مدیریت استراتژیکنگهداشت کارکنان

نحوه اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه در تعامل میان کارکنان چگونه است؟

مشارکت کارکنان در راهبرد و پیشرفت کسب وکار ضروری است. با این حال اگر نرخ بازگشت سرمایه را در همکاری با کارکنان خود دنبال نمی‌کنید، توجیه علل سرمایه‌گذاری و تمرکز انرژی بر روی فعالیت‌های آینده دشوار خواهد بود.

در این مقاله شاخص‌های مرتبط و اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌خوانید.

چرا مشارکت کارکنان در کار اهمیت دارد؟

انسان‌ها ذاتا مشتاق روابط عاطفی ارزشمند و سودمند هستند. افرادی که این نوع ارتباط را در محل کار خود پیدا می‌کنند، برای رفاه و رشد شرکت بیشتر تلاش کرده و رغبت بیشتری از خود نشان خواهند داد. به جای اینکه فقط آنچه را که می‌توانند از کارفرمای خود بگیرند (از زیر کار در بروند)، با عملکرد هرچه بهتر خود، تعاملات سازنده‌ای را در سازمان ایجاد خواهند کرد.

سازمان‌هایی که تعاملات کارکنان خود را زیر نظر دارند از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوند:

  • افزایش بهره‌وری
  • بهبود نگهداشت و حفظ کارکنان
  • کاهش غیبت کاری و مرخصی‌ها
  • رضایت بیشتر مشتریان

به دلایلی که در بالا ذکر شد، مطمئناً سرمایه گذاری در یک طرح مشارکت کارکنان ارزشمند است. مدیران‌ارشدتان ممکن است این موضوع را در تئوری درک کرده باشند، اما احتمالاً باید بر روی داده تمرکز بیشتری داشته و بازدهی سرمایه‌گذاری برروی نرخ بازگشت سرمایه برایشان ملاک ارزیابی قرار گیرد.

بهتر است نگرشی فراتر از جنبه‌های احساسی فعالیت‌های مرتبط با مشارکت کارکنان داشته‌ باشید و بتوانید ارزش‌شان را کمّی‌سازی کنید. به همین علت محاسبه و نقد نرخ بازگشت سرمایه در تعاملات کارکنان حایز اهمیت است.

نرخ بازگشت سرمایه در تعاملات کارکنان چطور اندازه‌گیری می‌شود؟

نرخ بازگشت سرمایه در تعاملات یکی از معیارهای کلیدی مشارکت کارکنان است. این ارزیابی با تحقیقات خارجی و سنجش شاخص‌های مختلف شروع می‌شود تا برآورد نهایی براساس مزیت‌هایی باشد که بطور ملموس درک شده‌اند.

مثلا، گالوپ تحقیقاتی بر روی ۲۳۰ سازمان از ۷۵ کشور و در ۴۹ صنعت مختلف انجام داد. نتیجه این تجزیه و تحلیل این بود که ۲۵٪ کارفرمایانی که بیشترین نظرسنجی درباره مشارکت کارکنان را انجام داده‌اند، عملکرد تجاری بهتری دارند.

در جزییات این گزارش، نتایج حاکی از این است که شرکت‌هایی که نیروی‌ کار فعالی دارند:

  • ۲۱٪ سود بیشتری دارند.
  • 17٪ رشد بهره‌وری داشتند.
    ۴۱٪ مرخصی‌های کمتری گرفته شده است.
  • بسته به نرخ گردش مالی معمول یا غیرمعمول، ۲۴ تا ۵۰٪ ترک شغلی و سازمانی کمتری را تجربه کرده‌اند و با نرخ خروج کمتری به دلیل استعفا مواجه شده‌اند.
  • ۲۰٪ افزایش فروش داشتند.
  • در نظرات و رضایت مشتریان ۱۰٪ بهبود داشتند.

بدیهی است که اثرات مثبت نیروی کار متعهد جنبه‌های مختلفی دارند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به ارتباط برخی از این معیارها با مشارکت کارکنان و نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه آنها داشته ‌باشیم.

بر بازدهی کارکنان چه تاثیری دارد؟

کارمندانی که ارتباطی قوی با کارفرمای خود دارند، از شغل خود لذت می‌برند و از لحاظ احساسی رغبت بیشتری به کار کردن دارند. به جای آنکه به انجام وظایف خود با بی‌میلی مشغول باشند، انگیزه بیشتری برای تلاش موثر در کار خود خواهند داشت. در نتیجه در حین انجام وظایف خود به ایمنی و کیفیت توجه بیشتری دارند زیرا خود را در روند موفقیت یا شکست شرکت تأثیرگذار می‌دانند و به طور کلی، بازده بیشتری خواهند داشت.

رغبت به همکاری در میان کارمندان متعهد که خود را عضوی از یک تیم که نیازمند اتحاد برای پیروزی است، می‌دانند ساده‌تر و متداول‌تر است. تفکر «تلاش گروهی» باعث می‌شود کارکنان با ارائه ایده‌های خود استراتژی‌ها و بهترین شیوه‌ها را در سراسر شرکت بکار ببرند.

کارمندان با انگیزه کارهای بیشتری انجام می‌دهند و این امر باعث افزایش سود خواهد شد. معادله اندازه‌گیری سودآوری کارکنان، ورودی کل تقسیم بر خروجی کل است. بطور مثال می‌توان گفت:

خروجی = مقدار کالا یا خدمات تولید شده (۱۰۰،۰۰۰ تومان)
ورودی = ساعت کار مورد نیاز برای تولید محصول (۱۷۵۰)
۱۰۰،۰۰۰ تقسیم بر ۱۷۵۰ برابر با ۵۷ (۵۷ تومان تولید در هر ساعت کار)

اگر این نرخ را با قبل از اقدامات تشویق به مشارکت کارمندان مقایسه کنید، نمایانگر افزایش بهره‌وری خواهد بود. همچنین قادر خواهید بود میزان پول اضافی لازم برای افزایش مشارکت کارکنان، مثلاً ۱ درصد، را پیش‌بینی کنید.

ROI چه نقشی در استعفای کارکنان ایفا می‌کند؟

همیشگی بودن این تلاش می‌تواند کسب‌وکارتان را متمایز از دیگر سازمان‌ها کند و جایگاه محکمی در رقابت بازار به دست آورید. افزایش مشارکت کارمندان، احتمالاً رضایت و وفاداری شغلی بیشتری به همراه خواهد داشت که منجر به ماندن طولانی‌تر در شرکت می‌شود.

ماندگاری بیشتر یعنی نگهداشت بهتر کارکنان که به این معنی است که نیروی کار شما دانش و تجربه زیادی از طریق کار طولانی‌مدت در شرکت کسب کردند و از استعفا و انتقال آنها جلوگیری می‌کند.

حفظ استعدادها باعث صرفه‌جویی در پول هم می‌شود. به گفته SHRM، قیمت جایگزینی یک کارمند حدودا یک سوم درآمد سالانه‌اش است که هم بر هزینه‌های کلی استخدام جایگزین و هم هزینه‌های نرم از دست دادن سوددهی از یک موقعیت خالی نقش دارد.

داده‌های نرخ جابجایی و استعفا شغلی کارمندان به شما کمک می‌کند تا نرخ بازگشت سرمایه مشارکت کارکنان را توضیح دهید. در اینجا یک فرمول ساده با مثال آورده شده است:

  1. میانگین تعداد کارمندانی که برای یک دوره زمانی معین دارید را محاسبه کنید(۱۲۵)
  2. تعداد کارمندانی که در این مدت کار را ترک کرده‌اند را بر میانگین تعداد کارمندان تقسیم کنید. (نرخ گردش مالی ۲۲ / ۱۲۵ = ۱۷.۶٪)
  3. کاهش نرخ جابجایی کارمندان، میزان صرفه‌جویی در هزینه‌های داشتن کارمندان متعهد را تعیین می‌کند.

بر درآمد هر کارمند کسب‌وکارتان اثری خواهد داشت؟

از آنجایی که کارکنان اغلب بیشترین هزینه یک کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند، اطمینان از نتیجه این سرمایه‌گذاری ضروری است. بر اساس تجزیه و تحلیل ایون هویت از ۹۴ شرکت جهانی، هر ۱٪ درصد بهبود در تعامل با کارکنان با ۰.۶٪ رشد در فروش خواهد بود.

با کاهش میزان انتقال کارکنان توسط تعاملات بهتر با کارکنان و افزایش بازده آنها، بازدهی افراد رشد می‌کند. شما می‌توانید این مطلب را با محاسبه درآمدی ساده به ازای هر کارمند نشان دهید:

کل درآمد (۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان) / میانگین تعداد کارمندان (۵۰۰) = ۲،۰۰۰ تومان درآمد به ازای هر کارمند

مقایسه این نسبت با داده‌های قبلی سازمانی و سایر شرکت‌ها در همان صنعت بازتابی مفید برای نرخ بازگشت سرمایه است. با متکی بودن به درآمد هر کارمند، بنای رشد و موفقیت شرکت ارزش مشارکت کارکنان آن شرکت خواهد بود.

می‌توانید بر اساس یافته‌های ایون هویت یا سایر معیارها آینده شرکت را نیز تخمین بزنید. در مثال بالا اگر مشارکت کارکنان را تا ۲% بهبود بخشید، ۱۲۰۰۰ تومان افزایش کلی درآمد و افزایش ۲۴ تومانی درآمد به ازای هر کارمند می‌شود.

نرخ بازگشت سرمایه

غیبت کارمندان را چطور می‌توان اندازه‌گیری کرد؟

کارکنانی که رابطه منسجمی با کارفرمای خود دارند، تعهد بیشتری به شغل خود خواهند داشت. آنها به پارامترهای برنامه کاری خود احترام می‌گذارند و به احتمال زیاد بهانه‌ای برای گریز از کار پیدا نمی‌کنند.

وقتی کارمندان بر سر کار خود حاضر نمی‌شوند، برای جایگزینی آن کارمند یا به ثبات رسیدن دوباره‌ محیط کاری هزینه و وقت زیادی صرف خواهد شد. بنابراین، کاهش غیبت غیرموجه، از هزینه‌های مالی سازمان شما کم می‌کند.

برای بدست آوردن اعداد، ابتدا میزان غیبت سالانه کارمندان خود را به صورت زیر محاسبه کنید:

E x A / E x D = درصد غیبت سالانه
E = میانگین تعداد کارکنان در سال (۵۰۰)
A = تعداد کل غیبت‌های غیر موجه (۶۰۰)
D = تعداد کل روزهای کاری موجود برای هر کارمند (۲۶۰)
(۵۰۰ x ۶۰۰) / (۵۵۰ x ۲۶۰) = درصد غیبت سالانه
۳۰۰،۰۰۰ / ۱۳۰،۰۰۰ = ۲.۳۱% غیبت سالانه از کل روزهای کاری
در مرحله بعد، با حساب کردن هزینه کل غیبت غیبت‌های کارمندانتان می‌توانید تأثیر غیبت یک کارمند را بدست آورید:

R x A + S x A = هزینه غیبت برای هر کارمند
A = میزان غیبت (۲.۳۱%)
R = درآمد هر کارمند (۲،۰۰۰ تومان)
S = میانگین حقوق کارمند (۴۸،۰۰۰ تومان)
(۲،۰۰۰ x ۰.۰۲۳۱) ۴۶.۲ + (۴۸،۰۰۰ x ۰.۰۲۳۱) ۱۱۰۸،۸۰ = ۱۳۸۶ تومان هزینه برای غیبت هر کارمند

تعیین این هزینه، نشان می‌دهد که با کاهش تعداد غیبت از طریق مشارکت کارمندان در محل کار چه صرفه‌جویی مالی حاصل می‌شود.

نرخ بازگشت سرمایه در رضایت مشتری چه تاثیری دارد؟

حفظ یک پایگاه مشتریان مستحکم منجر به درآمد پایدارتر می‌شود و می‌تواند کلید موفقیتتان باشد. این امر احساس تعلق کارکنان را برمی‌انگیزد تا حس مالکیت و اشتیاق نسبت به محصول یا خدمات داشته باشند و شور و شوق مشتریان را بیشتر کنند.

کارکنان متعهد به دنبال ایجاد روابط قوی با مشتریان و ارائه خدمات استثنایی هستند. آنها نسبت به کارمندان غیرمتعهد احتمالا نگرش مثبت‌تری دارند و برای برآوردن نیازهای مشتریان، حتی مشتریان سرسخت، صبر بیشتری را تمرین می‌کنند. مشتریان راضی نسبت به مشتریان ناراضی به زمان و توجه کمتری نیاز دارند و بیشتر به سازمان مراجعه می‌کنند.

کارمندانی که در محل کار احساس می‌کنند به آنها اهمیت داده می‌شود، به خوبی به مشتریان اهمیت می‌دهند. سطح تعاملی که کارکنان با کارفرمای خود دارند به نحوه خدمت‌رسانی و تعامل آنها با مشتریان خواهد بود. مشتریان نه تنها قادرند ارتباط مثبت کارمندان با کارفرمای خود را حس کنند بلکه ممکن است آن را دلیلی برای حمایت از آن شرکت بدانند.

بهبود روابط با مشتری به رضایت و وفاداری بیشتر او به کسب و کار شما تبدیل می‌شود. طبق تحقیقاتی، افزایش مشارکت کارکنان به میزان یک واحد نیز می‌تواند با افزایش ۰.۴۱ واحد رضایت مشتری همراه باشد.

نظرسنجی‌ها و داده‌های خدمات مشتری سازمان شما می‌تواند نقاط مرجعی برای نمایش الگوی بهبود و بازگشت سرمایه با افزایش مشارکت کارکنان باشد.

نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه مشارکت کارکنان به طور کلی

مشارکت بالاتر کارمندان به دو صورت عمل بر نتیجه شما تأثیر می‌گذارد. از درآمد بهتر ناشی از بهره‌وری بالاتر و رضایت مشتری پشتیبانی می‌کند و هزینه‌های ناشی از غیبت و انصراف کارکنان از کار را کاهش می‌دهد.

مهم نیست که روش‌های دنبال کردن این روند در سازمان شما چقدر ساده یا پیچیده باشد، نقش مشارکت کارکنان در عملکرد و دستآورد های سازمان را به هر نحوی می‌توانید نشان دهید.

در اینجا روشی برای رسیدن به یک ارزش خاص برای کل نرخ بازگشت سرمایه مشارکت کارکنان وجود دارد:

ابتدا مقدار درآمد به دست آمده را جمع کنید:
X٪ افزایش بهره‌وری کارکنان + مقدار صرفه‌جویی مالی از آن X٪ کاهش غیبت و X٪ کاهش استعفا = سود خالص

سپس هزینه‌های اجرای طرح‌های مشارکت کارکنان را در نظر بگیرید:
(سود خالص – هزینه فعالیت‌ها) / هزینه کلی X ۱۰۰ = نرخ بازگشت سرمایه
مثلا:
منافع خالص (۵۰۰،۰۰۰) – هزینه فعالیت‌ها (۴۰۰،۰۰۰) / هزینه فعالیت‌ها (۴۰۰،۰۰۰) = ۲۵٪ نرخ بازگشت سرمایه

برای تکمیل اعداد، می‌توانید از شواهد موقعیت‌هایی از عدم مشارکت کارکنان که مانع ارائه خدمات شده یا بر رضایت مشتریان از سازمان شما تأثیر گذاشته استفاده کنید.

ثبت نام در یک برنامه معیارهای منابع انسانی و گزارش آن، نه تنها به شما یاد می‌دهد که چگونه مرتبط‌ترین معیارهای منابع انسانی را برای سازمان خود پیاده‌سازی کنید، بلکه می‌توانید داده‌ها را به روشی موثر انتقال دهید.

جمع‌بندی

درست مانند روابط روزمره، تقویت یک ارتباط مطلوب بین کارمند و سازمان باعث ارتقاء هر دو طرف می‌شود. ترویج فرهنگ تعامل بی شک رویکردی‌ درست خواهد بود، به این شرط که کارمندان باور داشته باشند که در موفقیت و آینده شرکت سهامی دارند. برد-برد بودن تعامل با کارکنان مسئله‌ای است که منابع انسانی باید قادر به بیان و انتقال آن باشد.

اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (نرخ بازگشت سرمایه) در مشارکت کارکنان به شما کمک می‌کند تا به مدیریت ثابت کنید که مشارکت کارکنان واقعاً تأثیر مثبتی بر تجارت دارد. به این ترتیب، می‌توانید اولویت‌بندی و منابع بیشتری را برای طرح‌های مشارکت کارکنان خود تضمین کنید.

منبع: AIHR

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا