه‌های اجتماعی را دیده‌اند  و اخبار روز را بدون سانسور از اینستاگرام و توییترخیلی سریعتر از رسانه‌های عمومی دریافت کرده اند. از آنجا که همیشه با اطلاعات حقیقی و شفاف روبرو بوده اند، در سایر جنبه‌های کار و زندگی هم انتظار رویارویی با آنچه که واقعا هست نه آنچه که باید باشد، را دارند.

برای مثال اگر فیلمی ساخته شود که از واقعیت دور باشد، مورد استقبال این نسل قرار نمی‌گیرد. در دنیای امروز حتی فیلم‌های کمدی و طنز هم سعی می‌کنند واقعیت‌های زمانه را به چالش بکشند تا استقبال این نسل را نیز با خود به همراه داشته باشند.

66 درصد جوانان نسل Z در نظرسنجی گفته‌اند جوامع براساس انگیزه‌ها و منافع ایجاد می‌شوند، نه با سوابق اقتصادی یا میزان تحصیلات. این رقم در مقایسه با رقمی که نسل هزاره یا نسل X و بیبی‌بومرها اعلام کرده‌اند بسیار بیشتر است. نسل Zها، با حجم انبوه اطلاعاتی که در دست دارند، در مقایسه با اعضای نسل‌های قبل‌تر، در تصمیم‌هایی که می‌گیرند واقع‌بین‌تر و تحلیلی‌تر هستند.

  1. تعهد به اصول اخلاقی

همان طور که گفتیم این افراد، به گفتگو و مذاکره پایبند هستند و واقعیت را خیلی راحت می‌پذیرند، از این رو به صداقت، حقوق بشر، حقوق حیوانات و محیط زیست اهمیت زیادی می‌دهند. برای مثال این افراد می‌دانند که آینده جهان متعلق به آن‌هاست و اگر جهان از سلامت کافی برخوردار نباشد، حیات آن‌ها به خطر میفتد. بنابراین تغییرات اقلیمی و رفتارهای درست محیط زیستی برای آنها بسیار با اهمیت هستند. اگر مخاطب کسب و کار شما، جوانان نسل Z هستند سعی کنید در فرآیند تولید، بازاریابی و … به اصول اخلاقی احترام و تعهد داشته باشد تا بتوانید نظرشان را جلب کنید.

  1. نیاز به باور و اعتماد

تنها در صورتی که باورشان کنید، توانایی‌ها و قابلیت‌های بی‌نظیر آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. تجربه نشان داده است که مدیران و کارفرماهایی که نیروهای نسل زد خود را باور می‌کنند، در کسب و کار خود به موفقیت‌های چشمگیری می‌رسند چرا که این نسل در شناسایی و همگام شدن با روندهای نوی جهانی به آن‌ها کمک می‌کند.

زومرهای ایرانی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چطور عمل می‌کنند؟

زومرهای ایرانی تا کمتر از یک دهه دیگر، اصلی‌ترین کنش‌گران سیاسی و اقتصادی کشور خواهند بود. متولدین دهه‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰، بخش عمده جمعیتِ انقلابی در سال ۱۳۵۷ را تشکیل می‌دادند. همین نسل بودند که به جبهه‌های جنگ رفتند. از طرفی نسل متولدین دهه‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ خورشیدی اصلی‌ترین حاملان اصلاحات سیاسی از سال ۱۳۷۶ به بعد بودند. به زودی نوبت به متولدین دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ می رسد و باید ببینیم قرار است چه کنند. از نظر جامعه شناسان، ارتباطِ میان تغییرات نسلی و تغییرات در حوزه اقتصاد و سیاست، بیش از حد تصور و پیش بینی است.

  • «ساموئل بارنت»، تحلیل گر «بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل» (Carnegie Endowment for International Peace) در مورد اثرگذاری نسل زد متولد امریکا می گوید: «متولدین نسل Z هرگز در زیر سایه تهدید یک کشور رقیب زندگی نکرده‌اند و این آن‌ها را واداشته که به جای اینکه به جنگ یا رقابت میان قدرت‌ها فکر کنند، بیشتر در مورد گرم شدن کره زمین یا حقوق بشر نگران باشند.»
  • نشریه «بیزینس اینسایدر» (Business Insider) هم در مقاله‌ای به بروز همه گیری کرونا و تاثیرات آن بر «نسل Z» پرداخته و نوشته بود این نسل (که مسن‌ترین اعضایش اکنون حدود ۲۵ ساله هستند)، از نظر مالی بیش از متولدین سایر نسل‌ها از همه گیری کرونا ضربه خورده و احتمال تکرار شرایطی شبیه به بحران مالی ۲۰۰۸ برای اعضای این نسل وجود دارد.
  • اگر به سایت وزارت کشور سر بزنید می توانید نتیجه پژوهی که به دنبال ناآرامی‌های اجتماعی در دیماه سال ۱۳۹۶صورت گرفته بود را ببینید. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در گفت و گویی در این خصوص گفته بود که به غیر از نارضایتی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، برای نخستین بار یک عامل جدید هم به عوامل نارضایتی افزوده شده و آن «شکاف عمیق نسلی» در ایران است. به گفته رحمانی فضلی، نسلی که حالا به سن کنش گری سیاسی رسیده و از طریق اینترنت، دسترسی بی حد و حصری هم به جهان و اطراف خود دارد، متفاوت عمل خواهد کرد. (نقل به مضمون)، اما آیا این نسل، واقعاً با نسل‌های قبل از خود که به شدت سیاسی بودند، فرق دارد، یا اینکه به شیوه‌ای متفاوت سیاست ورزی می‌کند؟
  • امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس، در مورد «نسل Z» و تاثیر آن بر فضای سیاست و اجتماع ایران، این طور گفته است:

“فشار ناشی از حضور نسل‌های جدید در سیاست را ما سال‌ها است که تجربه می‌کنیم و به نظر من این موضوع از سال ۱۳۸۸ تا به امروز شدت بیشتری هم گرفته است. او ادامه داد: نسل جدید، فضای کاریزماتیک، مقدس مآبانه و فره‌گرایانه در سیاست را نمی‌پذیرد و به قول جان دیویدسون، شاعر اسکاتلندی، جوانان فریاد می‌زنند که هیچ عملی، هیچ اندیشه ای، هیچ رسمی و هیچ حرمتی وجود ندارد که نشود از آن تخطی کرد. جوانان نسل جدید، رادیکال‌تر از جوانان نسل‌های پیشین هستند و اکنون که فضای مجازی هم به شکاف میان‌نسلی دامن زده، سرعت تغییرات به هیچ وجه با گذشته قابل مقایسه نیست. به عنوان نمونه، شاید هزار سال پیش، تغییرات اجتماعی در هر چندصد سال یک بار به وقوع می‌پیوستند، اما اکنون در کمتر از هر ۱۰ سال، تغییرات نسلی و تغییرات حوزه عمومی مرتبط با آن را به راحتی می‌توان مشاهده کرد. به عبارت ساده تر، امروز یک بچه ۶ ساله، حتی با برادر ۱۰ ساله خود فاصله نسلی دارد، چه برسد با والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خودش.” درمورد تغییرات جهت گیری‌های سیاسی نسل جدید نیز گفت:

” نسل جدید اصلاح جو (رفرمیست) است و به دلیل آنچه که در جامعه شناسی به آن «شتاب متغیر تندشونده» می‌گوییم، این نسل، به قول ماکس وبر، از چهره‌های کاریزماتیک عبور کرده و به نوعی تعقل گرایی در حوزه سیاست رسیده است. به همین دلیل، عبور از ارزش‌های نسل‌های پیشین و جهت گیری به سمت ارزش‌های جدید، جهت گیری سیاسی نسل جدید را هم مشخص‌تر می‌کند. امادر طول تاریخ، این همواره رخ داده و همیشه نسل‌های جدید بر باور‌های نسل‌های پیش از خود شوریده اند. من فکر می‌کنم به جای اینکه نگران این موضوع باشیم، باید با آن کنار بیاییم و البته این واقعیت را درک کنیم که جوانان متفاوت از ما فکر می‌کنند. در واقع، همین حالا هم می‌بینیم که با وجود نظام آموزشی تقریباً یکدستی که در ایران وجود دارد، گویی جوانان ما نمی‌خواهند به بسیاری از ارزش‌هایی که خودشان آن‌ها را سنتی در نظر می‌گیرند، تن بدهند. اگر این واقعیت را درک کنیم، به نظر می‌رسد که نگاه سیاست گذاران ما به حوزه عمومی هم دستخوش تغییر خواهد شد.”

زومرهای ایرانی در حوزه تحصیلات چگونه عمل می کنند؟

می توان گفت زومرهای ایرانی سال‌های اولیه زندگی خود را در دوران آشوب‌های اقتصادی و سیاسی گذرانده و می گذرانند. قطعا زندگی و تصمیماتشان تحت تاثیر این مسئله بوده و خواهد بود هرچند خودشان متوجه نباشند. برای مثال مشکلات اقتصادی بخش زیادی از آن‌ها را مجاب کرده که وقت گذاشتن تحصیلات‌ نمی‌تواند به ساختن آینده شان کمک چندانی بکند. بنابراین یادگرفتن یک حرفه یا مهارت و وارد شدن به بازار کار را، در شرایطی که رشد اقتصادی کشور صفر است، اولویت زندگیشان قرار دادند. آمارهای شرکت کنندگان کنکور سراسری نیز این مساله را به خوبی نشان می دهد. به این ترتیب که تمایل به گذراندنِ دوره‌های «فنی و حرفه‌ای» به جایِ دوره‌هایِ «نظری افزایش پیدا کرده است.

علی زرافشان، معاونِ وقتِ آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در سال 1397 از افزایش ۳۰۰ هزار نفری جمعیتِ دانش‌آموزی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش خبر داد و گفته بود: «از مجموع یک میلیون دانش‌آموز پایه نهم، ۵۶۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این میزان ۳۳٫۷ درصد وارد شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و مابقی وارد شاخه نظری شده‌اند.»

  • آمار اولیه شرکت‌کنندگان در کنکور سراسریِ سال ۱۳۹۸: از مجموع 1۱۱۹ هزار داوطلب، بیش از ۶۳۷ هزار نفر در گروه آزمایشی علوم‌ تجربی، ۱۸۲ هزار نفر در گروه آزمایشی علوم‌ انسانی، ۱۶۴ هزار نفر در گروه آزمایشی ‌ریاضی و فنی، ۲۵ هزار نفر در گروه آزمایشی هنر و ۱۱ هزار نفر هم در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ثبت‌نام کرده‌اند.
  • همین آمار، یک دهه پیش و در زمان برگزاری کنکور سراسری سال ۱۳۸۸: از مجموع 1۳۹۲ هزار داوطلب، ۴۵۸ هزار نفر درگروه علوم‌ انسانی، ۴۳۸ هزار نفر در گروه علوم‌ تجربی، ۳۰۹ هزار نفر در گروه آزمایشی ریاضی و فنی، ۶۰ هزار نفر در گروه آزمایشی هنر و ۱۲۷ هزار نفر هم در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ثبت‌نام کرده‌ بودند.

سخن آخر

برای نسل زدی‌ها مورد احترام قرار گرفتن و منحصر به فرد دیده شدن بسیار اهمیت دارد. اگر به هر شکلی با آن‌ها در ارتباط هستید این موارد را جدی بگیرید. زیرا در این صورت می توانید ارتباط موثری با آنها برقرار کنید و از توانمندی و هوش‌شان بهره ببرید. اگر نیروهای نسل زدی باهوش در سازمان شما مشغول به کار هستند، به علاقه خاصی که به فضای اینترنت دارند توجه کنید و از ابزارهای به روز استفاده کنید تا بتوانید نظر مثبت و وفاداری ایشان را نسبت به سازمان خود جلب کنید. این نسل دیجیتالی‌های مادرزاد هستند. یعنی حضور این نسل در سازمان، یک فرصت برای به روز نگهداشتن سازمان است. اما برای اینکه بتوانید از این فرصت استفاده کنید ابتدا باید پذیرای تفاوت‌های‌شان باشید و هم چنین هوشمندی تعامل با این نسل را کسب کرده باشید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا